Varandes Mac-användare själv...
...kan jag då med glädje tipsa om:
http://homepage.mac.com/crystalballmac/
M.
...kan jag då med glädje tipsa om:
http://homepage.mac.com/crystalballmac/
M.
Dels är Visual Basic ett mycket dugligt språk för det ändamål det är avsett för och dels förstår jag inte hur man kan vara sarkastisk över att en upphovsmakare själv väljer hur han/hon vill implementera sin skapelse och i vilken mån denna skapelse får vidareutvecklas av andra.Tråkigt att så få program distribueras med källkod (eller är skrivet i undermåliga språk som Visual Basic) så att de kan portas till någon annan plattform än den upphovsmakarna i sin oändliga vishet tänkt sig...
I fallet GIMP håller jag med. Vad gäller övriga två har du fel.Min erfarenhet av dessa (i synnerhet GIMP) är att de låg ca ett år efter plattformsberoende motsvarigheter vad gäller funktionalitet.
För mig finns det en anledning till: jag vill behålla kontrollen över den, åtminstone vissa delar. Dessutom så kan även gratisprogram innehålla kodsnuttar man inte har rätt att distribuera fritt.Man skäms för hur den ser ut, eller man vill försöka lägga på något kopieringsskydd. Om det rör sig om gratisprogram finns det bara en.
Det beror på vilken funktion man är ute efter. Vissa saker hänger intimt ihop med operativsystem eller hårdvara.F ö behöver man inte välja mellan plattformsoberoende och maximal funktion.
Jag har provat på 20-30 olika programspråk, och jag skriver mycket hellre ett Windowsprogram i Visual Basic än i C-varianterna. Det tar mig en femtedel så lång tid att skriva och en tiondel så lång tid att felsöka, tid som jag i stället kan lägga på faktiskt innehåll i programmet. Det finns bara två saker jag gått bet på hittills i VB, device drivers och control panel applets, och dessa kan man göra i tex PB/DLL. Värt att observera är att inte heller C# klarar dessa.Man kan skriva programmet för Windows i C/C++
Och det är just den anledningen jag menar inte "finns". På vilket sätt tappar du kontrollen genom att släppa källkoden?För mig finns det en anledning till: jag vill behålla kontrollen över den, åtminstone vissa delar.
Då kan man släppa källkoden till det man får släppa.Dessutom så kan även gratisprogram innehålla kodsnuttar man inte har rätt att distribuera fritt.
Självklart. Jag vore väl fullständigt okunnig om jag trodde att man kunde ta ett Windowsprogram och bara kompilera upp det på en annan plattform.Det beror på vilken funktion man är ute efter. Vissa saker hänger intimt ihop med operativsystem eller hårdvara.
Kan jag kompilera VB på Linux numera? Det var mer än jag visste.Den moderna VB, det vill säga VB.Net är ett modernt språk och likvärdigt eller bättre än C# på alla sätt. Det är dessutom helt plattformsoberoende, under förutsättning att .Net-ramverket finns för plattformen i fråga (för närvande bara Windows och *nix).
Det var det jag också trodde, men troberg verkade ju hävda något annat.Du kan inte kompilera VB.NET på Linux, eftersom det, mig veterligen, inte finns någon VB-kompilator som kör på Linux.
Det var den jag pratade om.Problemet är bevisbördan.