Nekromanti 3. Tips för improvisering

Rickard

Urverk speldesign
Tips för improvisering

En bra spelledare ska kunna improvisera väl. Hemligheten bakom framgångsfulla improviseringar är, hur konstigt det än kan låta, att ha förberett sig väl. Vad jag har märkt så stödjer sig helst oerfarna spelledare på mycket skrivet material under spelomgången, precis som de gärna vill stödja sig på regler (undantag finns, givetvis). Fast ju mer erfarenhet de får, ju mindre skrivet material har de medan de spelleder och ju mer litar de på sin improvisationsförmåga. Det kan till exempel vara en anledning till att det finns så få högkvalitetsäventyr på nätet. De erfarna spelledarna orkar sällan skriva ihop sina osammanhängande anteckningar till fullfjädrade, detaljerade kampanjer.

Mål
Improvisation kan användas inom alla områden i rollspel och används konstant av spelledarna. Något du bör tänka på när du improviserar är att du har några utsatta mål. Vad målen går ut på varierar givetvis beroende på vad det är du improviserar. Om det är tärningsslag i strid så kan du ha som mål att striden ska spelas med hongkongaction, om det är ett äventyr kan du sätta ut några delmål, om det är en spelledarperson så kan det vara vilken typ av kliché du ska använda dig av när du beskriver. Det kanske är dumt att jag tar upp att man ska ha mål utsatta då de uppkommer i regel automatiskt, men jag ville göra dig medveten om att målen ska finnas där. Utan dem så försvåras improvisationen märkvärdigt.

Klyschigt berättande
Erfarna spelledare vet hur de flesta miljöer ser ut efter år av spelande och kan falla tillbaka på att ge gamla beskrivningar igen. I ett värdshus finns det till exempel alltid dörrvakter, en eldstad, en vacker servitris som är den tjocka värdshusvärdens dotter och så vidare. Spelledaren kanske drar bort eller lägger dit en detalj och får på så sätt miljöerna varierande men ändå lätta för spelarna att känna igen sig i. Är du oerfaren så tänk ut i förväg hur miljöer, personer eller vad det nu är du kan tänkas improvisera fram är. Det kommer definitivt underlätta när du väl sätts i den positionen då du tvingas improvisera.

Mentala minnesnoter
Under den tid jag levt så har jag lagt märke till att jag kan göra mentala minnesnoter, antingen över skämt, ord, stämningar eller bilder (liknande datorns "screenshots"). Det enda jag gör när jag tar min minnesnot är att jag tänker "Det där ska jag komma ihåg" eller något liknande. Jag brukar också försöka läsa med inställningen "Det här kan jag ha nytta av" när det gäller texter som har sammanhang med rollspel. Dessa saker brukar sedan "ploppa" upp i mitt minne medan jag spelleder. Kanske 60-80% av sina minnesnoter kommer man att kunna använda. Det som krävs är ofta ett aktiveringsord gör att man kan hämta informationen. Har man till exempel läst en text om broar så kommer man säkerligen ihåg den mesta informationen när man väl ska berätta om en bro.

Jag har använt mig av minnesnoter som var ett halvår gamla och äldre under spelledande. Faktiskt lyckades jag improvisera fram ett helt äventyr genom att jag hade läst Chronopias historia längst bak i boken två gånger en lång tid innan speltillfället ens inträffade. Mitt egentliga mål med äventyret var att presentera Chronopias värld för spelarna som aldrig spelat där tidigare och var rätt negativt inställda till Chronopia. Spelarna mötte gobliner i kloakerna som slogs om lösskägg, de hukade sig undan för Svarta Gardet och hade en vild jakt genom Chronopias gator med sekudor ("flygödlor"). Det blev en annorlunda händelse och spelarna blev underhållna en kväll.

Dra ut på tiden
Ibland står det helt stilla i hjärnan och du måste snabbt få fram en lösning. Ha alltid ett glas med vätska bredvid dig. Dricker ni inte läsk när ni rollspelar så ha ett glas med vatten. För det första är det alltid bra med någon vätska då strupen kan bli torr allt talande som spelledare. För det andra kan drickandet ge dig lite andrum när du behöver komma på något. Ta gärna god tid på dig att dricka lite om du måste tänka mycket. Spelarna ser att du är upptagen med något och accepterar då det lilla avbrottet som uppstår. Dessutom kan vätskan göra att du får en ursäkt att gå på toan när du _verkligen_ har kört fast. Du kan även bläddra lite bland papper, även om du inte har något skrivet på dem), ibland medan du funderar. Så länge du gör något så är det acceptabelt med en konstpaus.

Du kan också försöka få spelarna att samtala med varandra eller berätta en sammanfattning för dig vad de vill göra. Lyssna inte på vad de säger, utan sitt istället och fundera ut vad som närmast ska hända. Du kan även ta en paus och ursäkta dig genom att du måste ta en rökpaus, ta lite luft, få lite mer energi eller rentav vila rösten. Så länge du inte säger att du har kört fast. Om gruppen är splittrad så kan du byta till den andra gruppen istället. Denna metod brukar dock inte fungera så bra, eftersom det inte ger dig någon paus till att tänka då du måste avsätta större delen av din uppmärksamhet på den andra gruppen istället.

Något mer som man kan göra, även om det är en svår teknik, är att kallprata medan man tänker ut vad som ska hända. Du berättar om en massa blaj utan att tänka på vad du säger. Istället lägger du större delen av din koncentration på att tänka vad som komma skall. Jag brukar använda samma teknik när jag ska improvisera fram rim till längre dikter. Medan jag säger något så försöker jag komma på ett ord som rimmar och försöker sedan få det i ett sammanhang. Likadant gör jag med berättandet ädr jag har ett mål som ska uppfyllas med kallpratandet. Du kan exempelvis fundera ut hur spelledarpersonen ska reagera medan du beskriver stämningen, du kan tänka ut vad som ska hända i skogen medan du beskriver hur skogen ser ut. Här är ett perfekt ställe att använda sina minnesnoter på.

Låt spelarna hjälpa till
Är det något som tillhör rollpersonen så låt spelaren själv få berätta om det. Det kan vara bakgrundshändelser, kontakter som spelaren har som inte är utvecklade, vilka saker som finns i handelsboden eller spelarens hemtrakter. Själv kan du luta dig tillbaka och bara fylla i det som du tycker borde vara med. Vi brukar ofta låta våra spelare få rita sina egna hus eller kontor tillsammans när vi spelar eller bett en spelare som har mer kunskap om en miljö få rita den. Resultatet har alltid blivit lyckat.

Dölja improvisering
Om jag som spelare upptäcker att spelledaren improviserar så kan det betyda antingen att jag är på fel spår eller att spelledaren inte har förberett sig, något som ibland gör mig inspirerad som spelare. Med detta i åtanke brukar jag försöka dölja mina egna improviseringar för spelarna. Knepen för att dra ut på tiden är ett sätt. Improviserar jag till exempel fram kartor så brukar jag ibland kolla bakom spelledarskärmen för att ge sken av att jag följer en karta. Ytterligare en anledning att använda spelledarskärm. Jag brukar också ha namnlistor som jag snabbt kan få fram namn på eller ha skrivit ner några platsnamn i förväg så att jag inte stakar mig på dem när jag berättar.

Slutligen.
Att improvisera är en svår konst som precis som annan kunskap kräver sin tid att behärska. "En bra spelledare ska kunna improvisera väl." skrev jag visserligen i början, fast med det så menar jag inte att man ska försöka sig på att improvisera _för mycket_ om man är nu en grön spelledare. Vissa klarar helt enkelt inte av att improvisera lika bra än andra. Dock så ser jag helst inte att spelledare ska förlita sig för mycket på text under ett speltillfälle. Det har en tendens att bli ett för låst och linjärt äventyr.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar på nästa veckas artikel

<FONT SIZE=1>NOT: När jag skrivit "spelarna" menar jag ibland deras rollpersoner och ibland spelarna själva. Detta torde vara relativt uppenbart vad som är vilket när ordet läses i sitt sammanhang. Jag har också (av ren vana) skrivit mestadels för fantasy. Några av punkterna är till exempel mer fantasyinriktade än andra rollspelsgenrer och jag har skrivit äventyr fastän scenarier borde ha passat bättre eftersom det är ett rollspelsgenerellare ord.</FONT>

Irratic

Veteran
Re: 3. Tips för improvisering gott

Skulle bara vilja tacka dig för ett bra inlägg =)
Finns oxo lite små saker mankan göra, exempel
1. Gör en mindmapp med saker du vill ha med & läggden framför dig.
2. stolpa upp viktiga delmål
3. följ Hans råd så går det vägen.....
4. Låt spelarna göra sina karaktärer innan du är färdig med äventyret, på så sätt kan man anpassa äventyret till att innefatta små detaljer från karaktärernas bakgrund & historierna om dem....

Johan K

Gammal & dryg
Oj !
Man tackar för det här !
Blev lite "vägled" eller vad maska säga inför morgondagens SL:ande av SW.

Erufailon

Swordsman
den heliga improviseringen

tycker inte man ska dölja att man improviserar, säg det till spelarna, sanning är nästan alltid bäst :gremwink:

När det gäller miljöer försöker jag alltid gå ifrån det stereotypa, det som spelarna väntar sig, det skulle ju vara tråkigt ifall alla värdshus var bara lite variation på varandra, låt inspirationen flöda istället.

hmm... hinner inte skriva mer nu tycks det,, skolan kallar, kanske kommer med något mera senare idag.

Re: den heliga improviseringen

Varför säga till spelarna att man improviserar? Jag kräver en förklaring! :gremgrin:

Själv har jag alltid lyckats bäst i äventyr när jag fått improvisera. Mina två bästa äventyr någonsin hade bara luddiga början och slut (eller, tjaa... det ena fick aldrig något slut faktiskt... men sen var det mer av en gigantisk kampanj än ett äventyr), och spelarna hade ingen aning om det, vilket betydde att de satsade allt för att ta sig ut ur knipan, utan att veta att det inte fanns något äventyr utan att allt hände efter mina egna nycker.
Nä, inte SÅDAN ärlighet mot spelarna, inte.

/BD, vet vad han talar om... tror han.

Rickard

Urverk speldesign

"tycker inte man ska dölja att man improviserar, säg det till spelarna,"
Jag vet inte om jag håller med.. Om man tappat bort information och måste leta i papper så bör man säga det, men inte om man improviserar.. Som sagt, det är som att säga (om man nu kör ett skrivet äventyr) att spelarna är helt på fel spår om de märker att man improviserar.. Dessutom är det tråkigt om man märker att ens spelledare inte är förberedd (om den nu inte sagt det i början av speltillfället).. Det är ungefär som att vara med om en föreläsning där föreläsaren inte förberett sig.. Man blir oinspererad att lyssna.. (nu tycker jag inte föreläsning och spelledarens berättande hör ihop när man väl utövar det, men förbereda ett tal och göra äventyrsförberedelser har mycket gemensamt)

"När det gäller miljöer försöker jag alltid gå ifrån det stereotypa,"
Jo, jag håller med men nu skrev jag om att improvisera fram miljöer.. kan man använda sig av klyschigt berättande..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker att det är kul att någon kommenterar

Rickard

Urverk speldesign
Re: 3. Tips för improvisering gott

Dina punkter har mer med äventyrsförberedelser än improvisation, men jag håller helt med dig i dina punkter.. Det är precis så jag gör när jag gör äventyr(sförberedelser)..

"3. följ Hans råd så går det vägen....."
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som helt håller med :gremwink:

Erufailon

Swordsman

om man säger att man kommer köra ett helt improviserat äventyr så vet de vad som kommer komma, kanske någon blackout i någon minut här och där ifall det ter sig illa :gremwink:
men man brukar inte behöva säga det, folk fattar det när man har samlats och någon säger: " det är väll du som skulle vara SL idag?" och man själv svarar med ett ringande "va?". det här kanske var ett groteskt exempel...
Det jag försöker säja är att det är bra att ha en ursäkt för ifall man ska klura lite som SL, dricka vatten brukar inte räcka för mig, kanske en halv minut till en hel kan behövas, ifall det är ett hel-improviserat äventyr kan folk stå ut med sådanna saker lätt, men om det är ett välplanerat äventyr så höjs förväntningarna

Erufailon

Swordsman

Det är ungefär som att vara med om en föreläsning där föreläsaren inte förberett sig.. Man blir oinspererad att lyssna..
har hört några föreläsningar som varit helt improviserade och det brukar oftast bli bra, fast det beror helt på vilken person som improviserar, vissa har ju enklare för det än andra, ifall man står där i talarstolen och har hjärtat i halsgroppen och känner kinderna blossa upp så tror jag mig att det inte blir så bra om den personen improviserar.

Jo, jag håller med men nu skrev jag om att improvisera fram miljöer.. Då kan man använda sig av klyschigt berättande..
men jag menar att när jag improviserar så försöker jag göra det så icke klyschigt som möjligt

Naturligtvis är helimproviserade äventyr en helt annan sak, men om spelarna spelar ett av dina äventyr och plötsligt går en väg som du inte alls har tänkt, säger du då: "Ojdå, nämen,... vi får ta och improvisera lite"?

Det är precis som att säga: "Ni är på fel spår... men om ni vill gå in i en parallellvärld med demoner, så fint för mig"...

/BD, som inte gör så.

Erufailon

Swordsman

nejdå, jag bara varnar innan, inte mitt i, det går ju inte för sig det håller jag med om,

Feuflux

omjonasson.se
Angående improvisering

Jag börjar med att berömma [color:\\"green\\"]Han[/color] för hans trevliga inlägg.

Tänkte sedan reflektera lite.
Mina topprestationer som SL (dvs när båda jag och spelarna har haft det roligt/stimulerande/kreativt/yada yada utöver det vanliga) har varit till äventyr som jag detaljerat skrivit ihop själv för att sedan då jag spelat det flyttat om i handlingen, tagit bort grejer jag kom på inte var så vettiga att ha med i förstaläget och lagt till grejer som jag kom på passade in fint. Slutäventyret tenderar att bli rätt olikt den skrivna versionen.

Vet inte riktigt varför det är så för mig. Ska jag SL:a färdiga äventyr är det riktigt sällan jag blir helt nöjd med mig själv, det blir ofta att en händelse måste passas in där jag inte vill passa in den för att annars havererar äventyret (beror förstås till stor det på att de färdigskriva äventyr jag SL:at är gamla smårälsade DoD-grejer). Eller så är det min koncentrationsoförmåga som hindrar mig från att komma ihåg vad det nu var som skulle hända härnäst. :gremwink:

Ska jag SL:a nåt löst planerat riskerar det att bli lite
1) jag kommer snabbt på nåt som inte var så bra.
2) jag tänker efter och spelarna får fundera på sitt nästa drag så länge.
Det blir sämre "flyt" helt enkelt.

Alltså, jag improviserar bäst när jag kan improvisera om mina egna idéer från när jag skrev äventyret. Hmm, är det verkligen improviserat då? :gremwink: