NYHET 3D D&D

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Som jag uttryckte det till en rollspelande vän så är det här, för mig, den exakta motsatsen till vad jag tycker är roligt med bordsrollspel.

Men det här ser helt klart ut att vara delar av den framtid som WotC tänker sig.

(Protestera om denna redan länkats.)

 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Hade jag spelat mer "on-site" hade det varit kul med figurer och 3D terräng för spel som är uttalat taktiska som D&D eller PF2E. Men det är ju så in i helvete dyrt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,498
Location
Ludvika
Det här var nog den absolut bästa applikation av konceptet jag sett tror jag. I synnerhet om man kan logga in och följa VTT-spelet som en åskådare (eller om de har en genomtänkt presentation av det).

En av nackdelarna med publikspel brukar annars alltid vara att det är svårt att se eventuella kartor och figurer de använder.

För eget spelande kring ett fysiskt spelbord kommer jag dock nog alltid föredra fysisk terräng med miniatyrer, eller enkla battlemaps med tärningar och/eller M&Ms som spelpjäser, som komplement till Theatre of the mind.

Vore coolt att pröva något sånt här för onlinespel, men jag har inte för avsikt att lägga några pengar på det så klart. Eller tillbringa särskilt mycket tid med att lära mig det. Då räcker Roll20 och discord alldeles utmärkt för mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
Jag kan förstå att andra tilltalas av den där typen av digitala tillbehör. Personligen föredrar jag dock att ha mer spelrum för att kunna fantisera om hur allt i spelvärlden ser ut. Ofta använder jag inte ens stridskartor överhuvudtaget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,009
Location
Rissne
Bra för publikspektakel, men det känns ganska svårt att liksom… snabbt improvisera ihop en strid eller så. Fast det kanske man inte gör när man spelar D&D på det där viset ändå?

När jag spelledde/spelade D&D (4/Essentials, alltså den bästa utgåvan) var det ju mest fasta encounters med transportsträckor mellan, och om bara SL är villig att lägga tid på att bygga upp miljöerna i mjukvaran (eller det finns färdiga miljöer att köpa) så antar jag att det… funkar. Även om jag 100% föredrar när vi har en gemensam karta mellan oss och pekar och viftar och överlag finns i samma mentala utrymme. Om alla bara sitter och stirrar på sin skärm hela tiden känns det lite väl… disconnected för min smak. Om man nu ska spela D&D och hålla på och slåssa, liksom.

Om alla satt med typ… Hololenses kanske? Eller ännu hellre något mer lättviktigt; när typ Xreal-glasögonen blir bra nog för såna här grejer då kanske det kan vara nåt…

Iofs kanske OK om man spelar på distans, men jag har å andra sidan samma problem där; det känns för disconnected…
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,782
Location
Eskilstuna
Har alltid tyckt att problemet med rollspel är att man är för fri att hitta på saker, samt att det är för tillgängligt och billigt, så det känns nice att det äntligen erbjuds ordentligt snäva begränsningar för fantasin som man dessutom måste betala kontinuerligt för.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
Har alltid tyckt att problemet med rollspel är att man är för fri att hitta på saker, samt att det är för tillgängligt och billigt, så det känns nice att det äntligen erbjuds ordentligt snäva begränsningar för fantasin som man dessutom måste betala kontinuerligt för.
Dags att döpa om Bläckfisk Förlag till Rovfisk Förlag och börja sälja alla era spel med abonnemang.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,901
Det är trevligt att Brennan Lee Mulligan och Aabria Iyengar får göra saker. De är alltid charmiga i sådant här.
Alltså, de är säkert jättetrevliga och duktiga, men jag pallar inte när folk skall stå och skrika oironiskt om hur upphetsade de är
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Jag gillar (ibland) att spela med minis och rutor, men ser gärna att det är enkla pluppar på en enkel karta och inget avancerat med ljus och sånt som förstör den egna fantasin om hur platsen ser ut. Och vill bara ha minis för strid, absolut inte i andra situationer!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,281
Location
Örebro
Rollspel är inte skådespel, ej heller teater eller samberättande. Rollspel är material sport och fräsigast minis får bonus, samt spelledaren med bästa terrängen har bästa arenan för att utöva sin aktivitet!

Jag är inte allvarlig för den som undrar.
 
Top