Var den filmad i 3D? Jag tycker mig märka skillnad mellan filmer som är filmade i 3D (dubbla kameror liksom) och filmer som är efterarbetade. De efterarbetade löper större risk för effekten du nämner.Jarl said:Jag har bara sett en 3d-film (den sista Harry Potter), så andra filmer kanske gör det bättre, men jag tyckte att det stora problemet med 3d var att filmen blev så platt. Man fick ingen äkta 3d-effekt utan bara en billig parallax-grej som gjorde att allt såg ut som pappersfigurer som rörde sig på olika plan. Ofta var bakgrunden helt 2d, vilket gjorde att den, i jämförelse med pappfigurerna framför, såg ut som en målning (tillbaka till gamla filmers fejkbakgrunder, yay).
Om det kommer en teknik som visar 3d, öh, tredimensionellt så tycker jag det är en cool grej, men den här fula parallax-effekten bara försämrar filmen. Och försämring är väl inte förbättring, right?
Bra fråga, kan vara så att 3d:n var en ren postprocesseffekt och därför ful och odräglig.krank said:Var den filmad i 3D? Jag tycker mig märka skillnad mellan filmer som är filmade i 3D (dubbla kameror liksom) och filmer som är efterarbetade. De efterarbetade löper större risk för effekten du nämner.
Källa om konverteringen:Jarl said:Bra fråga, kan vara så att 3d:n var en ren postprocesseffekt och därför ful och odräglig.krank said:Var den filmad i 3D? Jag tycker mig märka skillnad mellan filmer som är filmade i 3D (dubbla kameror liksom) och filmer som är efterarbetade. De efterarbetade löper större risk för effekten du nämner.
Mm, det förklarar saken. Well, jag är tentativt för 3D som är gjort "på riktigt" och mot konverterade 2d-filmer. Antagligen är jag också mot 3D generellt för filmer som försöker vara filmer, dvs använda bilden som verktyg för att förstärka berättelsen, inte bara ett sätt att visualisera saker och ting. 3D lär ju störa/grymt försvåra komposition och mise-en-scene. Men för rena underhållningsfilmer är det väl laj.krank said:Källa om konverteringen:Jarl said:Bra fråga, kan vara så att 3d:n var en ren postprocesseffekt och därför ful och odräglig.krank said:Var den filmad i 3D? Jag tycker mig märka skillnad mellan filmer som är filmade i 3D (dubbla kameror liksom) och filmer som är efterarbetade. De efterarbetade löper större risk för effekten du nämner.
http://screenrant.com/harry-potter-deathly-hallows-part-2-3d-benm-121606/
Så ja, det verkar så.
Dock tycer jag att man ska betänka vad krank skriver, för det är faktiskt så att 3D som "resurs" kräver att det finns något som motiverar den. (Det vore ju exempelvis helt meningslöst att filma genomsnittlig Woody Allen-relationskomedi i 3D...)Dum Panda said:Sen tänkte jag att jag ger det en chans och så såg jag Narnia och skeppet gryningen. Innan filmen började så var där någon logga i form av en röd boll som flög omkring och det var ascoolt! Kändes som att jag kunde ta upp handen och fånga bollen! Efter detta lutade jag mig tillbaka förberedde mig på att bli underhållen.
Tiden gick och det kom inte en enda scen som ens var i närheten av effekten av den röda bollen... Och filmen var inte så bra den heller... Så tyvärr är 3D för mig fortfarande kasst.
Först: sounds awesome!Sapient said:125 minuter dialog mot vagt futuristisk dekor. Skulle det verkligen vara bättre?
det är som med mitt problem med personers storlek i relation till mitt avstånd till skärmen istället för i relation till deras avstånd till kameran. Ingen annan verkar störa sig på det..Jarl said:Men fortfarande finns det ett jätteproblem som ingen verkar störa sig på?
Jag tycker faktiskt att det här låter skitballt. Ge mig den här filmen tack.Sapient said:Innan ni svarar på den frågan, så betänk att det skulle få t.ex. Star Wars att mer likna något Ingmar Bergman producerat. Vi skulle inte få några häftiga rymdstrider - men vi skulle däremot ha gott om tid för djupdykningar i imperiesenatens tillkortakommanden, tid att spegla spänningar inom rebellalliansens ledning och deras ångest över dödsstjärnans annalkande.
125 minuter dialog mot vagt futuristisk dekor. Skulle det verkligen vara bättre?
Så vi kanske inte ska vara så snabba att döma ut "effekter"...
Bättre och bättre... En annan sorts film. Det vore hemskt tråkigt om det bara fanns en enda, eller ens ett fåtal, olika sorters film. Jag skulle gärna se den film du beskriver, men inte på bio - då kanske snarare på TV'n hemma eller så. För den filmen kräver inte alls samma skärmstorlek eller surroundljud som en effektfilm gör...Sapient said:125 minuter dialog mot vagt futuristisk dekor. Skulle det verkligen vara bättre?
Jag tycker vi kan lägga ner det här med långfilm nu när vi trots allt hittat ett så uppenbart överlägset format i TV-serien. Jag tycker nästan alltid att en films story känns alldeles för kort och krystad, framför allt när det gäller hjältens förvandling. Det blir mycket tvära kast om man ska hinna med någon utveckling. Då föredrar jag TV-serier, där man både kan ha korta plots och långa, och där personlighetsutveckling kan få ta ordentligt med tid.Ond bråd död said:Håller med. För min del kan man gärna skippa actionscener helt. Iofs gillade jag hulkens scener i Avengers, men annars hoppar jag alltid över sånt. Samma sak med den där inslängda romansen som alla filmer verkade måsta ha med ett tag. Inget fel med romantik på film, men då ska det vara den centrala storyn och inte bara en bonusbelöning för hjälten.
Jag borde jobba med att klippa filmer, för jag skulle klippa ner allt till kortfilmer.
Instämmer, TV-serien är ett mycket trevligare format.krank said:Jag tycker vi kan lägga ner det här med långfilm nu när vi trots allt hittat ett så uppenbart överlägset format i TV-serien. Jag tycker nästan alltid att en films story känns alldeles för kort och krystad, framför allt när det gäller hjältens förvandling. Det blir mycket tvära kast om man ska hinna med någon utveckling. Då föredrar jag TV-serier, där man både kan ha korta plots och långa, och där personlighetsutveckling kan få ta ordentligt med tid.
Plus att man själv kan välja om man har tid/ork/lust att se 40, 80, 120 eller 160 etc minuter.