Mjo, jag har ju så smått börjat fundera på en någorlunda gritty superhjältekampanj inspirerad av Marvels nya Ultimates, The Authority, Watchmen, och andra lite mörkare superserier. Som grundregelsystem hade jag tänkt mig Superhjältarna.
Däremot har jag så smått börjat fundera på en regelmekanik jag kallar "Etableringar". Målet med Etableringar är att få spelarna aktiva i det kontinuerliga skapandet av världen. Jag tänkte nämligen börja med en ganska löst forumerad spelvärld, och sedan improvisera det mesta - och då gillar jag spelarinput. Problemet är att jag har spelare som inte är särdeles aktiva vad gäller sådant, varför ett system behövs.
Det jag tänkt mig, på ett ungefär, är nåt slags "etableringspoäng". När man etablerar något som hjälper i den omedelbara situationen, blir man av med ett poäng. När man etablerar något som gör spelvärlden rikare, roligare eller "bättre", får man ett poäng. Man kan naturligtvis kombinera dem, så att man etablerar något roligt och coolt som dessutom hjälper - då blir det plus minus noll. Dessutom kanske man kan få ett poäng extra om man etablerar något som direkt är till nackdel för gruppen.
Exempel på vad jag menar med saker som kan "Etableras":
- "När jag slogs mot superskurken Vulcano '95 lärde jag mig ett litet knep när det gäller sån här kristallteknologi..." (etablerar superskurken Vulcano och att denne använde kristallteknologi - kanske finns det en koppling mellan Vulcano och det nuvarande problemet? Exemplet är coolt och gör kampanjen bättre +1, exemplet gör att rollpersonen får fördel -1. Slutsumma 0)
- "Men argh! När jag slogs mot superskurken Vulcano '95 så använde han såna här kristaller. De kan slå ut superkrafter!" (berikar spelvärlden genom etablerandet av Vulcano enligt ovan (+1), och är till omedelbar nackdel för rollpersonerna (+1). Slutsumma +2).
- "...men det Kristallmonstret inte tänker på är att klipphyllan han står på är ostadig..." (är till direkt fördel för rollpersonerna (-1) utan att egentligen tillföra spelvärlden något. Slutsumma -1)
Tanken är då att rollpersonerna får, tja, säg 3 poäng per längre äventyr eller så.
Låter det här alldeles tossigt? Det är bara en liten slaskidé som rumlat runt i mitt huvud på senaste tiden. Lite inspirerad är jag av Adventure!- systemets "inspirationspoäng", även om dessa är bra mycket mer flexibla. Dessutom inser jag att de till viss del täcks upp av "anekdot"- systemet i Supergänget, men jag ville bygga ut det lite. Någon som sett något liknande?
Däremot har jag så smått börjat fundera på en regelmekanik jag kallar "Etableringar". Målet med Etableringar är att få spelarna aktiva i det kontinuerliga skapandet av världen. Jag tänkte nämligen börja med en ganska löst forumerad spelvärld, och sedan improvisera det mesta - och då gillar jag spelarinput. Problemet är att jag har spelare som inte är särdeles aktiva vad gäller sådant, varför ett system behövs.
Det jag tänkt mig, på ett ungefär, är nåt slags "etableringspoäng". När man etablerar något som hjälper i den omedelbara situationen, blir man av med ett poäng. När man etablerar något som gör spelvärlden rikare, roligare eller "bättre", får man ett poäng. Man kan naturligtvis kombinera dem, så att man etablerar något roligt och coolt som dessutom hjälper - då blir det plus minus noll. Dessutom kanske man kan få ett poäng extra om man etablerar något som direkt är till nackdel för gruppen.
Exempel på vad jag menar med saker som kan "Etableras":
- "När jag slogs mot superskurken Vulcano '95 lärde jag mig ett litet knep när det gäller sån här kristallteknologi..." (etablerar superskurken Vulcano och att denne använde kristallteknologi - kanske finns det en koppling mellan Vulcano och det nuvarande problemet? Exemplet är coolt och gör kampanjen bättre +1, exemplet gör att rollpersonen får fördel -1. Slutsumma 0)
- "Men argh! När jag slogs mot superskurken Vulcano '95 så använde han såna här kristaller. De kan slå ut superkrafter!" (berikar spelvärlden genom etablerandet av Vulcano enligt ovan (+1), och är till omedelbar nackdel för rollpersonerna (+1). Slutsumma +2).
- "...men det Kristallmonstret inte tänker på är att klipphyllan han står på är ostadig..." (är till direkt fördel för rollpersonerna (-1) utan att egentligen tillföra spelvärlden något. Slutsumma -1)
Tanken är då att rollpersonerna får, tja, säg 3 poäng per längre äventyr eller så.
Låter det här alldeles tossigt? Det är bara en liten slaskidé som rumlat runt i mitt huvud på senaste tiden. Lite inspirerad är jag av Adventure!- systemets "inspirationspoäng", även om dessa är bra mycket mer flexibla. Dessutom inser jag att de till viss del täcks upp av "anekdot"- systemet i Supergänget, men jag ville bygga ut det lite. Någon som sett något liknande?