Nekromanti Framstegsrapport!

Krille

Super Moderator
Så var det dags för årets skryttråd igen. Hur har det gått med era rollspelsprojekt? Mår de bra, är de färdiga eller har de hamnat i glömskans onda boning?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Heh, heh, heh... Nostalgi - igen

Precis som förra gången är det Nostalgi som främst ligger i rollspelspipelinen för mig (hur Snigel prioriterar vet jag inte). Det är egentligen ganska fånigt att vi inte lyckats få klart spelet än i och med att det inte är så stort. Det som är positivt är att vi gjort framsteg och att en färdig brödtext inte är särskilt långt in i framtiden. Att vi inte lyckats göra klart det gör förstås att vi ska skämmas, men spelet är perfekt så den som väntar på något gott...

I övrigt har jag väl kladdat lite på Evig natt, men inte särskilt mycket. Dock är det mer än jag hade gjort vid den här tiden förra året, så även det bör vara ett framsteg. Om det någonsin blir klart vet jag inte, men det är något att kasta några bokstäver på då och då.

Sen har jag ett gäng småidéer som inte kommer bli annat än småidéer om inget radikalt annorlunda händer. Nostalgi är coolt och eget så det känns motiverat att arbeta på, men andra rollspelsmakande känns rätt kallt för tillfället. Tyvärr.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
För min del har det gått jättemycket framåt In the Dark har utvecklats och blivit till Bortom: Lögnens slöja. Det kommer ges ut under julen i Mindless Gamings regi är det tänkt. Så för min del är grundreglerna nästan färdigt. Bortom däremot är långt från färdigt - det finns många berättelser och saker som jag har i mitt huvud som jag måste förtälja på ett sätt eller annat.

Wyldstorm

Swordsman
Behöver ett genidrag till för att återuppliva huvudprojektet...

Gjorde en ful-genetisk algoritm för att speltesta systemet.
Visade sig att det gravt favoriserade folk som körde på taktiken "play it safe".
-Vilket är ett ytterst depprimerande balansproblem..

Så det ligger i träda, och ansamlar inspiration/material i väntan på återuppståndelse...

Vilket är passande, med arbetsnamnet "re-genesis".

Mogger

Hipsteranka
Jag har börjat pilla på ett spel med arbetsnamnet Nebula. Min plan är att lite lågintensivt pyssla med det så snart Ulvriket nått butikshyllorna.

Edit: Och så har jag gjort grunden till mina nya regler till M:UA. De ska börja speltestas inom kort, och jag tror att det kommer att bli riktigt coolt! Funkar de bra måste jag dessutom se till att göra dem offentliga på något sätt. (för den intresserade finns det mer på www.mutant.nu )

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Höstdimma

Illustrationerna till Höstdimma trillar in så sakterliga från Sara, och jag har haft upp texten och finpetat lite på den. Men det är nog inte den här julen vi ser Höstdimma till försäljning.

Spelandet har dock gått bra, spelet gjorde succe både på SnöKon och GothCon, och på SävKon nu i höst så kommer det första Höstdimmaarrangemanget som jag inte arrangerar själv. Dessutom fick jag ju en fin artikel om spelet i Fenix.

Rickard

Urverk speldesign
Jag gillar verkligen det här initiativet. Projekt har annars en tendens att nämnas på forumet och sedan glömmas bort.

[url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=954824" said:
förra året[/url]]
EDoD
Har genomgått speltest, trots att jag inte har skrivit klart 40% av reglerna. Det känns lite konstigt att behöva säga saker som "Det finns inga regler för det ännu". Många saker har omarbetats och än fler har omformulerats under speltestandet. Egentligen känns det som att jag borde skriva om hela boken, men det kommer jag nog aldrig att orka. Jag har en blogg på den ofärdiga hemsidan om utvecklingsprocessen. Något som jag bör göra är att ändra namnet, för det känns jättefånigt att säga det högt. [edit] När jag kom på namnet (utifrån förkortningen) så tyckte jag det var roligt eftersom det bjöd till missförstånd, men nu har jag upptäckt att det är dumt att knyta an det till Drakar och Demoner, för det gör att folk har förutfattade meningar innan de ens läst spelet. Namnbytet får dock bli ett projekt som uppfylls om två år.
Det enda jag har att skriva klart är lite besvärjelser, skriva spelledartips och göra om upplägget på hur jag ska skriva färdigheterna. Utöver det ska jag speltesta magisystemet och sedan är det dags korrläsning och layout (jag har en hel del gentjänster att utkräva från saker som jag har gjort). Har även kommit på ett namn, eftersom jag inte vill använda ett akronym som namn (och så är Riotminds lite knäppa, så jag vill inte ta onödiga risker).

Hemsidan har fått mer än 1000 besökare på ett år - i snitt är det fyra per dag som besöker sidan - men jag har misslyckats med mitt mål om att uppdatera en gång i månaden. Två månader har jag totalt missat.

Jag har siktat hela året på att allting ska vara klart för lulu.com den första januari 2008. Tror dock inte att jag lyckas uppfylla det.

Alla andra projekt är lagda på is.
/Han som på sin höjd gjort någon modifikation av redan existerande system

Dimfrost

Special Circumstances
Terone är klart (vilket inte lär ha undgått någon). Och det känns jävligt skönt. :gremlaugh:

I övrigt har jag inget som är så klart att det går att ta upp här. T12-systemet speltestas för tillfället. Inget annat är ens i närheten av att börja skrivas på. Det är rätt bra, jag borde lägga min tid på att skriva ett par C-uppsatser i stället de närmaste månaderna. Sedan vill jag ta tag i något mindre spel som går att få klart på rimlig tid jämfört med Terones 3,5 år (om man räknar bort det inledande funderandet).

Jag försöker hålla Nanoapan uppdaterad åtminstone en gång i månaden; där får jag utlopp för mina mer skruvade grejer.

Edit: Ja, att vi har dragit igång Kaleidoskop får väl också vara en sorts framgång. Det är i alla fall trevligt att göra saker tillsammans (säger jag som är så extremt individualistisk man bara kan bli...). :gremsmile:

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bra och annat

Det har återigen varit ett tungt år på det personliga planet, med allvarlig sjukdom i familjen, vilket har strulat till saker och ting. Men lite spelgrejor har jag gjort:

<font size="3">Färdiga projekt</font size>
<ul type="square">
[*]Röd sand: En kampanjvärld för Parallel Worlds. Pulpaction på det Mars som borde finnas.
[*]Knivblänk i Prag: En kampanjvärld för Parallel Worlds. Cyberpunk möter Franz Kafka i ett grått och förtryckt Europa.
[*]Roma Umbrarum: En kampanjvärld för Parallel Worlds. Arkiv-X möter Rom. Spioneri och skräckfantasy i kejsar Neros stad.
[/list]

<font size="3">Halvfärdiga projekt</font size>
<ul type="square">
[*]Enigma: En kampanjvärld för Parallel Worlds. Hyfsat hård SF i den nära framtiden. Lätt inspirerad av Kim Stanley Robinson Red Mars. Halvfärdigt. Hoppas bli klar i år.
[/list]

Sedan finns de tre saker till på ritbordet, men de tänker jag prata om först när de har fått fastare skepnad.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag har inga egentliga projekt på gång, däremot en uppsättning regler som bibehållit ungefär samma grunder sedan två år tillbaka. Jag har där kommit fram till en uppsättning egenskaper jag är nöjd med, och har på sista tiden börjat experimentera med olika former av tärningspölar (ett system jag blivit allt mer positiv till). Det är kanske inte så mycket en fråga om framsteg som om utveckling, men det ger mig en mer definitiv grund att stå på.

krank

Går ondskans ärenden
OK...

Omega behöver ett färdigt stridssystem, men ska snart speltestas genom min CVall of Cthulhu-kampanj. Jag är hemskt nöjd med allting just nu.

Scriptura står och stampar, mest för att jag fokuserat mina energier på annat håll. Jag tänker inte gå så långt som att hävda att projektet är lagt på is, dock.

Steampunk Chronicles har börjat från scratch för tredje gången, och har fått sina första nya texter.

Flurtis

Hero
Du själv då Krille? Hur går det med dina projekt?

Nyfiken på Krilles projekt speciellt det fantasy WWI spelet. (Blå Himmel?, heter det så??)

//Flurtis

G

Guest

Guest
Jag har egentligen inte tid att svara på det här... men iallafall, aktivitetsmässigt så har jag lika mycket tid åt GenVägen som förra året, men jag har lärt mig att klämma in alla lediga timmar och dagar på det, så lite frammåt har det iallafall gått.

/Zorbeltuss

Arfert

Facit
Är sjukt produktiv, jämfört med tidigare år ;-)

I år har jag fått ut spelledarskärmen till Saga, och spelledarboken är klar till 90%.

Jag har dessutom skrivit nybörjarspelet Fjärran dalar.

Till PW har jag inte skrivit (det har ju Mekanurg), men layoutat Röd sand, Knivblänk i Prag, och Roma Umbarum.

Dessutom filar vi på en PW-bok. Och andra versionen av PW-reglerna.

Annat som snart är klart är Saga Trudvang, och lite fler Saga-äventyr.

Utöver det har jag ritat till andra spel, som Bortom och En Garde!

Ackerfors

Alas, your rapids!
PW [OT]

"Dessutom filar vi på en PW-bok."

Av nyfikenhet måste jag fråga - är det Lulu-projektet du syftar på eller har ni något annat liknande på gång?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har gjort klart Supergänget, publicerat det och sålt över 100 exemplar. Det är vad jag kallar framsteg!

Annars är jag en bit in i en helt ny version av Millennium och har lite småtankar om andra projekt. Omertà gömmer sig för tillfället på hemlig ort för att undkomma FBI.

/tobias

Grog

Swordsman
ett steg framåt, två steg bakåt

Jag har inte mycket att komma med, jag får stå i skamvrån. Jag har haft massvis av ideer som är nedplitade i diverse kollegieblock, men eftersom jag sliter med en doktorsavhandling samtidigt, har jag svårt att finna tid för att renskriva något när jag väl sitter framför datorn.

Dödsfall i den nära familjen, extension på mammas hus som jag jobbat med etc, jobbresor och flickvän har konsumerat all tid jag annars skulle lagt på att få fram konkreta resultat. Men jag tror jag äntligen kommer få mer fritid om ett par månader. Min medarbetare (spelvärld etc) har fullt upp han med, han har ju dragit på sig barn och sambo och annat otäckt.

/Grog - som satsar på fullskaligt speltest med en grupp i Umeå och en annan i Göteborg över julhelgen