Nekromanti Framstegsrapport!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ljus och mörker ligger numera i en väl säkrad bunker innanför ungefär en meter tjocka blyväggar. Förhoppningsvis är sagda material tillräckligt tillslutet för att förhindra läckage...
Myndigheterna förordar försiktig användning av tyngre fordon i närheten av densamma så jag vet inte riktigt vad de menar är säkert förvar. :gremfrown:

Min omarbetning av Gamla Goda Skuggornas mästare ligger också tillsammans med den otäcka sörjan...

Arbetet att framta hjälpmedel till Star Wars fortsätter dock, har dock legat på latsidan sedan två veckors grym förkylning (efter SSK) har förstört huvudinnehållet i min tröga hjärna.

Dessutom har omprioritering av livet gjort det direkt ohållbart att tro att jag någonsin hinner med mina små rollspelsprojekt. Har dock prioriterat fram en beställningsuppgift och ska bara skaka bort de sista resterna av seghet i hjärnan efter förkylningshelvetet. Har dock en hård slituppgift innan jag hinner därhän - lägga om min mors golv i hallen. :gremfrown:

Så framgången har med andra ord varit obefintlig. Projekten ligger på is för framtiden och frågan är om de någonsin kommer göras något med...

Så ser det ut här i alla fall.

Klart slut från Östra bunkerlagen i Roslagen

Mogger

Hipsteranka
Eftersom det ska bli kul att läsa den här tråden om ett år måste jag dessutom addera mitt och Ola Janssons projekt The Secret. Det är en riktigt frän idé men tiden är inte på vår sida. Spelet handlar om Den sista sommaren och de traumatiska händelser som formar ett barn till vuxen. Typ som Stand by me fast bättre. :gremsmile:

I never had any friends later on like the ones I had when I was twelve. Jesus, does anyone?

Troberg

Sinister eater
Skammens år

Sorgligt nog så har jag inte åstadkommit mycket. Saker har hänt i mitt privatliv som gjort att jag inte orkat ta tag i mina större projekt, och därför har de inte rört sig mycket. Jag hoppas detta ska ändras snart, både för min hälsas skull och för projektens skull.

Däremot har jag faktiskt gjort några mindre saker (det är möjligt att något av dem var förra året):

* Over the rainbow
Ett dogmaspel i en mardrömsvärld baserad på bottenslammet i det undermedvetna.

* Dark hat, Dusty coat
Spagettiwesterndogma med ett regelsystem som fokuserar på action och stämning. Reglerna försöker skapa stämning genom det fysiska utförandet av regelmekanikismerna av spelaren, något jag inte sett någon annan testa.

* Living Legends
Dogma inspirerat av American Gods och snopes.com. Istället för att gudar är verkliga entiteter så är det legender och myter som är fysiska, levande entiteter.

Ni får gärna komma med kommentarer om dem.

Lite annat smått och gått har också gjorts, tex har jag drivit RPG Lab vidare, och har ett antal hostade siter på den. En interview om rollspel för någon ungdomstidning i göteborgstrakten (Kaotic?) har också hunnits med.

Rising

Vila i frid
Re: Skammens år

Living Legends tyckte jag var ett riktigt bra dogmaspel, med ett mycket intressant koncept. Det var också skickligt och stämningsfullt presenterat.

Jag hade personligen gärna sett ett annat regelverk, men det var ändå allt som allt en mycket trevlig bekantskap.

/Rising
som beklagar att jag inte gav någon respons redan den första gången du postade det på forumet.

Troberg

Sinister eater
Re: Skammens år

Living Legends tyckte jag var ett riktigt bra dogmaspel, med ett mycket intressant koncept. Det var också skickligt och stämningsfullt presenterat.

Jag hade personligen gärna sett ett annat regelverk, men det var ändå allt som allt en mycket trevlig bekantskap.
Tackar, och jag kan bara hålla med i kritiken mot reglerna. Konceptet var skönt, och den texten bara flöt ur fingrarna in i tangentbordet, men reglerna var knöliga och jag är inte nöjd med dem.

Jag har ett annat experiment på gång, baserat på Living Legends, som jag tänkte testa så småningom. Tänkte dock vänta tills jag får lite andrum och min huvudvärk inte är stor som en tågolycka, samt att det blir en lite lucka i dina forumsspel (ingen kritik mot dem, men folk orkar bara skriva så mycket).

I grund och botten baseras det på en kollaborativ editor (Gobby, ett gratisprogram för Linux, Windows och Mac) som gör att flera personer kan skriva i samma text samtidigt över nätverk, plus att man har en chatmöjlighet utanför texten. Man ser alltså löpande de ändringar andra gör, tecken för tecken, live medan de skrivs. Jag tänkte testa ett slags brainstorm-approach till kollektivt skapande, där flera knattrar in text till spelet samtidigt, och löpande skapar inspiration och hooks som andra kan hänga på. Living Legends är ett bra testskott, eftersom det har gott om små avstickare som man kan utveckla och väva ihop rätt så fritt.

Eventuellt kommer jag på sikt att sätta upp en server för Gobby på RPG Lab, som en resurs för de som vill samarbeta på projekt, men det hänger lite på hur försöket går.

Låter väl spännande!