Nekromanti Framstegsrapport!

Jag skriver fortfarande bara ner idéer till Roma Infinitus och har ännu inte riktigt bestämmt mig för hur många saker skall se ut. Det återstår en jävla massa skrivande helt enkelt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Har inte kommit mycket längre på mitt lilla projekt. Håller fortfarande på och sammanställer de skaer jag ämnar stjäla från både västmark och Skymningshem: andra imperiet. Och jag har fortfarande inte kommit underfund med hur reglerna för magi skall vara. Jag vet hur jag vill ha det rent stämningsmässigt, men att göra regler för det.

Sedan har min tid varit lite upptagen med jobb och kvällsstudier och alldeles för många forum att hänga på... :gremfrown:

/Ulfgeir

Sodivra

Champion
Berättelser från Staden

Kommer till nyår.

<font size="1">Annars får ni slå mig med en purjolök.</font size>

Big Marco

Läskig
Noir är ute och når förhoppningsvis break-even innan året är slut. *jubel*

I år kommer två tillbehör, dels personakter i en ny version, dels ett spelpaket med en massa godis, som spelledarskärm, referenskort, bok med direkt berättarhjälp, sammanfattningar, inititaivbräde och skapa-huvudpersons-kompakt-guide.

Boken om Sandukar är påbörjad och en del nyheter om de övriga böckerna släpps inom kort.

Mitt vid-sidan-av-projekt, Agent, går långsamt fram och har gått genom dussinet iterationer. Från att vara ett trad-rollspel så blev det ett hyperspeligt Forge-spel, men håller nu på att styras på plats mot ett hyper-gritty actionlir med en kompakt regelbas. Säsong sex av 24 släppte de sista funderingarna och Jack Bauers ande leder mig rätt. Vi har haft speltestrundor redan men i dagsläget så är bara strid/jakt/konfliktsystem samt agent-skapande i speltestskick. Hela organisation/förräderi/dynamiska uppdragsflöden finns i konceptform men är inte formaliserat. Jag tror inte att spelet kommer förrän tidigast 2009.

Krille

Super Moderator
Jag hade tänkt att vänta ett tag...

Jag funderade på att slänga mig in direkt och beskriva hur det hade gått, men tänkte till slut att låta de andra komma till tals först. :gremgrin:

Olle Linge

Snigel
Magneter och mirakel (och annat)

Okej, jag postade inget förra gången och jag har inte sagt vilken jul jag ska bli klar till, men nu på sistone (läs: sedan sommaren) har det faktiskt hänt saker. Jag vet ungefär hur jag vill ha den slutgiltiga produkten och har också börjat arbetet med att konvertera vad jag gjort hittills för att passa slutmålet. Illustrationer är fortfarande ett osäkert kort, så det dröjer nog ett tag innan jag har någonting färdigt. Förhoppningsvis får jag mer tid efter att jag har flyttat.

I övrigt har jag faktiskt skrivit klart min modul till Krilles Skymningshem, men också den lär dröja ett tag innan den når allmänheten. Det är i alla fall något jag skrivit klart under året som gott, till skillnad från allt annat jag sysslar med.

Krille

Super Moderator
Detta är vad jag har gjort under det senaste året:

T10 version 2.0: Jag har tagit isär T10-systemet och byggt ihop det igen, med avsikt att få ett mer enhetligt och slimmat system. T10 version 2.0 utgår till stor del från Andra Imperiet. Antalet attribut har ökats till 6, egenskaperna har stramats upp en aning, färdigheterna trimmats, och skalorna har definierats upp. Skalor, tärningsslag, anfall, försvar och skada är i princip samma som tidigare.

Den stora skillnaden ligger i turordningssystemen. Där har jag byggt tre olika varianter som används efter behov, och det är möjligt att bygga fler. De tre nuvarande varianterna är taktikval som i Andra Imperiet; närstridsavstånd och vapenlängd som avgörande för turordning; och ett handlingspölssystem. Fler varianter skulle kunna vara ett ordinärt initiativsystem (tråkigt) och en stridsklocka som räknar ner.

Det finns andra plugins för särskiljande regler som kan stoppas in efter behov i spel. Plugins som jag har skissat på hittills är system för Förtvivlan (för Neon Genesis Evangelion-liknande miljöer), Fördärv (för Sagan om Ringen- och Star Wars-aktig ondska), hantera ammunition genom slag för stridsvana istället för att räkna, och ett harem-manga-system.

Fimbulvinter: Ett BRP-baserad fornnördiskt fantasyspel i tiden strax före Ragnarök. Spelet har testats rätt ordentligt, men behöver stramas upp. Magisystemet vill inte heller funka som jag vill. Jag funderar förstås även på presentationen av spelet.

Biblioteket: Inte mycket gjort, utom det som jag får på köpet från T10 2.0. Jag sitter fortfarande fast i magisystemet, som vanligt.

Blå himmel: Speltestat. Flygstridssystemet och flygplansbyggarsystemet förkastades efter speltest, och istället blir det handlingspölssystemet från T10 2.0.

Futura: Här har det skett mest, tack vare att jag kom på en idé med en mecenat som svar på frågan "vad gör man?", och det har i princip släppt lös arbetet.

GIRLS: GIRLS 2.0 håller på att skrivas, och jag kommer att bygga det på Supergängets regler. Förmodligen blir det i serieform det med. Jag har ett halvfärdigt manus på serien.

---

Nya projekt

Kaijin: En kampanj som från början var tänkt att användas till Andra Imperiet, men med T10 2.0 (och det faktum att kampanjen inte har något med Federationen att göra) så kan det komma att bli ett självständigt spel. Ståryn är att efter en bunt skolungdomar (rollpersonerna, som skapas speciellt för kampanjen) snubblar över ett fornfynd från Terra så blir de knutna till ett hemligt utvecklingsprojekt, precis lagom för att den lokala stjärnhopen plötsligt invaderas av en skoningslös, grym och överlägsen fiende. Huvudinspirationen kommer nog från Neon Genesis Evangelion och Världarnas Krig, och den kommer att använda sig av Förtvivlan-regeln. Kampanjen kommer nog speltestas inom inte allt för avlägsen framtid.

Raketkommandot: En miljö till Parallell Worlds. Krutet har mest legat på att bygga om PWs regler till något som ger utrymme till spelarval, och det systemet har speltestats och ska stramas upp.

Lemuria-journalen #2: Det är synd att Lemuria inte blev mer än det blev, så jag har börjat skriva lite på ett andra nummer av Lemuria-journalen. Det är än så länge i synopsis-stadiet och har lååååång väg kvar.

peta

Warrior
Alea är ute i Beta version. Känns som om det bara är lite finlir innan jag är hyffsat nöjd med det.

Första modulen I Guds namn finns på hemsidan. Inte helt nöjd med den men någon gång måste man sluta jobba med det också.

Nästa tillbehör Tourus börjar bli klart för att presenteras för första gången, det kommer smaka korvtårta.

Vad som kommer därefter? Tja, det är bara att lägga en röst på hemsidan.

Feliath

Swashbuckler
Staden har visst hamnat i någon sorts träda, igen. Jag ska försöka sparka mig själv och de andra i häcken inom kort, hade jag tänkt.

Nanoapan har jag skrivit alldeles för lite till, men det beror på att vissa av mina idéer plötsligt började te sig som viable projects.

På SSK plitade jag ner mitt gamla spel The Great Gunfight In Tombstone också, och spred det till dess avsedda publik på fem pers, komplett med expansion och inbyggd regelbugg.

Gör jag någonting annat i rollspelsväg har jag glömt det för tillfället, so that's how living that is.

/Feliath — ännu mer vedisk än i fjol

Andy

Vila i frid
Mest Saga

Under året så har jag lyckats skriva en del grejer till Saga, artiklar och kanske framför allt Saga - Trudvang, som ännu inte har släppts (gratis på hemsidan). Jag sitter och regelöversätter det äventyr som ska följa med regelartikeln.

Annars så har jag startat min rollspelsblogg. Där tycker jag är trevligt.

Men självklart så finns det andra saker som jag arbetar parallelt på.

Alliansen - Marksland del 2 i äventyrstrilogin till rollspelet Saga.

Calanor kampanjemodul till Saga. (Känns skönt att ha fått det ansvaret men jag har endast skrivit grunderna än. :gremwink:

Wictoriakrönikan - Berättelser från Urd Min egna fantasykampanjevärld som speltestas för tillfället. Har provat med både Sagas regler men är inne på att göra ett eget spelsystem (som går under arbetsnamnat Wictori).

JA, det är en del men det är förbaskat kul också. Det är väl därför man håller på? :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja...

Jag har väl fortsatt att skriva åt andra och producera äventyr och artiklar snarare än egna spel. Förhoppningsvis så lär väl det ändras litegranna i framtiden. Men på det hela taget är jag egentligen rätt nöjd med att skapa världar och världsbilder snarare än regler. Min plan är att låta Dimfrost, Gurgeh och Snigel som är mycket smartare än mig, konstruera färdigt sina regelsystem så att jag sedan kan sno hela eller delar av dem till något eget alster. Och så får jag väl se till att hålla liv i Lulu-projektet, i någon form i alla fall.

Jarl

Hero
Hela organisation/förräderi/dynamiska uppdragsflöden finns i konceptform men är inte formaliserat.
Roligt, jag (eller inte bara jag iofs) är inne på något liknande, fast temat är mer psi-förstärkta insatsstyrkor. Typ. Men idén är här också att det ska finnas något system för att skapa uppdrag och händelser som har de vanliga plottarna med förrädaren, korrupt ledning etc.
Det ska bli spännande att se hur du byggt upp det!

claes

Swordsman
All den här informationen, med kontinuerliga uppdateringar, vill vi ju ha i den nya fina SagaGames-bloggen :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Nyx också!

Jag höll ju på att glömma Nyx, som ju kommit ut i tre versioner sedan förra framstegsrapporten. Jag sitter och lurar på en till version som jag är så gott som helt nöjd med, men det dröjer en liten stund till. Är man intresserad kan man kika här.

Nightowl

Champion
Jag har uträttat jack skvätt utom att hjälpa Mekanurg med lite grums och fylla min virtuella byrålåda med nedklottrade virtuella servetter.

Erik

Edit: Ja visst ja, jag gav visst ett och annat handtag med nya Mazes & Minotaurs åsså. Men det var inte mycket...

Mattis

Swordsman
Hyboria är så färdigt ett dogmaspel blir utan att speltestas.
Marines är så färdigt ett kort rollspel blir utan att speltestas + layout.
Om någon spelgrupp utöver min egen är sugen så skicka ett PM. Någon som tycker det är kul att bolla regler kan förstås också få ta en kik.

Mitt nästa system blir (förstås) ett som bygger på regler kring drama. Det är antagligen färdigt inom ett år.

Illern

koppariller
Terra draconis (www.illertass.se) är fortfarande nästan klart. Delvis beror det på att företaget jag jobbade på bestämde sig för att out source:a IT-avdelningen, vilket var jag det, så jag blev av med jobbet vilket både gjorde att jag hade mindre pengar att beställa andra omgången illustrationer med och lite mindre ork att jobba vidare med det sista av världsbeskrivningen och ett sista regeltest. Nu har jag ett nytt jobb men med lite mindre lön och åtminstone till en början sena/oregelbundna arbetspass och dessutom deltid. Innan sommaren är dock inte helt orimligt. Målet är fortfarande ett tryckt Terra draconis på ungefär 220 A5-sidor med färgomslag och svartvita illustrationer i inlagan.

Jag har även en del lösa idéer som inte kommit så långt av samma skäl som ovan.

Rickard

Urverk speldesign
Ja, just det. Glömde en sak. Av de drygt 1900 (halvunika) besökare (det har varit folk som kommit tillbaka) så spelar faktiskt en med mitt system. Det ser jag som en klar framgång. Funderar på att ge bort min eventuellt första tryckta bok till honom som tack för speltest. :gremsmile:

/Han fick nyss mail från honom med fler frågor och lite beskrivning kring hur saker och ting har gått