Detta är vad jag har gjort under det senaste året:
T10 version 2.0: Jag har tagit isär T10-systemet och byggt ihop det igen, med avsikt att få ett mer enhetligt och slimmat system. T10 version 2.0 utgår till stor del från Andra Imperiet. Antalet attribut har ökats till 6, egenskaperna har stramats upp en aning, färdigheterna trimmats, och skalorna har definierats upp. Skalor, tärningsslag, anfall, försvar och skada är i princip samma som tidigare.
Den stora skillnaden ligger i turordningssystemen. Där har jag byggt tre olika varianter som används efter behov, och det är möjligt att bygga fler. De tre nuvarande varianterna är taktikval som i Andra Imperiet; närstridsavstånd och vapenlängd som avgörande för turordning; och ett handlingspölssystem. Fler varianter skulle kunna vara ett ordinärt initiativsystem (tråkigt) och en stridsklocka som räknar ner.
Det finns andra plugins för särskiljande regler som kan stoppas in efter behov i spel. Plugins som jag har skissat på hittills är system för Förtvivlan (för Neon Genesis Evangelion-liknande miljöer), Fördärv (för Sagan om Ringen- och Star Wars-aktig ondska), hantera ammunition genom slag för stridsvana istället för att räkna, och ett harem-manga-system.
Fimbulvinter: Ett BRP-baserad fornnördiskt fantasyspel i tiden strax före Ragnarök. Spelet har testats rätt ordentligt, men behöver stramas upp. Magisystemet vill inte heller funka som jag vill. Jag funderar förstås även på presentationen av spelet.
Biblioteket: Inte mycket gjort, utom det som jag får på köpet från T10 2.0. Jag sitter fortfarande fast i magisystemet, som vanligt.
Blå himmel: Speltestat. Flygstridssystemet och flygplansbyggarsystemet förkastades efter speltest, och istället blir det handlingspölssystemet från T10 2.0.
Futura: Här har det skett mest, tack vare att jag kom på en idé med en mecenat som svar på frågan "vad gör man?", och det har i princip släppt lös arbetet.
GIRLS: GIRLS 2.0 håller på att skrivas, och jag kommer att bygga det på Supergängets regler. Förmodligen blir det i serieform det med. Jag har ett halvfärdigt manus på serien.
---
Nya projekt
Kaijin: En kampanj som från början var tänkt att användas till Andra Imperiet, men med T10 2.0 (och det faktum att kampanjen inte har något med Federationen att göra) så kan det komma att bli ett självständigt spel. Ståryn är att efter en bunt skolungdomar (rollpersonerna, som skapas speciellt för kampanjen) snubblar över ett fornfynd från Terra så blir de knutna till ett hemligt utvecklingsprojekt, precis lagom för att den lokala stjärnhopen plötsligt invaderas av en skoningslös, grym och överlägsen fiende. Huvudinspirationen kommer nog från Neon Genesis Evangelion och Världarnas Krig, och den kommer att använda sig av Förtvivlan-regeln. Kampanjen kommer nog speltestas inom inte allt för avlägsen framtid.
Raketkommandot: En miljö till Parallell Worlds. Krutet har mest legat på att bygga om PWs regler till något som ger utrymme till spelarval, och det systemet har speltestats och ska stramas upp.
Lemuria-journalen #2: Det är synd att Lemuria inte blev mer än det blev, så jag har börjat skriva lite på ett andra nummer av Lemuria-journalen. Det är än så länge i synopsis-stadiet och har lååååång väg kvar.