Rising
Vila i frid
"Johoohno! Johoohno!" skallade pöbeln, och de var nästan helt eniga denna gång. Alla samlades de runt Johoohno i en ring.
En galning gick fram och slog ut med armarna:
"Ge upp långfärdsskidåkning - för du kan fan inte stava//
du fick Coffe-Kanon att låta som en haubitz med java//
Nu krånglar du å påstår att vi fått en croc på kroken?//
Den enda "krock" du har är den mellan mitt blyrör och snoken!//"
...och så gav han honom en rejäl smocka i ansiktet. Blod strömmade ut ur masken, men det tog brottslingarna ingen notis om, utan en ny galning stegade fram:
"Vi skall alla ge dig klappar - hårda klappar som en keff jul//
Tänkte tipsa om stavningskontrollen, men du kan inte stava till F7//
Tänkte banka in lite sans i dig - börjar med järnhammar'n//
En gåta om ditt öde: sex bokstäver, hänger i klädkammar'n//"
Sedan slog han ett slag på varelsens knäskålar och lade en hängsnara runt dennes hals. "Gal... Galjen?" frustade det stackars missfostret.
En tredje person strosade fram, flinade brett, och sippade på ett glas.
"Jag sippar Stella-dryck, men skippar snälla trick//
Vi kommer öppna din bukhåla med ett estrella-ryck//
Och när du hänger och dinglar kommer jag ha ditt likansikte//
som ständig måltavla för att ställa in mitt kikarsikte!//"
Sedan lyfte de upp styggelsen på en hängningsanordning och lät hans nacke brytas med ett högljutt knakande, innan denne skar upp magen på honom och lät inälvorna bubbla ut likt en vulva proppfylld med pasta carbonara.
"Dude, är det bara jag som tycker det är konstigt att vi började rappa alldeles nyss?" undrade någon, men de andra var mer intresserade att få se vem det var som hade gömt sig under masken.
Det visade sig vara Killer Croc - brottslingen.
Besviket suckade de inför denna uppenbarelse, men i nästa sekund - nästan som om det hade blivit ett återkommande tema för kvällen - så pekade någon mot ett hörn och utbrast "titta där! Någon ligger där!"
Det var kroppen tillhörande den som hade varit utklädd till Orfeus. På ansiktsmasken såg de märket efter en hård smäll. Någon hjälte hade lyckats knocka honom i all uppståndelse.
De lyfte på masken och fann att den som låg därunder var ingen annan än Ventriloquist - brottslingen.
Detta var inte goda nyheter, men ändå började någon att fnittra bakom dem. Det var han som var utklädd till Andersson. Han skrattade som besatt, och kunde inte hejda sig på något sätt. Vad var det med honom?
"Det här kan bara betyda en sak," sade de alla, nästan i mun på varandra.
"Han har drabbats av skrattgas," sade en annan.
"Vilket betyder..." fortsatte en tredje, innan de alla gjorde en konstpaus.
"...att Jokern gömmer sig ibland oss!"
---
Ja, en tredje fraktion har uppenbarat sig. Det här är vad ni omedelbart får lära er om skrattgasen och om Jokerns fraktion:
Jokerns lag kan varje drag smitta en spelare med skrattgas. Denna spelare dör inte, den går inte över till Jokerns lag, den förlorar inga förmågor, och den får inte veta om att den blivit smittad. Det enda som händer är att den antecknas vara smittad. Efter exakt två drag (Andersson blev alltså smittad i slutet på drag 2) så meddelas det dessutom att personen börjat fnittra.
Jokerns lag vinner om Jokern själv lever, samt om alla övriga levande spelare antingen är smittade med skrattgasen (oavsett om de börjat fnittra eller ej) eller om de tillhör Jokerns lag.
---
Lycka till, kära spelare.
Vi tackar Johoohno och Orfeus för deras deltagande. I vanlig ordning kan ni få skriva något litet generellt "bah!"-meddelande, för att säga adjö. Jag hoppas att jag inte behöver skriva något om vad ni inte får säga i detta meddelande. Stort tack för er medverkan.
En galning gick fram och slog ut med armarna:
"Ge upp långfärdsskidåkning - för du kan fan inte stava//
du fick Coffe-Kanon att låta som en haubitz med java//
Nu krånglar du å påstår att vi fått en croc på kroken?//
Den enda "krock" du har är den mellan mitt blyrör och snoken!//"
...och så gav han honom en rejäl smocka i ansiktet. Blod strömmade ut ur masken, men det tog brottslingarna ingen notis om, utan en ny galning stegade fram:
"Vi skall alla ge dig klappar - hårda klappar som en keff jul//
Tänkte tipsa om stavningskontrollen, men du kan inte stava till F7//
Tänkte banka in lite sans i dig - börjar med järnhammar'n//
En gåta om ditt öde: sex bokstäver, hänger i klädkammar'n//"
Sedan slog han ett slag på varelsens knäskålar och lade en hängsnara runt dennes hals. "Gal... Galjen?" frustade det stackars missfostret.
En tredje person strosade fram, flinade brett, och sippade på ett glas.
"Jag sippar Stella-dryck, men skippar snälla trick//
Vi kommer öppna din bukhåla med ett estrella-ryck//
Och när du hänger och dinglar kommer jag ha ditt likansikte//
som ständig måltavla för att ställa in mitt kikarsikte!//"
Sedan lyfte de upp styggelsen på en hängningsanordning och lät hans nacke brytas med ett högljutt knakande, innan denne skar upp magen på honom och lät inälvorna bubbla ut likt en vulva proppfylld med pasta carbonara.
"Dude, är det bara jag som tycker det är konstigt att vi började rappa alldeles nyss?" undrade någon, men de andra var mer intresserade att få se vem det var som hade gömt sig under masken.
Det visade sig vara Killer Croc - brottslingen.
Besviket suckade de inför denna uppenbarelse, men i nästa sekund - nästan som om det hade blivit ett återkommande tema för kvällen - så pekade någon mot ett hörn och utbrast "titta där! Någon ligger där!"
Det var kroppen tillhörande den som hade varit utklädd till Orfeus. På ansiktsmasken såg de märket efter en hård smäll. Någon hjälte hade lyckats knocka honom i all uppståndelse.
De lyfte på masken och fann att den som låg därunder var ingen annan än Ventriloquist - brottslingen.
Detta var inte goda nyheter, men ändå började någon att fnittra bakom dem. Det var han som var utklädd till Andersson. Han skrattade som besatt, och kunde inte hejda sig på något sätt. Vad var det med honom?
"Det här kan bara betyda en sak," sade de alla, nästan i mun på varandra.
"Han har drabbats av skrattgas," sade en annan.
"Vilket betyder..." fortsatte en tredje, innan de alla gjorde en konstpaus.
"...att Jokern gömmer sig ibland oss!"
---
Ja, en tredje fraktion har uppenbarat sig. Det här är vad ni omedelbart får lära er om skrattgasen och om Jokerns fraktion:
Jokerns lag kan varje drag smitta en spelare med skrattgas. Denna spelare dör inte, den går inte över till Jokerns lag, den förlorar inga förmågor, och den får inte veta om att den blivit smittad. Det enda som händer är att den antecknas vara smittad. Efter exakt två drag (Andersson blev alltså smittad i slutet på drag 2) så meddelas det dessutom att personen börjat fnittra.
Jokerns lag vinner om Jokern själv lever, samt om alla övriga levande spelare antingen är smittade med skrattgasen (oavsett om de börjat fnittra eller ej) eller om de tillhör Jokerns lag.
---
Lycka till, kära spelare.
Vi tackar Johoohno och Orfeus för deras deltagande. I vanlig ordning kan ni få skriva något litet generellt "bah!"-meddelande, för att säga adjö. Jag hoppas att jag inte behöver skriva något om vad ni inte får säga i detta meddelande. Stort tack för er medverkan.