Nekromanti Är det någon mer än jag?

solvebring

Superhero
Är det någon mer än jag som saknar de gamla separata spelforumen som numera är stängda och arkiverade?

Främst då saknar ju jag, som den insnöade fan jag är, Drakar & Demoner-forumet.
Fast, man saknar ju andra också är klart, men detta är den personliga, största förlusten.

Exempel varför jag tycker så:
Vi är inte så värst många här som spelar DoD.
Så när man lägger en DoDtråd på Rollspelsforumet eller Rollspelsmakandeforumet så blir inte trådarna så vidare uppmärksammade och andra trådar av mer alltmänt intresse kommer in, tar över och DoDtråden åker ned i botten och glöms bort. Tycker nog att det händer med andra mindre spelade rollspel också, somliga indies och de äldre skräckisarna m.m.
Det är så många inlägg på de där forumen att det går snabbt för varje tråd med färre inlägg att försvinna.

Det är synd, känns ju som de trådarna aldrig får en ärlig chans bland de som verkligen är intresserade av dem. Loggar jag inte in nog ofta kanske jag aldrig får se skymten av en tråd som jag gärna hade velat deltaga i.

DoD-forumet kanske inte var så aktivt, kanske inte så stor kvantitet. Men vi som hängde där brydde ju oss om den kvalitet det gav till ett av våra favoritspel. Vi var mycket glada över att ha en egen tråd skulle jag tro?
Och att det inte vara överflöd av trådar var ju en fördel, då vi kunde diskutera samma tråd en längre tid och alla hängde med och de flesta DoDclowerna här på forumet hann med att diskutera.

...Är det bara jag som känner så och tror det?

Iof sig så finns ju Eldkvasts DoD-forum för de som vill, men det verkar inte direkt som folk uppmärksammat det och haft viljan. Det är, varnar i för väg :gremwink: ett gratisforum som inte så vidare snyggt eller brett funktionellt.
Tror det är tio medlemmar nu totalt, och ingen gör några inlägg.
Ni är hjärtligt välkomna dit i alla fall.
Men eftersom alla känner sig hemma på WRNU och har för vana att sitta här så tyckte jag detta var värt att ta upp.
Kanske är jag ensam, men det har jag svårt att tro, vilket är anledningen till detta inlägg.

Big Marco

Läskig
Du är inte ensam. Jag är inte heller fan av den förändring som skedde (eller "containerbyggandet" som det brukar kallas i communitysvängen).

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har svarat på det här massor av gånger i tråden med kommentarer till artikeln om förändringarna, och allt utmynnar till slut i samma sak: konsekvensen. Det är omöjligt att dra en gräns för vilka spel och genrer som bör få egna forum; alltså valde jag att stänga samtliga. Möjligtvis gjorde jag fel när det gällde D&D eftersom det spelet är så stort att det kanske bör särbehandlas. Det är fortfarande en möjlighet att det forumet öppnas igen någon gång, till exempel när D&D4 släpps. Men i övrigt finns det inga skäl att ha ett DoD-forum och inte ett TSoY-forum, eller ett skräckforum men inget Sword & Sorcery-forum, förutom de rent historiska. Alla dina argument kan man applicera på vilket spel som helst, och åtminstone jag vill inte se 50-60 forum på webbplatsen.

Värt att notera är att diskussionsmängden totalt nog knappast har minskat sedan förändringarna. Jag har inte orkat räkna statistik på det (det blev inte av först, och nu är det för sent för att det ska spela någon roll) men det är i alla fall känslan jag har fått.

/Dimfrost

solvebring

Superhero
Okej.
Jag förstår precis.
Men kan man inte göra forum utefter bolagen?
Det skulle ju inte bli alls lika mycket då, tror jag.
Ett för Neogames sammanslaget, ett för Äventyrsspel & Riotminds i ett kanske, ett för Whitewolf, ett för jaa... osv?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bolagsforum

Men kan man inte göra forum utefter bolagen?
Det skulle ju inte bli alls lika mycket då, tror jag.
Ett forum för:

Riotminds
Järnringen
Neogames
Saga games
Rävspel
Rävsvans
Kaleidoskop
Wizards of the Coast
White Wolf
Games Workshop
Chaosium
Eden Studios
Avalon Hill
FASA
Guardians of Order
Hero Games
Iron Crown Enterprises
West End Games
Äventyrsspel
Lancelot Games
Mongoose Publishing
Palladium

Och så vidare...

Som du ser blir det lätt ohanterligt många forum även med den uppdelningen...

/tobias

solvebring

Superhero
Re: Bolagsforum

Sablar...
Oj!
Ja det blir många fler än vad jag tänkt mig, men det blir ju i alla fall mindre än om man skulle se till alla de spel som spelas. Då vore det ännu värre.
Men i alla fall, jag ser inget fel med hur det var då, jag trivdes bra.
Tycker folk att det är för mycket, svårnavigerat, eller vad är det egentliga problemet med lite fler forum?
Dock var det kanske en överdrift med alla hemmabyggen som folk hade fått göra egna forum åt.

Sodivra

Champion

Då skulle det väl snarare vara aktuellt med förlagforum för de spel som har eller har haft egna forum, alltså:

Neogames
Riotmind
Järnringen
Rävspel
Wizards of the Coast
Fiktionslek

Istället för:

Eon
Neotech
Drakar och Demoner
Mutant
Western
Gondica
d20
Hammaren & Trollspöet

G

Guest

Guest
Det gick väldigt fort och jag var en av dom som opponerade mot förändringarna, men nu sådär i efterhand så är det inte så mycket att gnälla över...

Dock så saknar jag D20 forumet... ok, det var kanske inte det mest aktiva av alla forum, men det är det mest saknade.. för mig i alla fall :gremtongue:

Eksem

Champion
Jag gillar den nya varianten, utom att D&D-forumet borde ha funnits kvar.

Jag tycker förvisso att det är fint att du håller DoD-lågan brinnande, och jag tror nog att du har rätt i att du fick mer respons på dina trådar när det fanns ett eget DoD-forum; men gamla DoD är verkligen ett dött spel. Ett DoD-forum idag skulle i princip bestå av dina trådar.

solvebring

Superhero
Jag tycker förvisso att det är fint att du håller DoD-lågan brinnande, och jag tror nog att du har rätt i att du fick mer respons på dina trådar när det fanns ett eget DoD-forum; men gamla DoD är verkligen ett dött spel. Ett DoD-forum idag skulle i princip bestå av dina trådar.
Ja, där ser man.
Kanske är det bara jag som blundar för sanningen då?
Det är synd, tycker jag, att inte fler intresserar sig för detta gamla fina spel. Dock är det nog många för att roffa åt sig av det begagnade material från den gamla skolan som jag vill ha. :gremwink:

Jaha, överlag så gillar "alla" den nya formen då?
Nå, jag saknar det väldigt ändå, faktiskt. Och det var inte riktigt bara jag. En del gamla DoD-rävar som inte spelar aktivt med som ändå intresserar sig tittade in ibland också, också Han och Kannesten förstås. Dewil brukade vara pigg ibland då gamla saker kom på tapeten.
Men, okej, mitt resonemang får väl stanna här då så länge, tills nya vindar blåser. Fast det är ändå ganska så intressant att se, för även om DoD inte är populärt så verkar de flesta sakna något, som t.ex. D20 och D&D.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tycker nog att DoD-forumet har alltid kännts lite konstigt
skulle kanske hellre hetat BRP-forum istället, för att diskutera olika regeltekniska grejer, för de olika världarna finns det nog bättre ställen för och dom har inte så mycket gemensamt än namnet och att det är fantasy

solvebring

Superhero
Det vore faktiskt en mycket fin idé.
Det är något som man faktiskt borde ta upp.
Skaffa tillbaka D&D-forumet, eftersom det ändå är bland världens, om det nu inte just är det, största rollspel.
Och så ett BRP-forum där man kan snacka om alla de fina gamla BRP-spelens olika system och variationer.
Tycker det är kalas!

Rickard

Urverk speldesign
En del gamla DoD-rävar som inte spelar aktivt med som ändå intresserar sig tittade in ibland också, också Han och Kannesten förstås.
När det gäller DoD så har jag istället vänt mig till www.erebaltor.se och figurerar på forumet och i wikin. Förstasidan består exempelvis av min kod. Där finns det kodknackare, världsskribenter, illustratörer och andra eldsjälar. Forumet har även två regeldelar där man kan skriva och snacka om sina husregler.

/Han som har åtagit sig uppgiften att sätta Caddo-dokumentet som är på drygt 40 sidor med radstorlek 13

Pom

Swashbuckler
Oh, ja, det är fler än du som saknar de gamla spelforumen. Exakt vilket gammalt spelforum man saknar beror på vilket spel man gillar. Själv saknar jag ett D&D/d20/WotC/levelbaserat-spelforum.

Den gamla uppdelningen var inte optimal. En del underfora var baserade på genre, andra på system. Men en strikt formell uppdelning efter BARA bolag eller BARA officiellt sanktionerade fora (som nu) blir mycket konstig.
Det bästa vore väl att de rollspelstyper som är vanligast får sina egna fora och att resten får samsas på ett allmänt rollspelsforum.

Förslaget om ett BRP-forum är mycket bra.
Egoistiskt sett vill jag ha ett D&D/d20/WotC-spelforum.

Fler stora kategorier? Samberättarspel? Tärningslösa spel?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det bästa sättet att argumentera för fler forum är att starta intressanta trådar om sitt eget spel och se till att det uppstår diskussioner i dem. Annars så är nätet redan fullt av mer eller mindre döda forum och hemsidor. Behöver vi verkligen fler? Inget av de forum som lades ner var särskilt aktivt och möjligheten att diskutera de olika ämnena har inte försvunnit. Det är användarna som håller dem levande och att ni gillar ett spel, ett regelsystem eller ett företag visar ni bäst genom att diskutera det. Existensen att ett forum leder inte automatiskt till givande debatter, precis som en rollspelssida inte fyller sig själv med intressanta äventyr och artiklar.

Dimfrost

Special Circumstances
Det gick väldigt fort och jag var en av dom som opponerade mot förändringarna, men nu sådär i efterhand så är det inte så mycket att gnälla över...

Dock så saknar jag D20 forumet.
Kul att höra att det finns de som inte är så negativa längre!

Jag kan lova att det inom den närmaste framtiden kommer att övervägas noga om D&D/d20-forumet borde öppnas igen.

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Om ICE skall få ett forum skall katten GDW få det också!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bättre att stoppa d20 och friformare i ett forum och Bra Rollspel TM i ett annat. :gremlaugh:

Ram

Skev

Som du ser blir det lätt ohanterligt många forum även med den uppdelningen...
Kan man inte göra det by request? Av de bolagen som du räknar upp så känns det inte som om det finns intresse för mer än en handfull (några av dem har jag aldrig hört talas om...).

Jag tycker inte om omdesignen desvärre så om någon räknar så har vi en röst till i den urnan.