Andys tråd om action fick mig att tänka på en liknande grej. Varför är rollspel så våldsamma? En snabb titt i hyllan ger mig ett spel som inte har våld som hyfsat centralt element: Breaking the Ice. Och då har jag ändå mest "udda" spel. Jag kan inte komma på något svenskt spel alls, eller något utländskt "traditionellt" rollspel som inte har våldet som en viktig del av spelet. För helvete, till och med en industri så smutskastad av moraltanter som datorspelen har ju en massa ickevåldsamma spel!
Varför är det så? Nu när vi har kommit så långt och hållit på så länge, kan vi verkligen skylla på vårt ursprung i konfliktspel längre? Det känns som en dålig ursäkt. Det är nästan så att man förstår varför Piff och Puff blev så upprörda.
Ännu intressantare blir det ju när man tänker på att action, som i filmvärlden är en av de största orsakerna till våldsscener, inte ens gör sig särskilt bra i rollspel, som ju inte är ett visuellt medium.
//Genesis tycker att det kan vara värt att nämna att Breaking the Ice är skrivet av en kvinna.
Varför är det så? Nu när vi har kommit så långt och hållit på så länge, kan vi verkligen skylla på vårt ursprung i konfliktspel längre? Det känns som en dålig ursäkt. Det är nästan så att man förstår varför Piff och Puff blev så upprörda.
Ännu intressantare blir det ju när man tänker på att action, som i filmvärlden är en av de största orsakerna till våldsscener, inte ens gör sig särskilt bra i rollspel, som ju inte är ett visuellt medium.
//Genesis tycker att det kan vara värt att nämna att Breaking the Ice är skrivet av en kvinna.