Re: Brist på resurshantering
Det som jag vill se i ett stridssystem för att det skall vara bra är:
En begränsad men bred mängd alternativ till ageranden som har en faktisk påverkan på resultatet. Tre möjligheter är för få och tio är för många mellan tummen och pekfingret. Sju borde vara lagom...
Stridens längd skall vara anpassad efter spelets genre och gärna vara skalbar genom att ändra något eller ett fåtal värden. Man skall kunna spela långa ljussabeldueller i Star wars och korta, dödliga strider om systemet kräver det.
Antalet slag skall hållas så lågt som rimligen möjligt och tabeller skall inte användas utom i undantagsfall.
Jag tycker strid är kul i rätt rollspel.
Floskel här, men det ju väldigt olika för olika spel. I t.ex. D&D så tar strider lång tid, men man har i gengäld gott om alternativ, dvs. gott om resurser till sitt förfogande. I gamla Drakar och Demoner så har man till vissa delar precis det som du beskriver, dvs. oändliga sekvenser med hugg-parad och enstaka skada-dra av abs-ändra KP utan att man egentligen har vidare många alternativ.Det vore säkert jättespännande, om rollspelssystem fungerade så. Nu innebär det genomsnittliga stridssystemet inte att du hanterar några resurser alls, utan att du, när det är din tur, slår en tärning för att se om du träffar med ditt vapen, och det är allt. Naturligtvis kan man uppleva det som spännande om man är känslomässigt engagerad i sin rollperson -- vilket man förhoppningsvis är -- men problemet är att de flesta stridssystem tar lång tid och kräver mängder av slag för att komma fram till ett resultat. Det gör i alla fall att jag tappar intresset.
Det som jag vill se i ett stridssystem för att det skall vara bra är:
En begränsad men bred mängd alternativ till ageranden som har en faktisk påverkan på resultatet. Tre möjligheter är för få och tio är för många mellan tummen och pekfingret. Sju borde vara lagom...
Stridens längd skall vara anpassad efter spelets genre och gärna vara skalbar genom att ändra något eller ett fåtal värden. Man skall kunna spela långa ljussabeldueller i Star wars och korta, dödliga strider om systemet kräver det.
Antalet slag skall hållas så lågt som rimligen möjligt och tabeller skall inte användas utom i undantagsfall.
Jag tycker strid är kul i rätt rollspel.