Man kan ju rollspela resultatet? Dvs, rollspela inte övertalningsförsöket, rollspela att du är övertalad istället.Om jag håller med dig eller ej beror på din defenition av konflikt och konfliktresolution. Var kommer ROLLspelandet in i din modell?
Spela musik? Om man spelar ett spel där man är artister som försöker slå sig fram i branschen.Har du några andra exempel (jag har svårt att relatera till sporten eftersom de få "sportfilmer" som jag sett har satt sociala relationer i fokus (och sporten bara är en "kuliss"))?
Grundtankstänk:Min grundtanke är:
1. Rollspela den sociala interaktionen.
2. Om applicerbart/nödvändigt, slå slag för den berörda färdigheten.
3. Modiifera resultatet av den sociala interaktionen lite åt det håll som resultatet indikerar.
Jupp. Det var precis vad jag menade. Och det är en förfining och utveckling utav det abstrakta systemet som kan 'ges nya namn' för att passa den typen utav konflikt man valt att ha som fokus i spelet.Menar du Bringing Down the Pain nu? För det är väl ändå, så vitt jag förstått, en procedur som är applicerbar på samtliga konflikter. Jag tänkte mer att en kampanj som lägger stor vikt på taktisk strid ska använda regler som utökar möjligheterna för detta, regler som överhuvudtaget inte finns i andra kampanjer med samma system.
Absolut. Det är bara inte så som jag föredrar att spela. Jag är för inkörd på mina gamla vägar för att utforska nya. Samt att jag trivs ganska bra på den vägen som jag går på.Man kan ju rollspela resultatet? Dvs, rollspela inte övertalningsförsöket, rollspela att du är övertalad istället.
Alternativt, gör en rollspels-Jeopardy - du vet, rollspela frågan istället för svaret. Svaret är givet: du kommer att bli övertalad när diskussionen är slut. Nu får du se till att rollspela diskussionen så att du blir övertalad.
Jupp funkar hur bra som helst.Funkar det bra för er att efterhandsrollspela/narrera social interaktion baserat på ett redan kännt resultat? Det känns lite bakvänt för mig...
Nej, de gills inte. Sådana spel är jag medveten om att det finns ett antal av.Hmm, gills spel som har - kors i taket - EN typ av konfliktresolution som sedan används i alla typer utav konflikter utav intresse som uppkommer i spel - fotboll som kissa-långt tävlingar
Jag har varit inne på det spåret tidigare och planerade en kampanj i Skymningshem: Andra imperiet med sporttema. Meningen är att matcherna ska ersätta strid som spänningsmoment. Det finns några fördelar med det, en är att till skillnad mot strid kan rollpersonerna förlora en match utan att bli utslagna, dödade eller tillfångatagna.Den intressanta frågan är ju varför det inte finns några rollspel som bygger på ett annat spänningsmoment än strid. Det finns ju gott om filmer (och annan underhållningsmedia) där spänningsmomentet är ett helt annat, men ändå något som är så komplext, och där utgången är så intressant för handlingen, att det borde kräva specialregler.
Vi sitter ner och spelar socialt.Varför skulle inte en social konflikt få avgöra spelets utgång lika gärna som en fysisk konflikt?!
Det får stå för dig. För mig är rollspel en form av gemensamt inlevande i roller, mer besläktat med impro än med monopol. Regelsystem är något sekundärt, som absolut inte behöver vara med.Att låta spelsystemet avgör konflikter är rollspel för mig.
Javisst. Burning Wheel har ju ett system för "Duels of Wits". Och Conspiracy of Shadows använder precis samma system för strid och argumentation, där en "avväpning" är ett ogiltigförklarande av motståndarens argument och en "rustning" kan vara ett kungligt mandat. Det handlar bara om att omtolka regeltermerna.Har för mig att gamla rollspelet Lace & Steel hade ett duellsystem, som både kunde användas för dueller och magi, och sociala dueller... alltså adelsdamer (och män) som dräpte varandra med vassa repliker....
Jag skrev ett sådant, där det fanns fyra sorters handlingsresolution: Vanliga tärningslag, motsatta slag för alla sorters motsatta handlingar, utdragna motsatta slag om man ville piffa upp det lite, och konsertregler. (De var inte så himla bra, men ändå)Spela musik? Om man spelar ett spel där man är artister som försöker slå sig fram i branschen.
En vettig rollspelare rollspelare utifrån rollpersonens värden, inte utifrån sitt eget kunnande.Om man har ett socialt spelsystem till exempel så kan man lätt hamna i situationen där en SLP skall övertalas om något, spelaren rollspelar det mycket bra men tärningsslaget visar att SLP:n hatar honom i alla fall.