Nekromanti Rollspel utan så värst mycket våld?

solvebring

Superhero
För en tid sedan har jag börjat tröttna på att vara så kolosalt insnöad som jag varit med DoD och liknande spel. Jag har postat en del trådar om det (bland annat denna)och fått tips, och jag har även köpt en del nya rollspel osv.

Men ja, det har gått som det har gått. Jag har läst en del i mina D&D 3.5 böcker som jag köpte för inte så längesedan då D&D 4 kom och folk började sälja av sig 3.5. Det är intressant och kul läsning, jovisst... Men jag känner inte spelsuget efter det. Det känns som om det vore kul att plugga det hårdare och börja spela, men ändå kommer ingen stark nu-jävlar-kör-vi-jippie-känsla till mig som brukar infinna sig så fort jag får upp något nytt att köra på.

... Jag säger åter än en gång att jag tror inte jag är trött på rollspel. Nej, det är ju min absoluta hobby och jag älskar att hållas med den. Men vad det kommer till att hitta ett nytt spelsug, ja, det kommer sig nog av att jag behöver ett rejält ombyte. Jag har gaggat med DoD, varvat med lite annat smått och gott såklart, under hela min rollspelstid nu... Jag känner mig inte utmanad eller triggad alls av det längre.
... Vad är det jag är mest trött på då?

Först är jag mest trött på episk fantasy. Kan gärna spela fantasy, men då skulle en Harry Potter-värld eller dylika kännas mycket mer spännande än det gamla typiska köret.
Sedan är jag förbaskat trött på klassiska BRP-regler. Det är skitbra, ja, men inte särskilt kul att hållas med för evigt. Man måste ju variera sig, eller hur?
Sist är jag nog ganska så trött på (mest tröt på) rollspel där strid alltid skall vara en del av det. Strid, ja... Våldsamheter och fysiska kampinslag, det börjar bli för enkelspårigt. Det gäller inte bara grottkräl, nej t.ex. Neotech och Feng Shui är ju också mycket stridsvänligt. Jag känner att jag vill slippa det. Jag vill ha lite mera speldjup, mer stämning och mystik. Helst så lite strid som möjligt, och skall det vara strid så vill jag ha något annorlunda och ytterst lättvindigt vad det kommer till strid.

Ja, ni hör ju vad jag har för problem.
Vad kan ni tipsa om?

Genesis

Ni dés ni maître
Nobilis
PTA
Oskrivna blad :gremsmile:
Breaking the Ice
Berättelser från Staden
Dogs in the Vineyard (har litet våld, men det är en big fucking deal när det händer, och när folk dör så är det en tragedi, inte XP)

På rak arm. Kan kommentera mer senare.

Krille

Super Moderator
sölvebring said:
Jag vill ha lite mera speldjup, mer stämning och mystik. Helst så lite strid som möjligt, och skall det vara strid så vill jag ha något annorlunda och ytterst lättvindigt vad det kommer till strid.

Ja, ni hör ju vad jag har för problem.
Vad kan ni tipsa om?
Panty Explosion.

Behöver det motiveras så gör jag det med tråden Shibetsu Explosion på krönikeforumet plus tillhörande loggar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Poliskampanjer (se t.ex. GURPS Cops) kan bli nästan våldsfria (våra har haft lite våld och mycket tänka).

Tellus var IIRC ett nästan våldsfritt SF-spel.

Traveller kan bli nästan våldsfritt om SL och spelare kommer överens om det. Jag körde för 25 år sedan tankekrävande och tämligen lugna äventyr. PCna begick huvudsakligen våld på prylar, typ bryta upp dörrar.

Star Trek kan också bli tämligen våldsfritt, särskilt i Next Generation-inkarnationen.

Tellus.
Realistisk sci-fi med fokus på vetenskap, data, rymdfärder inom solsystemet och politiska intriger.
Efter Jordens undergång i Åttatimmarskriget år 2080 insåg mänskligheten till sist att det här med fysiskt våld måste få ett slut. Allmänhetens psykologiska smärttröskel för våld är MYCKET låg jämfört med dagens mått. Endast sinnessjuka personer orsakar avsiktligen fysisk skada på andra.
Det finns inte ens stridsregler i spelet. Regler för skador, ja, och för att personer kan agera i rundor, men inga regler för hur man skadar andra.

Trött på BRP? Tellus var det första spel jag spelade som förutsatte att man beskrev sin handling mer ingående, eftersom man alltid slår för en färdighet + en grundegenskap.

MrG

Swashbuckler
Spontana tipset från mig är tyvärr ett BRP, men det funkar kanon att friforma också, så om du inte kört det så kan det var dags för Call of Cthulhu

Och så brukar jag tipsa om Amber, det är inte BRP, det är fantasyish, mer Potter än Tolkien i stilen, strid är inte så vanligt och när det är så är det kvickt.

-Gunnar (som inte spelat klassisk fantasy på länge)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MrG said:
Spontana tipset från mig är tyvärr ett BRP, men det funkar kanon att friforma också, så om du inte kört det så kan det var dags för Call of Cthulhu
...om man inte kör något av de klassiska Pulp-style-äventyren där man mest sysslar med att panga ockultister och Indiana Jönsa sig.

Jag rekommenderar Tatters of the King till CoC, som är det kanske bästa nedskrivna äventyret jag stött på.

MrG

Swashbuckler
krank said:
...om man inte kör något av de klassiska Pulp-style-äventyren där man mest sysslar med att panga ockultister och Indiana Jönsa sig.

Jag rekommenderar Tatters of the King till CoC, som är det kanske bästa nedskrivna äventyret jag stött på.
Men de kör man väll inte med CoC, det är ju Adventure! till för :gremtongue:

Men insåg att jag nog ville tipsa om Castel Falkenstein också, fick aldrig det att vara ett våldsamt spel, har schysst stämning och är inte BRP

-Gunnar

Krille

Super Moderator
Castle Falkenstein inte våldsamt? Med domedagskanoner, vilda jakter, Vilda Jakter, värjfäktning i trappan med dramatiska skuggor mot väggen, preussare med sabelärr på kinden och snarstuckenhet att visa att de är äkta, och pistoldueller på slottsmarken i gryningen?

:gremgrin:

Åkej, det kanske inte är mycket blod och klägg, men våldsamt är det fanimej!

MrG

Swashbuckler
Re: CF

Asch, jag som skrev slarvigt, inte stridsvänligt och stridsinriktat system var det som efterfrågades och det som jag tyckte Falkenstein uppfyllde. Visst hör lite sånt tjafs till miljön, men förhållandevis till andra fantasysystem tycker jag inte det är fokus.

-Gunnar (som körde mycket falkenstein för en bunt år sedan... väldigt minimalt med strider vad jag minns)

solvebring

Superhero
Ja, du har tipsat mig förr om det och det verkar helt klart coolt. Har ju sett en del anime, och på det en hel japanska skolflicke-thrillers. Låter helt klart som ett grymt häftigt spel med lite glimt i ögat. Vore en idé att dra ut demot på skolans datorer när jag börjar om någon vecka. :gremlaugh:
Just att beskriva åt varandra och låta motspelarna föra händelserna man varit med om låter riktigt kul. Gillar berättarfokuset.

solvebring

Superhero
Poliskampanjer (se t.ex. GURPS Cops) kan bli nästan våldsfria (våra har haft lite våld och mycket tänka).
Det där låter helt enkelt underbart. Jag gillar dektektivarbete i rollspel. Dessvärre är jag inte den smarta SL som lyckas att skriva sådana scenarion. Har svårt att klura ut sådant så att det senare skall kunna spelas och kluras ut ur spelarnas vinkel. Jag är nog för grottkrälskadad för att kunna skapa sådana scenarion med lite kvalitet.

Tellus var IIRC ett nästan våldsfritt SF-spel.
Hm, IIRC?

Traveller kan bli nästan våldsfritt om SL och spelare kommer överens om det. Jag körde för 25 år sedan tankekrävande och tämligen lugna äventyr. PCna begick huvudsakligen våld på prylar, typ bryta upp dörrar.
Har kollat en del på Mongoose Traveller, och det verkar häftigt. Känt mig sugen på det ett tag, så där finns en stor möjlighet att jag faller för det nästa gång jag köper rollspel.
... Vilken version rekommenderas förresten?
Kan ju bli lite svårt att få tag i de äldre.

Om inte annat vill jag gärna höra mer om GURPS Cops.
Vad stödjer det för typ av spelande, och kan man t.ex. köra polis-lir i så väl historisk tid eller lägger GURPS där bara fram ett spelstöd för modern tid?
Det vore ju coolt att kunna köra t.ex. lite Sherlock-stuk.
... För GURPS utgör väl alltid ett universalsystem för olika kampanjvärldstyper (eller vad man nu skall kalla det)?
T.ex. GURPS Space, Fantasy osv...

solvebring

Superhero
Aha, låter intressant - mycket intressant till och med. :gremsmile:
Säkert svinsvårt att få tag i bara för det?
Du får gärna berätta mer om spelsättet.
Det är alltid roligare att höra folk beskriva hur spelet känns och upplevs än att läsa en spel faktatext på wikipedia eller dylikt.

solvebring

Superhero
Ja... Har tänkt säga det länge nu. Folk snackar alltid vitt och brett och CoC. Nej, jag har aldrig spelat det... Ens läst om det. Har alltid verkat vara ett ganska mörkt och slemmigt spel. Ja, jag erkänner... Jag skaffar mig fort fördomar om spel, filmer, böcker osv.
Jag får helt enkelt för mig något, kollar och upptäcker ofta att jag hade fel och att det verkar svinbra. Kanske får ta mig i kragen och tvinga mig läsa lite om CoC någon dag. :gremwink:

Och så brukar jag tipsa om Amber, det är inte BRP, det är fantasyish, mer Potter än Tolkien i stilen, strid är inte så vanligt och när det är så är det kvickt.
Never ever heard of....

solvebring

Superhero

Mjo, men det jag söker är spel som håller i helhet för det jag söker. Olika lösa äventyr som fyller kraven finns ju till de flesta spel. Naej, saken är den att jag försöker göra ett rejälare ombyte än så här och finna ett spel som verkar ha detta, den rätta stämningen och utformningen rakt igenom, typ.

Storuggla

Champion
Alltså.. det där var svårt. Hummm... Krille har ju redan sagt Panty Explosion (vilket såvida man inte spelar hemska värstingar inte har såvärst med våld).
Men vad mer? Huuuu... Tekumel? Alla tillhör en klan och om man slår ihjäl någon så står deras klan och knackar på dörren dagen efter och kräver monetär kompensation, så man kan inte slå ihjäl folk på löpande band precis? Nä, det kanske inte håller... hu, det här var svårt.

Storuggla, betänketid

Storuggla

Champion
Aha, om du nu är inne och snufsar på GURPS torde GURPS Goblins vara ett ypperligt val!
Life in London is nasty, brutish and short.
So are you.

This game more or less relates to the sad lives and hard times of persons living in late Georgian London - that is, the city is more or less London, the individuals concerned are more or less persons, and King George is more or less late. The year is 1830.

A roleplaying game usually sends characters on an exploration, in which they seek elusive treasure through uncharted jungles, ruins and dungeons, overcoming obstacles and whacking monsters with magic or astounding technology.

Such things are sadly rare in this game. GURPS Goblins is set in a city, where every square inch has been trod by one and a half million pairs of feet, and all obstacles are marked on a handy street map. The ruins and dungeons are far from uncharted - the only creature who never explores them is the landlord who rents them out. The magic is dubious. The technology isn't astounding.

There are however plenty of monsters, in every conceivable shape and size. They live in the characters' houses; eat their food; buy groceries at the same market. Many of them are relatives. The characters of GURPS Goblins roam well-worn, familiar streets in a sea of unwashed, diseased rogues and villains. The characters are unwashed, diseased rogues and villains. They seek the same elusive treasures that all do - gin, glory, and bags of money.
Goblins är inte ett våldsamt spel, eftersom de flesta goblins blir tokskraja när de ser ett läskigt vapen (som en käpp) och därför flyr fältet. Däremot är det väldigt kul att läsa och säker kul att spela, om man gillar sådant.

Storuggla, käpphäst ftw?

Mogger

Hipsteranka
Du har ju redan fått en massa tips, men jag vill ändå föreslå Trail of Cthulu, framför Call of Cthulu. Där har du detektivarbete, lite våld, spänning, mystik och en riktigt cool setting.

Sedan finns en gratisvariant på Panty Explosion som Heter Classroom Deathmatch. Garanterat våldsamt dock, men kanske inte på det sätt du är van vid. :gremsmile: