Trådutbrytning
Nyss fanns det en tråd om Amber-rollspelet här. Den återfinns numera strax ovanför den här tråden.
/tobias
Nyss fanns det en tråd om Amber-rollspelet här. Den återfinns numera strax ovanför den här tråden.
/tobias
Du får gärna berätta mer om det! Detta är nämligen något som många, mig veterligen, spelledare brukar kämpa med att reglera på ett bra sätt, men som oftast alltid misslyckas.Mina stridsregler var dessutom så elaka att spelarna lärde sig att våld är farligt för PC och att polisen alltid kan skaka fram resurser som får stopp på förhärdade våldsverkare.
Låter ju helschysst. Är det flera saker man bör tänka på när man skall ta klivet till rollspel av mer tänkarvänlig relevans? Som sagt, detta är nog inte min starkaste sida, och det kommer nog vara en stor vana med tanke på allt grottkräl som geggat ihop skallen på mig.GURPS Cops fokuserar på polisarbete i modern tid. Det är en bra handbok för spelledare. När det gäller äventyr rekommenderar jag att du tittar på Law & Order. Många bra brott. Ett bra uppläg är jakten på en seriebrottsling (inte nödvändigtvis en mördare), så att det blir en kampanj av det.
Inte nog med att det är svårspelat; det är dessutom out of print. Och om du skulle få tag på ett ex så kommer jag att bryta mig in hos dig för att sno det, i vilket fall som helst.solvebring said:Berättelser från Staden och Oskrivna blad är det enda jag känner till av det där.
Har hört er snacka om det där Nobilis några gånger också. Skall nog ta mig en titt på det.
Men är inte det ett ganska svårspelat, dramatiskt högtravande spel? ... Tror jag hört något sådant.
Bara för att det blivit så rare så vore det kul med ett ex faktiskt. Men jag har inte sett det någonstans, så du kan vara lugn.Inte nog med att det är svårspelat; det är dessutom out of print. Och om du skulle få tag på ett ex så kommer jag att bryta mig in hos dig för att sno det, i vilket fall som helst.
Ja, jag läste ju om det i Fenix och det verkade faktiskt jäkligt underhållande. Häftig idé. En eloge till våra grabbar här på Kaleidoskop. Men det spelas väl alltid sessionsvis...Berättelser från Staden spelas generellt inte i kampanjform, men det är perfekt i övrigt.
Jo, Oskrivna blad känner jag ju till. Vi har ju pratat lite om det du och jag.Oskrivna blad är ju ett universalsystem, så det krävs att man lirar i en genre som inte främjar våldsamheter. Hovintriger är det klassiska exemplet. Detsamma gäller PTA (Prime Time Adventures), som handlar om att simulera en TV-serie. Funkar dock utmärkt att lira polisdrama i, skulle jag tro, och dessutom är det väl lämpat för kampanjspel.
Nja, bara för att det finns stridsregler så behöver man ju inte använda dem. Det sitter nog mer i settingen isf. Vi har t.ex. kört ganska low fantasy där strid i princip inte har förekommit (mer än nått enstaka slagsmål), även om reglerna (DoD) har stöd för det.... Det börjar kännas som att om man vill spela ett rollspel som inte ens lutar åt strid så får man spela väldigt udda spel hela tiden. Det känns liksoma att om man vill söka sig undan det typiska med stridigheter och action så lämnas man åt mycket udda spelidéer och sådant?
...Någon mer som upplever det så?
Dude, jag hoppas att Arvidos inte får läsa det där. Det är inte Kaleidioskopkillarna som har gjort Berättelser från Staden; det är han.solvebring said:Ja, jag läste ju om det i Fenix och det verkade faktiskt jäkligt underhållande. Häftig idé. En eloge till våra grabbar här på Kaleidoskop. Men det spelas väl alltid sessionsvis...
Och det funkar väldigt väl för kampanjspel; det kan både jag och Terje intyga. Om jag bara kan få tag på råtexten, som är på vift i cyberspace för tillfället, så skall jag nog publicera det i bokform, också.Jo, Oskrivna blad känner jag ju till. Vi har ju pratat lite om det du och jag.
Två svar:... Det börjar kännas som att om man vill spela ett rollspel som inte ens lutar åt strid så får man spela väldigt udda spel hela tiden. Det känns liksoma att om man vill söka sig undan det typiska med stridigheter och action så lämnas man åt mycket udda spelidéer och sådant?
...Någon mer som upplever det så?
Jaha, så kanske det var. Då får Arvidos ursäkta mitt dåliga minne helt enkelt. Hade så jäkla säkert för mig att det var Kaleidoskopmaterial. Det kanske var för att layouten som lurade mig, det liknade Kaleidoskops stilrena häften som deras rollspel är av.Dude, jag hoppas att Arvidos inte får läsa det där. Det är inte Kaleidioskopkillarna som har gjort Berättelser från Staden; det är han.
Det vore najs, jag föredrar böcker!Och det funkar väldigt väl för kampanjspel; det kan både jag och Terje intyga. Om jag bara kan få tag på råtexten, som är på vift i cyberspace för tillfället, så skall jag nog publicera det i bokform, också.
På så vis, på så vis... Ja, jag får väl checka fler udda spel då.Två svar:
Ett: Japp. Det är för att traditionella spel är tråkiga och bara handlar om att slå ihjäl orcher.
Två: Nä, det är bara det att jag diggar de udda spelen, och det är de jag rekommenderar.
Sanningen ligger någonstans däremellan.
Det har kommit lite längre än så här:Genesis said:Jag vet inte hur långt Traffaut har kommit på sitt Interzone. Vill minnas att han snackade om hur det skulle vara ganska våldsofixerat.