Nu har jag läst igenom den regelbok som damp ner på hallmattan i fredags. Jag tror det kommer kunna passa ganska utmärkt till det äventyr jag just nu pillar på.
Tyvärr är det några koncept jag fortfarande känner mig osäker på. Framför allt saknar jag mer konkret exemplifiering i många fall. Jag har problem med följande saker:
Effekter: vad utgörs egentligen de av i fiktionen, och vad är en permanent effekt?
Advances: både i hänsyn till rollpersonsgenereringen och i övrigt. Under det förstnämnda tilldelas du 5 Advances gratis; är det således bara att placera ut dem utan extra kostnad, eller krävs det även att rollpersonen först tjänar ihop till den xp som står listad på sida 52? Varje Advance kostar vanligtvis 5 xp - ska talet i listan på sida 52 helt enkelt adderas till detta? Mediokra egenskaper verkar helt undantaget detta, eller? "Advances" tycks beskriven som en resurs det är bra att samla på sig utifallatt - ifall man till exempel vill höja en färdighet mitt i en scen.
Harm: jag har över huvud taget svårt att förstå mig på hur harm-konceptet fungerar. Man kan få flera typer av harm, så långt är jag med, knutet till var och en av Pölarna - således kan det hamna flera kryss i Harm-trackern, men bara en per steg? I en Konflikt tycks harm näst intill alltid utgöras av segrarens effekt, oavsett hur liten marginalen för segern var? Dessutom har jag ibland svårt att föreställa mig vad Harm kan utgöra i fiktionen, förutom fysisk skada knutet till Vigor.
Det är givetvis fritt fram att ställa andra frågor rörande Solar System i den här tråden.
Tillägg:
Healing Harm: detta görs genom att spendera Pöl-poäng motsvarande den nivå Harm har - tar det, tvärt emot andra karaktärers Ability-checks för att läka, bort Harm fullständigt och inte bara ett steg? Det är den uppfattning jag fått, men jag känner mig osäker.
Tyvärr är det några koncept jag fortfarande känner mig osäker på. Framför allt saknar jag mer konkret exemplifiering i många fall. Jag har problem med följande saker:
Effekter: vad utgörs egentligen de av i fiktionen, och vad är en permanent effekt?
Advances: både i hänsyn till rollpersonsgenereringen och i övrigt. Under det förstnämnda tilldelas du 5 Advances gratis; är det således bara att placera ut dem utan extra kostnad, eller krävs det även att rollpersonen först tjänar ihop till den xp som står listad på sida 52? Varje Advance kostar vanligtvis 5 xp - ska talet i listan på sida 52 helt enkelt adderas till detta? Mediokra egenskaper verkar helt undantaget detta, eller? "Advances" tycks beskriven som en resurs det är bra att samla på sig utifallatt - ifall man till exempel vill höja en färdighet mitt i en scen.
Harm: jag har över huvud taget svårt att förstå mig på hur harm-konceptet fungerar. Man kan få flera typer av harm, så långt är jag med, knutet till var och en av Pölarna - således kan det hamna flera kryss i Harm-trackern, men bara en per steg? I en Konflikt tycks harm näst intill alltid utgöras av segrarens effekt, oavsett hur liten marginalen för segern var? Dessutom har jag ibland svårt att föreställa mig vad Harm kan utgöra i fiktionen, förutom fysisk skada knutet till Vigor.
Det är givetvis fritt fram att ställa andra frågor rörande Solar System i den här tråden.
Tillägg:
Healing Harm: detta görs genom att spendera Pöl-poäng motsvarande den nivå Harm har - tar det, tvärt emot andra karaktärers Ability-checks för att läka, bort Harm fullständigt och inte bara ett steg? Det är den uppfattning jag fått, men jag känner mig osäker.