Re: Rollspelspris
Sidhänvisningar dök upp redan i Eon 2, och om de inte fanns i Eon 1 så var det för att det inte fanns några andra böcker att hänvisa till... Kollar du i Alver och Dvärgar vill jag minnas att båda hänvisar till Krigaren's Väg, tex.(eller var det tvärtom? det var länge sen jag kollade) Så det här med sidhänvisningar är nåt som utvecklats allteftersom det fanns böcker att hänvisa till.
Drakar och Demoner hade mindre direkta sidhänvisningar, men alla de större äventyren hade en diger lista med prylar som skulle staplas upp för att kunna utnyttja alltihop. Till Oraklet's Fyra Ögon skulle man ha dels Grundreglerna och Expertreglerna (stod på baksidan, ingen fara), men läste man igenom äventyret upptäckte man att här behövs både Svavelvinter och Trakorien, och helst båda Monsterböckerna. Gigant är ett plus (Vargmän förklaras där) likaledes Marsklandet, så även Magi (behövdes till Svavelvinter); och så förstås Ereb Altor boxen. Glöm sen inte bort att uppföljarna var till DoD '91 i stället för Expert, och här behövs Kaos Väktare, Krigarens Handbok, Tjuvar och Lönnmördare och Kopparhavets Kapare.
Nämnde jag att OFÖ var det första äventyret jag köpte, och att jag aldrig träffat nån som spelat igenom det?
Sist men inte minst, min poäng med Åhlens och toys r us var inte att ungdomar träffas där, utan att det är här vuxna med tidspress går och tittar när de letar efter nåt att ge bort i julklapp. Jag har ingen stenkoll på läget, men jag tror de flesta jag känner som hållit på lika länge som jag antingen fick sitt första rollspel i julklapp eller hade en kompis som fick ett. Utan rollspel ute i den vanliga handeln försvinner den inkörsporten.
Kvar blir kompisrekrytering, vilket höjer nybörjaråldern avsevärt (eftersom det hänger på oss som varit med ett tag att rekrytera, och det är inte helt enkelt att fånga in tonåringar när spelargänget är runt tretti), vilket i sin tur höjer minimikraven på spelen (äldre spelare vill inte ha nybörjarspel), vilket gör att utbudet blir mindre tillgängligt för de yngre som till äventyrs rekryteras genom t ex Warhammer eller fantasyböcker.
Ja, också internet. Och som vi sett behöver man inga böcker för att spela rollspel på nätet.
Ta nu allt det här, lägg till *anldedningen* varför vi inte har rollspel i vanliga butiker (Bjuv, Äventyrsspel's felsatsningar, DO&BS, etc), och bilden blir ganska dyster...