Påminner lite om
den här tråden. Det går dåligt för rollspel, det är någons fel och man borde göra någonting åt det.
Problemet som verkligen är bolagens spel (enligt mig då, och jag vet ingenting så det är antagligen fel) är att "alla" spel har redan inspelat folk som målgrupp. D&D4 har huvudmålgruppen "folk som spelat D&D3", Eon3 har målgruppen "folk som har lirat Eon2" etc. Folk som lirat version 1 av ett spel kommer ju aldrig köpa ett spel som har
mindre i sig än förlagan så man måste lägga till mer, bättre, större och sen har man en bok på 500 sidor som en normal 12-åring bara suckar över. Å andra sidan säljer man antagligen mest till etablerade gamers så då blir ju dessa automatiskt målgruppen.
WoW fattar man på 2 minuter.
Fast inkörning har varit problem sen start. Jag fattade inte DoD4 förräns en kusin som redan spelat visade mig. "Jahaaa. SL kan hitta på saker hur som helst och presentera för spelarna. Jag fattade aldrig det." Att få ut spel i hyllorna lär inte räcka om det inte går att fatta vad fan det är på 2 minuter. För då kan man ju spela WoW istället och folk gillar inte att anstränga sig för mycket (min allmänna åsikt som stämmer lite för ofta för att jag ska trivas med den).
När jag ändå gnäller (ska sova snart) så kan jag säga att jag tror att indiespelen har målgruppen "folk som spelat traditionellt en massa, insett att de vill ha mer inflytande och testa något nytt" och inte alls nybörjare. Alls. Samberättande (allt dragen över en kam, sorry) med 12-års-jag med spelgrupp hade resulterat i 4 jävligt tysta grabbar som ville uppleva coola äventyr med tydliga regler och en stark SL.
Riotminds gjorde DoDT i boxformat för att gå back to basics och komma in i leksaksbutikerna igen, men i slutändan så ville de inte ta in och sälja rollspel, inte ens om de låg i en skramlande låda. Taskigt (särskilt som vi på forumet nån gång i tiden sagt att just detta skulle vara vägen till en ynge målgrupp, alla gillar ju skramlande lådor).
Om vi börjar i änden att konstatera att barn fortfarande har kreativ energi då. De spelar (enligt artikeln) rollspel i chatrum och klarar sig utmärkt. Går det inte att få upp nån poll/reklam/whatever som presenterar alla dessa kids för bordsrollspel (inte bara D&D som artikel tjatar om) för jag tror inte ens att de vet att det finns.
Usch vad gnälligt. Ta det som ett aprilskämt om jag är för deprimerande.