Andy
Vila i frid
Jag har funderat på ett tärningslöst system där samberättande är ledordet. Det ska finnas en SL men alla runt spelbordet ska vara med å bygga storyn.
SL har en äventrysplats och en del scener som han/hon har tänkt ska vara med. Spelarna har var sin karaktär. Jag har hittills kommit fram till att karaktären ska ha cirka 10 valfria färdigheter och fördela 15 poäng på dessa (ett kostar ett) max 3 i FV.
Så, nu till det fiffiga. När det är dags för en konflikt/hinder (fysisk, social eller mental) så brukar det slås en tärning i traddspel. Men jag har tänkt att en karaktär misslyckas varannan gång och lyckas varannan. Det betyder att spelaren redan innan vet om hans/hennes karaktär kommer att klara av uppgiften eller inte och kan enkelt berätta vad som händer.
Det kan också uppstå situationer där en spelare väljer att utföra en handling som misslyckas för att veta att karaktärens nästa handling blir lyckad.
Färdigheterna fungerar så här. Om det är så att en karaktärs nästa handling misslyckas, men karaktären har en färdighet som matchar uppgiften så kan spelaren offra ett temorärt FV för att skjuta på det misslyckade resultatet, och istället lyckas. FV återfås efter varje speltillfälle.
Kommentarer?
SL har en äventrysplats och en del scener som han/hon har tänkt ska vara med. Spelarna har var sin karaktär. Jag har hittills kommit fram till att karaktären ska ha cirka 10 valfria färdigheter och fördela 15 poäng på dessa (ett kostar ett) max 3 i FV.
Så, nu till det fiffiga. När det är dags för en konflikt/hinder (fysisk, social eller mental) så brukar det slås en tärning i traddspel. Men jag har tänkt att en karaktär misslyckas varannan gång och lyckas varannan. Det betyder att spelaren redan innan vet om hans/hennes karaktär kommer att klara av uppgiften eller inte och kan enkelt berätta vad som händer.
Det kan också uppstå situationer där en spelare väljer att utföra en handling som misslyckas för att veta att karaktärens nästa handling blir lyckad.
Färdigheterna fungerar så här. Om det är så att en karaktärs nästa handling misslyckas, men karaktären har en färdighet som matchar uppgiften så kan spelaren offra ett temorärt FV för att skjuta på det misslyckade resultatet, och istället lyckas. FV återfås efter varje speltillfälle.
Kommentarer?