Okej, well... Jag ska försöka så gott jag kan. =)
Jag ska härmed försöka presentera dilemman som kan ge upphov till intressanta situationer och spelupplevelser. Det vill säga att jag inte gärna berättar hela situationen i sig utan enbart etablerar den, för det är själva etableringen med dilemmat som jag tycker är nyckeln till det intressanta. VVad tycker du om det förresten?
En flicka med gott anseende tvingas att välja mellan pojken hon är förälskad i eller fortsätt gott anseende. De är på bal och då hennes kamrater pekar och baktalar den stackars ynglingen som förskaffat sig dåligt ryckte uppstår alltså följande dilemma: Ska hon säga ifrån och försvara den hon tycker om - därmed sänka sitt eget anseende, eller ska hon spela med kamraterna göra ned den hon tror sig älska?
En ung man behöver köpa en ny dress för att kunna gå på aftonens dans. Han har dock inga delar alls och att fråga om lån vore en ren och skär skam. Fast han måste gå - han har ju lovat sin bäste vän att komma dit och spela på sin violin, och han har lovat den undersköna Klara att dansa med henne. ... Fast han kan inte visa sig som han är. Hans gamla dress ser förjävlig ut. De skulle skratta åt honom, och vad skulle Klara säga?! Men han kan inte stå över, hans vänner och Klara skulle bli besvikna, plus att det här var ju den stora dansen - alla som varit något skulle ju vara där! ... Karls börs. Karls börs! Han vet ju däremot vart Karl gömmer sin börs med sparpengar. Men vore det rätt? Man kanske kunde låna lite i smyg och betala tillbaka senare?
Några unga män ska försöka bli kvitt sin svennedom. Problemet är att en av de unga männen i hemlighet är tillsammans med en flicka, och att han lovat henne att de ska vänta med sex till den dag de kan gifta sig - när du det kan hända - hennes far hatar honom. Hur som helst, så vet hans vänner inte om hans hemliga kärlek och tänk om den kom ut och hennes far fick höra om det?! Men nu sitter han plötsligt här med sina kamrater, relativt berusad i en droska på väg till bordellen. Borde han berätta för dem om henne och riskera alltsammans? ... Fast tja, att äntligen få vara med en kvinna vore ju ändå inte så dumt, eller? Och hur skulle hon kunna få reda på det? Men han älskar ju henne, inte kan man väl då... Och bordellen - om någon av hans föräldrars bekanta skulle få se honom i närheten av det ställer skulle man säkert tvingas bli munk i Rom eller något annat hemsk för att förmå att rentvå sitt rykte!