Senast jag räknade hade jag 50+ fraktioner i min Eon-kampanj, och jag tror jag hade varit uppe i betydligt mer om jag räknade idag. Sedan bör det tilläggas att alla mina Eonkampanjer egentligen hör ihop, så jag borde räkna med alla fraktioner från samtliga kampanjer, + Lycans Eonkampanj eftersom den också hänger ihop med resten...oboy.
Jag vet inte riktigt vad tricket är. Dels har jag antagligen tämligen bra minne, dels är jag kanske inte alltid så noggrann; ibland glömmer jag bort någon aktör, utan att det behöver göra så mycket. Sedan är aktörerna också åtskillda av olika "arenor"; alla fraktioner finns inte/har inte intressen på samma geografiska plats, så om rollpersonerna flyttar på sig blir det delvis en ny uppsättning av aktörer som kickar igång. Aktörer som inte varit med på länge, hamnat ur fokus plottmässigt eller så, är väldigt vanliga; ibland för att de är kopplade till nån plats/konflikt rollisarna lämnat, ibland för att de är kopplade till element som kampanjen har utvecklats bort ifrån. När jag vid tillfälle vill plocka upp trådarna till någon av de mer obskyra av dessa "glömda" aktörer är det läge för retcons - det är inte så att jag kan
komma ihåg exakta agendor för 100 fraktioner liksom, men jag vet
ungefär vad de vill förstås, och kan utifrån det rekonstruera/retconna en agenda om den gamla helt fallit i glömska. På senare år använder jag mig också av wikis för att hålla reda på fraktionerna, men jag
hade kunnat ha allt i huvudet (så länge jag får ha karaktärsregister nedskrivna, ofc).
Det här inlägget är ett (ovanligt extremt) exempel på hur jag försöker reda ut en aktör genom retcons, på gott och ont. Aktören ifråga var från början relativt oviktig men växte tills jag insåg att han skulle vara en av ärkeskurkarna i min überkampanj, och då behövde jag reda ut hans agenda. Jag hade låtit honom göra allt möjligt skit utan att förklara varför, och det var inte hela världen för han är skuuum, men nu behövde jag lägga ihop pusselbitarna jag själv kastat ut. Det gick sådär,så jag vill upprepa att den här improvisation+retcon-approachen jag kör har sina nackdelar - jag har fortfarande inte kommit på exakt vad den här snubben vill.
Så...hmm...för att sammanfatta...tricket är att retconna agendor man har glömt bort, och förklara aktörernas tidigare beteende, om spelarna mot förmodan kommer ihåg det i detalj, med fler retcons. Det är ganska billigt, men det funkar, och det låter en upprätthålla fisktankar av episka proportioner. (Sen måste man givetvis kunna hålla reda på femtielva aktörer till att börja med).
Förlåt om det här blev väldigt inkonkret...jag försöker klura ut hur den här fisktanksmagin egentligen fungerar, men kommer aldrig på nåt bättre svar än "det går väl automatiskt?", och det är
inte bra nog.