Nekromanti Drakar och Demoner som film?

Ymir

Liten kantbaron
I rupier var filmens budget 130 miljoner, så du gissar nästan rätt ja.

Jag utgick från att den lokala köpkraften var mycket större, det är ju precis likadant med kinesiska renminbi, men när jag kollar upp budgeten på kinesiska filmer är den ändå ofta i nivå med vad ryska, tyska etc filmer kostar. Därav att jag blev så förbryllad.

Genesis

Ni dés ni maître
Nu är ju Jade Warrior inte särskilt bra (det var länge sedan jag såg den, men jag vill minnas att vi alla hade svårt att ta den på allvar), men i vissa scener är den rätt snygg, så du har en poäng. 24 miljoner är nog väl över budgeten den här filmen kommer att få, dock.

Sapient

Swashbuckler
Ymir said:
(...)Räknat i "bra filmer per capita" gör Sverige kanske rentav världens bästa film.
Det jag har emot svensk film är framför allt att "skådespeleri" tycks definieras utifrån att intonera som Dramatens scenskola började lära ut under Anders de Wahls tid. Klarar man bara det, kan man få vilken roll som helst - även om man i övrigt har snävare känsloregister än en animerad Keanu Reeves med botox-överdos...

Sen har jag vissa andra problem med hantverket i övrigt också. Klippningen är ofta väldigt stelbent. Regin tycks oftast väldigt andefattig. (Typ: "Vad är min motivation i den här scenen?" "Inte fan vet jag, varför frågar du mig?" "Du är regissör." "Oh, oj då. Eh, har du kollat i manus?")

Det kommer ibland några glimtar av människor som verkar vilja mer, som verkar höja sig över dessa barnsjukdomar (för barnsjukdomar är det - de flesta länders filmindustrier led av alltför mycket inflytande från teatern under decennier, men bara Sverige gör det fortfarande...)

Men så går det några år efter deras hyllade debutfilmer och sen är de likadana...

Quadrante

Grisbonde
Men hallå, DoD-filmen !?

Vad handlar den här nya Drakar och Demoner filmen om egentligen?
DoD har ju ingen värld och ingen handling!

... eller baseras den på Trudvang; Ereb; Svavelvinter ???

Har ingen aning o.0

...

solvebring

Superhero
Re: Men hallå, DoD-filmen !?

Den kommer att baseras på scenariot Vildhjarta som Riotminds gav ut till DoD6. Här är en av flera artiklar. Orkade inte leta fram fler i skrivande stund.

solvebring

Superhero

Quadrante said:
Aaah, så det baseras inte på DoD ändå. Då förstår jag.
Jag vet inte vad du lägger in i baseras, men för mig är filmen baserad på det - det vill säga att den har DoD som utgångspunkt och som främsta influens.

solvebring

Superhero

Quadrante said:
Nä, den har väl Trudvang som inspirationskälla. DoD har ju ingen värld i sig självt. Typ så menar jag.
Det beror ju vilken utgåva du tittar på. Drakar & Demoner har ju i alla fall tre etablerade världar: Ereb Altor, Chronopia och Trudvang. Samtliga är mer eller mindre bestämda världar till olika utgåvor och det med massor av material.

Så att säga att Drakar & Demoner inte har någon värld är väl knappast korrekt, även om jag förstår resonnemanget. Trudvang är ju en av Drakar & Demoners världar, så att basera filmen på Trudvang är ju att basera filmen på Drakar & Demoner material, vilket i sin tur betyder att filmen är baserad på Drakar & Demoner.

Quadrante

Grisbonde

Det är väl där vi har själva poängen. Spelet har ingen värld, men det finns flera officiella spelvärldar kopplade till spelet. Senare upplagor av spelet har i och för sig varit mer med fokus på spelvärld än spel ( helt i linje med hur hobbyn utvecklats). Men, filmen baseras på en av DoD:s spelvärldar, inte spelet. Det finns många spel där världen och spelet är en och samma, men så är det inte med DoD. DoD är lite mer som GURPS och liknande, i motsats till spel som ... En Garde, Khelatar, WoD, Warhammet, KULT etc (för att ge exempel med liknande "gamla" spel)...

Trudvang är inte beroende av ett DoD-ursprung. Det är en fristående skapelse, samma som Ereb, Chronopia osv är fristående och råkar sålts till samma spel.

Men, jag ska inte bråka mer om den saken... nu vet jag ju vad den ska baseras på (Trudvang och inte Zot...) :gremsmile:

solvebring

Superhero

Quadrante said:
Det är väl där vi har själva poängen. Spelet har ingen värld, men det finns flera officiella spelvärldar kopplade till spelet. Senare upplagor av spelet har i och för sig varit mer med fokus på spelvärld än spel ( helt i linje med hur hobbyn utvecklats). Men, filmen baseras på en av DoD:s spelvärldar, inte spelet. Det finns många spel där världen och spelet är en och samma, men så är det inte med DoD. DoD är lite mer som GURPS och liknande, i motsats till spel som ... En Garde, Khelatar, WoD, Warhammet, KULT etc (för att ge exempel med liknande "gamla" spel)...

Trudvang är inte beroende av ett DoD-ursprung. Det är en fristående skapelse, samma som Ereb, Chronopia osv är fristående och råkar sålts till samma spel.

Men, jag ska inte bråka mer om den saken... nu vet jag ju vad den ska baseras på (Trudvang och inte Zot...) :gremsmile:
Nej nej, bråka är jag absolut inte ute efter. Tvärtom. Jag tycker det är roligt att diskutera eftersom jag finner det intressant. Det är lite av en komplex fråga, trots allt.

Min tanke är den...
Tja, i Drakar & Demoners fall, och även i bland annat fallet Dungeons & Dragons, får man väl lov att se varje kampanjvärld som en egen version av spelet. I alla fall i de fall man väljer att tolka spelet på en bredare estetisk nivå. Så om man då gör en film baserad på en av kampanjvärldarna så vill jag säga att det är detsamma som att basera filmen på spelet, eftersom en kampanjvärld är en del av spelet snarare än en lös svans. Man kan till exempel se det generationsmässigt. För vissa är den hemmafixade världen till DoD82 vad DoD är, medan Ereb Altor symboliserar DoD för andra, liksom Trudvang gör för de senare generationerna. För den senaste generationen DoD-spelare är ju Trudvang just vad DoD är.

Visst, Trudvang i sig är inte beroende av en DoD-grund, men det är som du säger just många spel som är formade på det viset. Och vad innebär egentligen en DoD-grund? BRP-systemet? Tja, BRP-systemet är ju inte heller untikt eller eget i fallet DoD så även där man kan inte specifika säga att BRP = DoD.

Sedan så tänker jag som så, om man inte kan se tolkningen av en kampanjvärld som en tolkning av spelet, hur ska man då kunna utgå från spelet för att skapa till exempel en film? Man kan ju knappast skriva ett manus om spelregler. Det vore lika svårt som att försöka basera en film på spelet Monopol och inte konceptet eller Monopol, eller grovt jämfört som att försöka skriva film på Fia med knuff.

Jag menar, är det inte att spela DoD att spela i Ereb likväl som Trudvang? Är inte inte att spela D&D att spela i Greyhawk likväl som Forgotten Realms?

Quadrante

Grisbonde

Du har sant i det mesta du skriver. Men grunden i DoD ( utöver BRP-maskineriet) är en lös sammansättning av några monster, några yrken och en vag ramhandling som förklarar hur man kan skapa egna världar och äventyr.

Visst, det skulle kunna gå att skriva och basera en film även på det lilla; men det är ju betryggande att det istället är Trudvangsettingen de valt att utgå ifrån

solvebring

Superhero

Quadrante said:
Du har sant i det mesta du skriver. Men grunden i DoD ( utöver BRP-maskineriet) är en lös sammansättning av några monster, några yrken och en vag ramhandling som förklarar hur man kan skapa egna världar och äventyr.

Visst, det skulle kunna gå att skriva och basera en film även på det lilla; men det är ju betryggande att det istället är Trudvangsettingen de valt att utgå ifrån
Tja, den beskrivningen passar väl fint på många old school varianter av spel. =)

Kort sagt, jag kan varken säga bu eller bä. Speciellt inte om det sista, vilket jag mer än gärna skriver under på.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Drakar och Demoner ska bli film!

Jao, det har ju som varit på gång.

Skoj att det verkar bli av, men lite knasigt om de ska spoila det kanske bästa DoD-äventyret ev0r. Eller? Kanske kommer Vildhjarta som eget spel sen, som en såndär »boken baserad på filmen baserad på boken«-grej. :gremlaugh:

Quadrante

Grisbonde

Ps. Menar inte att du kommer och bråkar, du var ju väldigt trevlig i tonen. Jag däremot, grinig gubbe: " ...Trudvang är inte DoD, gnäbb gnäbb ..."

Alkemist

Veteran
Med viss erfarenhet av små lokala filmproduktioner(se Amsgård och Johan för de som mot alla odds sett dem) Teater vs Film-skådisar är en tung kamp som aldrig verkar ta slut.

Försök få en scen vs film-skådis att spela en roll som: "I verkliga livet" och du har en evig uppförsbacke.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Quadrante said:
Strikt taget är DoD ett varumärke; ganska lite är i övrigt gemensamt mellan spelen som haft sagda varumärke.

Quadrante

Grisbonde

krank said:
Strikt taget är DoD ett varumärke; ganska lite är i övrigt gemensamt mellan spelen som haft sagda varumärke.
Vilket gör det intressant vad de kan basera filmen på.
Därav frågan. Random fantasyfilm skulle kunna hävda att de baserats på både DoD eller DnD. Allt annat är en fråga om rättigheter att använda varumärket. Det blir lite som att säga att man ska basera en film på Coca cola.

Typ.