Nekromanti Drakar och Demoner som film?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lukas said:
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men i Dod (i allafall DODT) så vill man slå lågt.
i Trailen så lyckas han perfekt på 20.

vill man slå högt i gammla DOD?
Jag tycker att det är helt uppenbart både av resultatet (han sätter sig ner och kastar några löv på sig) och av reaktionen att han fick ett fummelresultat.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En drake skulle ju uppskattas också.
Om man gör en film som heter Drakar och demoner, så bör man kölhalas om det inte faktiskt förekommer drakar och demoner i filmen. Vem vill gå och se en film som heter Kroppsmålare barbarer?

(Nej, svara inte på det!)

/tobias

solvebring

Superhero
Härligt! Hoppas det blir något av det. =)
Jag har verkligen väntat på att höra något från projektet sedan det att de sökte skådisar och statisterna här, till den trailer som senare lades ut (och som länkats ovan i tråden).

... skriver solvebring som förövrigt tycker det är roligt att se Magnus Malmberg på forumet. Det var inte igår.

solvebring

Superhero
Magnus Malmberg said:
en långfilm på Vildhjarta.
Piloten som spelades in nu är en test och filmatiserar hur jägaren (vars lik man kan hitta i Villdhjarta) dör...
Superbt! Vildhjarta är trots allt bland det bästa Rollspelssverige har i scenarioväg. I alla fall på fantasyfronten.

Så f-cking mysigt. =)

Botulf

Hero
Jag känner mig rätt tveksam minst sagt... Trailern gjorde mig sagt avtänd direkt. Lajvare i skogen som eh...lajvar? Det var mitt intryck. Nu var ju det inte Vildhjarta som trailern var för men det fick mig definitivt inte att få någon mersmak direkt. Ska inte dömma i förhand. Men jag reser ett skeptiskt ögonbryn i alla fall. Jag vill verkligen att det ska bli bra när det ändå gäller ett så klassiskt DoD äventyr.

DoDserien

Veteran
Som Magnus Malmberg skrev här innan så var de två första trailers bara piloter på en webbserie som hade skruvad humor såsom The Gamers. Kan avslöja att SVT var inblandat men då RiotMinds skickade senare versioner av DoD så blev vi totalsålda på världen (vi är från början gamla Ereb Altor människor med ankor och hela det köret och ja, vi har vandrat vilse i De grå hallarna) så vi skippade allt med var humor hette och satsade på psykologisk fantasyskräck istället och därmed samarbetet med SVT (tidigare gjorde vi bland annat All Makt i Sverige för SVT samt Knappnytt).

Läste något forum att vi borde ta Valhalla Rising som inspiration. Vi har Mörkrets Hjärta som inspiration (originalberättelsen till Apocalypse Now, Valhalla Rising m.m.) och binder berättelsen samman med Vildhjarta. Ska inte berätta för mycket av vad filmen ska handla om men några storfotade lobbykusiner, orcher som pratar nyazeeländska och som rider på hyenor eller hippiealver kommer inte att förekomma. Vi förespråkar en mörk, tung, rostig, smutsig och benhård värld, Trudvang.

Hemsida på hela projektet kommer dyka upp så fort Drakar och Demoner - Giltes Bane är färdigredigerad (pilotfilmen) så DoD-älskare kan följa processen av filmprojektet.

Genesis

Ni dés ni maître
Det är väl sådana här inlägg man inte skall skriva, för de tillför inget till diskussionen, men i det här fallet …

Hurra! Bra jobbat! Heja, heja!

Botulf

Hero
Jag önskar er lycka till med projektet. Det låter som ni har ett bra tema :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Ärligt talat tror jag inte att det inom den svenska filmindustrin finns de ekonomiska resurser som skulle krävas för att genomföra ett sådant projekt. I alla fall om man har ambitionen att få det att se bättre ut än ett genomarbetat lajv.
tja, Arn-filmerna såg lätt väldigt mycket bättre ut än ett genomarbetat lajv. Also äldre exempel såsom Ronja Rövardotter m. fl.

Jag slår vidare vad om att några episoder Game of Thrones kostar mindre än en Arn-film.

Also, se inlägget ovan; kan Finlands filmindustri producera Jade Warrior , och Schweiz kläcka ur sig Cargo, då kan vår fan också göra nästan vad som helst.

Ymir

Liten kantbaron
Efter denna spydighet kan man väl konstatera att Ronja Rövardotter är väl det närmaste man kan komma en schysst svenska fantasyfilm.
Vilket dock inte är så pjåkigt eftersom Ronja Rövardotter är en av de bästa fantasyfilmerna någonsin...

en annan riktigt schysst och hyfsat modern svensk fantasyfilm är "Glasblåsarens barn". Det finns typ inget att anmärka på vad gäller produktionskvalitén där.

Sverige borde vara lyckligt lottat vad gäller möjligheterna till fantasyfilm såtillvida att vi borde ha gott om bra inspelningsplatser, och massor av lättillgängligt knowhow iochmed vår blomstrande lajv- och reenactmentkultur. (Also ett rikt och väl utforskat medeltida kulturarv). Jag tror inte alls det vore omöjligt att göra riktigt fet fantasyfilm i Sverige (though jag skulle föredra att vi började göra lite bra medeltidsfilm, först). SVTs historiska miniserier (Bellman nånting, Längtans blåa blomma, Herr von Hancken, Gustav IIIs Äktenskap, Snapphanar, etc) har ofta varit riktigt riktigt snygga i termer av scenografi, kostymer, och miljöer, så kanske är det 16/1700-talsfantasy vi borde satsa på, först.

Kanske kunde man göra nån form av samarbete med tex Ryssland eller Polen annars, länder som har massor av vana att producera storskalig kostymfilm? Ett dylikt finskt samarbete med Kina resulterade ju i Jade Warrior , som är en direkt asfet fantasyfilm, bättre än nästan allt USA någonsin kläckt ur sig i genren.

solvebring

Superhero
Indeed, bra poänger vad gäller film. Speciellt Glasblåsarens barn.

... Förövrigt har jag sagt en sak förut, som har twistats om, men jag tenderar att tycka det ändå - att svensk film överlag tenderar att kännas väldigt dassig. "Bra svensk film" känns som något ovanligt. Kanske har jag bara sett för få filmer för att bilda den uppfattningen. Det känns dessutom som att svensk film var bättre förr och att det fanns mycket kvalitet både bland projekten och skådespelarna då. Kanske är det också inbillning. Jag har dock hört många filmare som klagat över hur filminstitutet fungerar - att filmtrenden ständigt följer smaken hos den verkställande direktören.

Kort sagt så behöver kanske svensk film ett uppsving över huvud taget...?

Ymir

Liten kantbaron
... Förövrigt har jag sagt en sak förut, som har twistats om, men jag tenderar att tycka det ändå - att svensk film överlag tenderar att kännas väldigt dassig. "Bra svensk film" känns som något ovanligt. Kanske har jag bara sett för få filmer för att bilda den uppfattningen. Det känns dessutom som att svensk film var bättre förr och att det fanns mycket kvalitet både bland projekten och skådespelarna då. Kanske är det också inbillning.
Ja, det är bara inbillning. Visst, Sverige är kanske inte jordens hetaste filmland just nu, och visst kan man gnälla om att det var bättre förr givet att Sverige var ett av pionjärlanden på filmskapande i hela världen, men europeisk film överlag har varit ashet under hela 2000-talet, och det har bara blivit bättre med new french extremity och dyl. trender, och Sverige har hakat på dem, lite grann iallafall. Det görs visst det bra film i Sverige; läs bara tidningarna, och se hur mycket svensk film det finns som recensenterna ger höga betyg. Pröva sen att se lite av den.

Med det sagt, vill du bara se high concept-actionfilm är väl Sveriges filmproduktion inte direkt något för dig, men det görs massor av bra draman och komedier, och occasionally någon riktigt intressant thriller/skräckfilm.

Räknat i "bra filmer per capita" gör Sverige kanske rentav världens bästa film.

solvebring

Superhero
Ja, det är bara inbillning.
Jag misstänkte det.

vill du bara se high concept-actionfilm
Nej för fan...
Förolämpa mig inte. :gremwink:

men det görs massor av bra draman och komedier, och occasionally någon riktigt intressant thriller/skräckfilm.
Då har jag missat dem. Eller ja, TV-serien Mannen under trappan var ganska bra, och Psalm 21 var intressant. Annars vet jag inte riktigt vad du talar om. Jag menar, det är väl bara någon film per år som kan tolkas som bra?
... Fast jag är dum nu, för jag ser ju inte alla svenska filmer som kommer ut under ett år.

Ymir

Liten kantbaron
Då har jag missat dem. Eller ja, TV-serien Mannen under trappan var ganska bra, och Psalm 21 var intressant. Annars vet jag inte riktigt vad du talar om. Jag menar, det är väl bara någon film per år som kan tolkas som bra?
Jag har inte sett så mycket svensk film just i år (ingen, faktiskt, tror jag...), men bara just nu har två svenska filmer som kritikerna gett bra betyg nyss haft premiär; "Kyss mig" och "Jag saknar dig". Det verkar således rimligt att hävda att det kommer mycket mer än en bra svensk film per år.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
tja, Arn-filmerna såg lätt väldigt mycket bättre ut än ett genomarbetat lajv. Also äldre exempel såsom Ronja Rövardotter m. fl.
Jag är medveten om att Arn-filmerna har ganska hög budget. (Och med medveten menar jag att jag läst om det -- jag har inte sett dem eftersom mitt intryck av trailer och recension fått mig spektakulärt osugen.) Jag valde att bortse från det eftersom jag räknar med att en filmatisering av en bokserie av Jan Guillou kan samla in 100 gånger så många pengar som en filmatisering av ett spel som var populärt i nördkretsar för 25 år sedan.

/tobias

Ymir

Liten kantbaron
Well, det må vara hänt, men Jade Warrior hade lägre budget än Låt den rätta komma in, så det går bevisligen att göra hyfsat billig fantasyfilm och ändå skapa awesome.

Exakta siffror:

Arn - Tempelriddaren: 210 miljoner SEK
Låt den rätte komma in: 29 miljoner SEK
Jade Warrior: ~24 miljoner SEK
Fucking Åmål: 9 miljoner SEK

Som jämförelse, några rätt storslagna filmer:
Prince of Persia Sands of Time (Jänkarstorfilm): ~950 miljoner-1,2 miljarder SEK
Hero (kinesisk storfilm): ~197 miljoner SEK
Mongol (rysk/tysk/kazakhisk/mongolisk storfilm): ~114 miljoner SEK
Asoka (indisk storfilm, den här siffran är så absurd att jag nästan inte tror på den, men imdb är källan iaf): ~18 miljoner SEK

(notera den gigantofantiska skillnaden där, jänkarnas filmer är oproportionerligt dyra; andra gör så gott som lika feta grejer för en bråkdel av budgeten, och det kan inte bara handla om att arbetskraft är billigare i Kina).

Recca

Femme Fatale
Ymir said:
Asoka (indisk storfilm, den här siffran är så absurd att jag nästan inte tror på den, men imdb är källan iaf): ~18 miljoner SEK
Ok. När du skrev det så tänkte jag att nu står det säkert 18 miljarder... Men det var ju alltså ett exempel på en film som inte var så himla dyr?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har bott i Indien och vet att rupiens lokala köpkraft inte matchar dess internationella växlingskurs. Jag gissar att 18 mn SEK motsvarar ca 100 mn INR. Men köpkraften i Mumbai för 100 mn INR är ungefär lika stor som 100 mn SEK i Sverige.