Då DofD3 ska vara ett konventsarrangemang är det trevligt att använda kartor och minis då det ger ett mer visuellt intryck. Det ser häftigare ut helt enkelt.
Dock har det varit lite bökigt med rutnätskartor och exakt förflyttning och sånt pill när vi kört DofD2 (med D&D4-regler).
I Eric Provosts Red Box Hack stötte jag på konceptet arenor som går alldeles utmärkt att använda med fräcka kartor – men som gör att man slipper bry sig om exakt placering och förflyttning och line of sight och annat som distraherar från allt kul man kan ha.
En arena är helt enkelt en någorlunda avgränsad del av en encounter. Om vi tar ett litet tempel som exempel:
Själva tempelrummet har mycket högt i tak, en balustrad längs bortre kortväggen samt ett absidium i vardera långvägg. Omvandlat till arenor skulle detta kunna bli tempelrummets golv, tempelrummets tak (för ev. flygande varelser som inte går att nå från golvet), balustraden, absidium 1 och absidium 2.
Golvet gränsar till taket, balustraden samt båda absidierna. Taket gränsar till golvet samt balustraden. Balustraden gränsar till golvet och taket. Absidium 1 gränsar till golvet. Absidium 2 likaså.
Du kan utföra närstridsattacker mot fiender som befinner sig i samma arena som du själv, och avståndsattacker mot fiender i samma arena eller en angränsande arena. Du kan flytta dig från en arena till en angränsande. Mer detaljerad förflyttning än så är oväsentlig.
Arenor kan dessutom ha olika egenskaper som skänker en bonus åt den som är beväpnad med en viss sorts vapen:
Hazardous. En arena med ostadigt underlag eller dålig sikt. Bonus till stångvapen.
Open. En öppen plats utan möjlighet att söka skydd. Bonus till avståndsvapen.
Tight. En trång arena utan vidare manövreringsmöjligheter. Bonus till korta vapen.
Dense. En arena fylld med olika typer av hinder. (T.ex. en skogsbacke full med sly och buskar, eller ett butikslager med varustaplar överallt.) Bonus till tunga vapen.
Neutral. En arena som inte är något av ovanstående. Ingen vapenbonus.
Man kan som sagt fortfarande använda sig av kartor, mattor och tiles för att representera arenorna – men det enda som spelar roll är i vilken arena din mini befinner sig, inte vilken specifik ruta.
Fiffigt, eller?
Dock har det varit lite bökigt med rutnätskartor och exakt förflyttning och sånt pill när vi kört DofD2 (med D&D4-regler).
I Eric Provosts Red Box Hack stötte jag på konceptet arenor som går alldeles utmärkt att använda med fräcka kartor – men som gör att man slipper bry sig om exakt placering och förflyttning och line of sight och annat som distraherar från allt kul man kan ha.
En arena är helt enkelt en någorlunda avgränsad del av en encounter. Om vi tar ett litet tempel som exempel:
Själva tempelrummet har mycket högt i tak, en balustrad längs bortre kortväggen samt ett absidium i vardera långvägg. Omvandlat till arenor skulle detta kunna bli tempelrummets golv, tempelrummets tak (för ev. flygande varelser som inte går att nå från golvet), balustraden, absidium 1 och absidium 2.
Golvet gränsar till taket, balustraden samt båda absidierna. Taket gränsar till golvet samt balustraden. Balustraden gränsar till golvet och taket. Absidium 1 gränsar till golvet. Absidium 2 likaså.
Du kan utföra närstridsattacker mot fiender som befinner sig i samma arena som du själv, och avståndsattacker mot fiender i samma arena eller en angränsande arena. Du kan flytta dig från en arena till en angränsande. Mer detaljerad förflyttning än så är oväsentlig.
Arenor kan dessutom ha olika egenskaper som skänker en bonus åt den som är beväpnad med en viss sorts vapen:
Hazardous. En arena med ostadigt underlag eller dålig sikt. Bonus till stångvapen.
Open. En öppen plats utan möjlighet att söka skydd. Bonus till avståndsvapen.
Tight. En trång arena utan vidare manövreringsmöjligheter. Bonus till korta vapen.
Dense. En arena fylld med olika typer av hinder. (T.ex. en skogsbacke full med sly och buskar, eller ett butikslager med varustaplar överallt.) Bonus till tunga vapen.
Neutral. En arena som inte är något av ovanstående. Ingen vapenbonus.
Man kan som sagt fortfarande använda sig av kartor, mattor och tiles för att representera arenorna – men det enda som spelar roll är i vilken arena din mini befinner sig, inte vilken specifik ruta.
Fiffigt, eller?