Oi! Jag är väldigt grön på allt annat som inte innebär trad-spel, OSG, BRP, och allt annat som betyder samma sak och som jag får krupp på i vrålis med jämna mellanrum.
Nåväl. Jag och 3 till ska spela lite klyschig fantasy i en värld som vi själva konstruerar allteftersom vi spelar. Jag har tagit fasta på Han's matiné-koncept där spelarna får hitta på saker i miljön och beskriva sina handlingar, utan att ha en SL som gör annat än att säga "men" eller "och".
Det här inlägget är säkerligen lite rörigt, men det är för att jag är rörig just nu. Jag började i en helt annan ände när jag började fundera kring vårt första spelmöte.
Vad som hittills är bestämt är att alla spelare väljer ett yrke/koncept, ett namn på rollpersonen, beskriver rollpersonens personlighet med två ord (t ex vresig och otålig) samt ger rollpersonen ett föremål som denne alltid bär med sig. Föremålet får inte vara värt för mycket och bärs med sig antingen för att affektionsvärdet är högt eller för att karaktären använder det. Rollpersonsskapandet går alltså till så här:
Välj yrke/koncept
Välj namn
Välj två karaktärsdrag
Välj ett föremål och beskriv med max två rader varför föremålet bärs med hela tiden.
Klart (nä, sen tillkommer färdigheter också)
------------
Nu undrar jag då alltså vad jag i regeltermer kan göra med det här, och då främst karaktärsdragen och föremålet. Har ni några mekaniker för karaktärsdrag och/eller föremål?
Vi hittar på världen tillsammans - Har ni några bra mekaniker för det här? (har för mig att jag sett lite här och där, men nu undrar jag vad ni gillar och hur ni använder det).
Hur skriver/förbereder jag äventyr som SL när spelarna ges så stora friheter? Vad behöver jag som SL tänka på?
--------------
Edit: Lade till frågan i rött
Nåväl. Jag och 3 till ska spela lite klyschig fantasy i en värld som vi själva konstruerar allteftersom vi spelar. Jag har tagit fasta på Han's matiné-koncept där spelarna får hitta på saker i miljön och beskriva sina handlingar, utan att ha en SL som gör annat än att säga "men" eller "och".
Det här inlägget är säkerligen lite rörigt, men det är för att jag är rörig just nu. Jag började i en helt annan ände när jag började fundera kring vårt första spelmöte.
Vad som hittills är bestämt är att alla spelare väljer ett yrke/koncept, ett namn på rollpersonen, beskriver rollpersonens personlighet med två ord (t ex vresig och otålig) samt ger rollpersonen ett föremål som denne alltid bär med sig. Föremålet får inte vara värt för mycket och bärs med sig antingen för att affektionsvärdet är högt eller för att karaktären använder det. Rollpersonsskapandet går alltså till så här:
Välj yrke/koncept
Välj namn
Välj två karaktärsdrag
Välj ett föremål och beskriv med max två rader varför föremålet bärs med hela tiden.
Klart (nä, sen tillkommer färdigheter också)
------------
Nu undrar jag då alltså vad jag i regeltermer kan göra med det här, och då främst karaktärsdragen och föremålet. Har ni några mekaniker för karaktärsdrag och/eller föremål?
Vi hittar på världen tillsammans - Har ni några bra mekaniker för det här? (har för mig att jag sett lite här och där, men nu undrar jag vad ni gillar och hur ni använder det).
Hur skriver/förbereder jag äventyr som SL när spelarna ges så stora friheter? Vad behöver jag som SL tänka på?
--------------
Edit: Lade till frågan i rött