Eftersom mitt långa inlägg bara försvann utan att ett enda kommando kunde återkalla det tänker jag fatta mig
kort.
Superbra tråd. Jag älskar den! Jag älskar
Arvid!
Vad gäller läsning säger jag
Play Unsafe. Min erfarenhet av impro och indie är hittills knapp men pågående - med andra ord kan jag inte alls så mycket kring de här ämnena som de rediga forumiterna, men jag har lite teori i bakfickan, plus liiite spel likväl. Se det som: "Från en nybörjare till en annan nybörjare". Play Unsafe är helt enkelt bra för att få igång tänket kring improviserande och samberättande - att spela
friare.
Jag vill själv egentligen bara säga: Slappna av och
lek! Lek, lek, lek och allra främst lek
tillsammans!
Och strunta i allt vad traditioner och vanor heter. Lätta upp stämningen, hitta på något nytt, gör inte allting som du är van att göra det. Bara för att du använder namn, koncept, färdigheter och skit annars så måste du inte göra det nu. Bara för att du använder fina rollformulär annars måste du inte gör det nu. Bara för att du använder tärningar måste du inte göra det nu.
En gång (fast det floppade totalt, men det hör inte hit) så testade jag att skapa roller på det här sättet:
Andra ser mig nog som:
Fast själv tycker jag att jag är:
Jag har en stor förkärlek till:
Fast jag ogillar verkligen:
Jag är väldigt bra på:
Och sen så är jag ganska så bra på:
Fast jag är verkligen värdelös på:
Osv. (kommer inte ihåg exakt, men jag hade iaf inte mer än 5-6 sådana)
Alltså, rollformulären bestod av påståenden/frågor där svaret var fritt. Visst är påståendet/frågan i sig något ledande, det är ju så man kan ta fram vilka påståenden/frågor man vill ha med, men allting går ut på att spelarna egentligen gör en ganska enkel men talande profil av den de vill vara. Vill man sedan dunka in ett koncept på det så tycker jag att det är bra. Jag brukar säga att konceptet ska bestå av 1 till 2 (max!) meningar som sammanfattar vem man är, inkl namn och ålderklass om nu det behövs.
... För mycket info är tråkigt, men det är för lite också. Det måste finnas nog info så att man kan bygga något av det, men det får inte finnas för mycket info så att man inte får bygga vad man vill.
Vill man sedan göra det regeltekniskt så säg att man får +1 på slaget varje gång man kan väva in något från profilen i det man vill göra. Nå, jag är dålig på traits och keys, men det har ju andra sett över, så det där har du redan.