Nu har jag verkligen lämnat din ursprungliga frågeställning, men jag ska ge dig 10 regler för min spelstil. Jag använder dem alltid, men du kan vända dig till dem när du känner att du inte vet vart du ska ta vägen, till exempel.
Jag såg att du använde dig av "ja, och" och "ja, men", så det tar jag med här. Skriv ut på en fusklapp och ha på bordet!
Nummer 1: Var inte rädd för att misslyckas
Nummer 2: Var inte rädd för att tappa kontroll
Nummer 3: Var ett fan av rollpersonerna
Nummer 4: Ta inte ifrån rollpersonerna det som gör dem balla
Nummer 5: Men var ärlig också
Nummer 6: Kasta fram SLP:er med namn, viljor och relationer
Nummer 7: Svara "ja, och..." och "ja, men..."
Nummer 8: Svara "nej, och..." och "nej, men..."
Nummer 9: Och avsluta med "Vad gör du?"
Nummer 10: Ställ frågor och bolla med svaren
Var inte rädd för att misslyckas
För det är okej. Det viktigaste för att våga göra utmanande saker är inte att man är säker på att man inte kommer misslyckas, utan att man
vågar misslyckas. Bäst blir det när man
inte försöker att vara fyndig, smart eller originell. (Massa improövningar som går ut på det här, och Play Unsafe tar upp det noga)
Åh, och du kommer misslyckas med att följa de här reglerna också. Inga problem.
Var inte rädd för att tappa kontroll
Spelarna dödar din favorit-SLP, de avslöjar den stora hemligheten med en gång, de blir inte alls polare med den du tänkt, du har ingen aning om vad som finns i katakomberna de vill ge sig ner i... Go with the flow. Häng med spelarna där de befinner sig, det är där festen är!
Var ett fan av rollpersonerna
Heja på rollpersonerna. Var intresserad av vad de gör. Säg "Awesome" när något är awesome. (Eller gött, härligt, coolt, vad du nu säger) Följ upp det, bejaka det, visa att du inte är här för att sätta dit dem och skjuta ner deras planer. Kan du förmedla den känslan så släpper spelarna också loss.
Ta inte ifrån rollpersonerna det som gör dem balla
Sätt inte dit dem, kastrera dem inte. Ta inte ifrån magikerns hans magi, eller hans samling av små råttskallar heller, om det också är en sak som gör honom ball. Spela schysst, låt dem få full tillgång till sina balla powers och tillgångar, slingra dig inte ur det bara för att spelledare förväntas alltid tillhandahålla motstånd för rollpersoner.
Men var ärlig också
Men gör det som världen kräver. Gör det du behöver göra för att världen ska kännas konsekvent och verklig, även om det svider för rollpersonerna. Skulle en SLP ta chansen att jävlas, ta chansen att jävlas då. Ifall de ger dig ett gyllene tillfälle, ta det.
Kasta fram SLP:er med namn, viljor och relationer
In med dem bara, gör dem mänskliga, gör att man kan bry sig om dem. Ge dom viljor, enkla tydliga saker, kladda till allt med relationer till andra, känslor som kommer in.
Svara "ja, och..." och "ja, men..."
Det viktigaste är inte om spelarna lyckas eller misslyckas alltid, utan om det sker med eller utan komplikationer. Kom ihåg bolla och bygga vidare. Låt dem få vad de vill, men med komplikationer eller en bit som saknas, eller mer än vad de ville ha. Låt dem få vad de ville och lite mer därtill ibland.
Svara "nej, och..." och "nej, men..."
Och ibland får de inte vad de vill, men säg inte bara "nej", säg nej och skruva upp temperaturen några snäpp, eller öppna upp för en annan chans. Det viktiga är att du rör historien framåt hela tiden, avancerar och eskalerar handlingen. Kan du inte komma på ett nej som känns rimligt och roligt, säg bara "ja" istället.
Och avsluta med "Vad gör du?"
Bolla sen tillbaka till spelarna. Det är alltid de som agerar. Det finns alltid något de kan göra. Kanske inte något som kommer rädda dem, men visa att du är intresserad av dem, att du hejar på dem. (Se regel nummer 3) Det är nästan magiskt hur de här orden kan aktivera spelare.
Ställ frågor och bolla med svaren
Den här kan du nu.