Nekromanti Framtidens svenska sci-fi rollspel

Recca

Femme Fatale
Jag satt och kikade lite i promotionforumet och blev med ens nyfiken på de här nya sci-firollspelen som är på marsch 2012-2013. Jag är en sån rollspelare som i köpvanor sällar mig till massan, dvs. jag köper typ ett rollspel och spelar det. Så jag är noga med att köpa "rätt för mig". Och det finns ju ingen ångerrätt på öppnade SF-bokhandel-rpg's... I korta ord så är jag nyfiken på de här uppkommande sci-fispelen så att jag vet vilket som ska ta Coriolis plats nästkommande år.

Det jag är mest nyfiken på är förstås världen och reglerna. Reglerna ska vara smarta och enkla att förstås men ändå kunna vara avancerade och erbjuda många möjligheter eller kunna husreglas.

Världen ska vara spännande och inlevelsefull men också logisk; det ska gå att läsa om en alienras och "I can see how they got that way".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag får nog säga att jag inte fått sådana vibbar från nåbot av spelen. Leviathan är ju undervattens-scifi så där finns inte så många alienraser (men regelsystemet ser rätt OK ut, och basbyggandet verkar mumma). Derelict är ju mer alien-oldschoolgaming typ, om jag förstått saken rätt.

Och Starchallenge... verkar, i mina ögon, bli ett rejält monster. Det jag läst av spelvärlden har väl varit halvhyfsat, inte så värst unikt eller välskrivet eller genomtänkt. Kan säkert ha ändrats. Jag räknar nog med att det spelet blir hyfsat mediokert, med ett regelsystem som trot en biljard revideringar fortfarande hamnar en bra bit bortom vad jag betraktar som spelbart... Men där vet jag att jag och upphovsmannen helt enkelt inte tycker att samma grejer är roliga...

Jag skulle nog vänta på återsläppet av Coriolis från Fria Ligan, jag.

Eller ja, jag kommer ju att köpa allihop. Framför allt Leviathan och Derelict. Men om man är ute efter det du skriver, så tycker jag man kan vänta...

Recca

Femme Fatale
Tack för synpunkterna.
Coriolis är bra men jag vet inte vad jag bör våga tro på att fria ligan kan åstadkomma. Sen får jag massa mass effect vibbar av coriolis jämnt och tyvärr tror jag att jag skulle gilla coriolis mer om man hade varit ännu mer influerad av me-serien. Men bra tips. Jag ska va försiktig med vad jag köper, om jag köper nåt.

Ska jag tolka det som att du redan äger Coriolis? Spelet säljs annars busbilligt för dryga hundralappen i diverse butiker just nu.

Och i höst blir det nystart, men den efterlängtade första delen i maffiga kampanjsviten Ikonernas nåd samt ett helt nytt regelverk - baserat på FATE men med en hel del eget, särskilt när det gäller rymdstrid.

Krille

Super Moderator
På grund av den här tråden och Mannen i Skogens spelande har jag nästan lust att uppdatera Andra Imperiet till den nuvarande T10-varianten i Blå Himmel.

krank

Tomas (Harold) said:
Och i höst blir det nystart, men den efterlängtade första delen i maffiga kampanjsviten Ikonernas nåd samt ett helt nytt regelverk - baserat på FATE men med en hel del eget, särskilt när det gäller rymdstrid.
FATE? Men va' fan då? FUDGE-tärningar och fatepoäng och hela baletten?

Jaja, tur att det finns andra regelsystem man kan transplantera. Och Ikonernas Nåd ser jag fram emot som fan.

Ymir

Liten kantbaron
Den yttersta domen kommer självfallet bli det fetaste svenska scifi-rollspelet ävårz, om vi inte räknar Neotech 3 som scifi möjligen. Så Den yttersta domen är vad du borde satsa på, när och om det släpps.

Rickard

Urverk speldesign
Ymir said:
Den yttersta domen kommer självfallet bli det fetaste svenska scifi-rollspelet ävårz, om vi inte räknar Neotech 3 som scifi möjligen. Så Den yttersta domen är vad du borde satsa på, när och om det släpps.
Jag väntade lite på att någon skulle nämna det. Om jag drar på GothCon så kommer jag försöka att spela det där. :gremsmile:

/Han som undrar lite vad som hände med Messiah (bloggen är död), men som tycker det är intressant med tre arabiskinfluerade SF-spel

Wilmer

Hero
Ymir said:
Yttersta Domen är så jävla fett. Vet inte hur mycket som är tack vare systemet och hur mycket som är tack vare bra konventsscenarion dock.

Arfert

Facit
Tomas (Harold) said:
Ska jag tolka det som att du redan äger Coriolis? Spelet säljs annars busbilligt för dryga hundralappen i diverse butiker just nu.

Typ i stil med reglerna i Starblazer?

Nope, inga fudge-tärningar. I stället en 2T6-variant, som det nu ser ut. Antingen T6 minus T6, eller annan variant med samma utfall. Inget är spikat, men idén är att ha två tärningar - en ljus (ikontärningen) och en mörk (mörkertärningen).

Antingen kör man ljusa tärningen minus den mörka, eller - för att slippa subtraktion - den lägsta tärningen räknas. Är den ljus blir resultatet positivt, är den mörk blir resultatet negativt. Slår man lika blir resultatet noll. Utfallet borde bli samma som T6 minus T6.

Grejen med FATE är ju att tärningsslaget måste sannolikhetscentreras på noll.

Alla äventyr framöver kommer att ges ut med dubbla stats, är planen - både till det gamla regelsystemet och det nya.

Absolut, Starblazer är en FATE-iteration som vi har kikat på. Diaspora är en annan. Bulldogs en tredje och Strands of Fate en fjärde. Vi kollar också på icke-FATE-system som Traveller och Firefly (cortex system).

krank

Tomas (Harold) said:
Är den ljus blir resultatet positivt, är den mörk blir resultatet negativt. Slår man lika blir resultatet noll.
Jag älskar er. Allt är förlåtat. Nästan. Har ni kvar aspekter och FATE-poäng?

Tackar! Idén att räkna lägsta föddes ur en diskussion mellan kosta och Boningens Olav, så all cred till honom! Vi måste förstås testa varianten grundligt i skarpt läge innan vi bestämmer oss, men det känns rätt.

Svaret på frågorna är ja och ja.

krank

Tomas (Harold) said:
Svaret på frågorna är ja och ja.
Okej, då blir det nog ändå lite husreglande av för mig. Men jag kan åtminstone glädja mig åt att slippa skaffa fudgetärningar... =)

Tomas (Harold) said:
Antingen kör man ljusa tärningen minus den mörka, eller - för att slippa subtraktion - den lägsta tärningen räknas. Är den ljus blir resultatet positivt, är den mörk blir resultatet negativt. Slår man lika blir resultatet noll. Utfallet borde bli samma som T6 minus T6.
Ja, om man inte vill ha kvalitetsgrader på tärningsslaget. Och det är väl kul om man ska tävla om något?