Elmrig said:
Jag tänker mig att några av faktorerna kan stå på egna ben, "setting" och "spelmekanik" till exempel kan existera fritt från de övriga, men exempelvis "utrustning" och framför allt "förväntningar" kommer som ett resultat av andra faktorer (jag kan ha fel här, men jag ser inte hur förväntningar kan existera utan stöd av andra faktorer).
Mycket möjligt. Jag tänkte mig att beskrivningen av en handling kan hänga på en viss företeelse av de som jag angav. Allting annat beror på vad de är upphängda på...
...vare sig det är spelmekanik, utrustning eller förväntningar. Det jag tycker är intressant att fundera kring är om man går ut från att dessa saker påverkar beskrivningarna till att de påverkar hur man spelar rollspelet, så kan man fundera kring om man kan bygga ett rollspel med förväntningar som grund. "Åh, nästa produkt som Järnringen släpper måste vara totalt awesome!"
Det känns som om det är mer här som du är när du pratar om att något kan stå på egna ben. Själv menar jag, precis som dig, att det normalt är en korsbefruktning hönan-eller-ägget-style. Det är inget man tänker på. Klart att personen har en väska för det passar konceptet och rollpersonens yrke och spelmekaniken tillåter det och settingen säger att väskan är en skolväska.
Jag fattar vad du menar med att något kan stå på egna ben, att det då skulle ha större tyngd i hur spelet är(?). Jag håller inte med. Att något har större tyngd beror på hur man utformar spelet. Att spelmekaniken har en stor tyngd beror bara på konventioner hos rollspelare.
Jag skulle föreslå ett nätverk för att illustrera sambanden.
/
Han har ingen aning om hur det skulle se ut så han tar gärna ett förslag på hur den ska utformas