Nekromanti Sexism i illustrationer i rollspel/D&D

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,997
Location
Göteborg
Med alla diskussioner som pågått det senaste här på rollspel.nu så var det intressant att läsa denna artikel:

http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/4dreye/20120502

Avslutande ord:
"If you were going to write the visual guidelines for D&D, what would be important to you? Would you require that we aim for an equal number of female and male depictions? Realistic poses? Standardized proportions? Or would you swing the other direction and ask for something completely different? This is your chance to be heard and to make your mark on the next iteration of D&D. How many times will you have the ear of the creative director like this? Be bold and make your voice heard."

Edit: Observera att det blossar upp diskussioner bland kommentarerna fastän han uttryckligen bara ber om input. Flashback någon?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Tycker absolut att det är bra att någon från wizards tar tag i frågan. Sen är det rätt intressant att i kommentarsfälten se att så gott som alla säger saker i stil med "Men det är ju fantasy, och varken jag eller mina vänner, manliga som kvinnliga som spelar dnd tycker att det är jobbigt!" utan att inse att de som störs av det håller sig borta från DnD pga den grabbiga atmosfären i böckerna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Min åsikt om spelilluatrationer är: "mer sex, mindre sexism".

Bra att de tar upp ämnet, men mina förhoppningar på intressant art direction i DnD-sammanhang är icke existerande. Förhoppningsvis lyssnar nån med inflytande på Zak S, men att använda bra gratis ideer tycks ofta gå folk förbi.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arvidos MC said:
Eksem said:
Min åsikt om spelilluatrationer är: "mer sex, mindre sexism".
jaaaaaa!
Jag fattar faktiskt inte varför spelillustrationer ska ha sex i dem. Varför är det viktigt? Jag spelar inte rollspel för att det är sexigt eller för att bocka av nån sexfantasi. Jag tittar inte på bilderna i en fantasyrollspelsbok och tänker "Den här bilden skulle göra sig så mycket bättre med en penis."

Vad vore poängen med sexillustrationer? Är det inte bara taffligt och oseriöst a la kiosklitteratur?

Arvidos, Eksem, vad lockar?

/Recca som håller med om att biten om "mindre sexism" är positivt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Våld och sex går hand i hand? :gremwink:







/Poseur håller med om sexism-delen också.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Recca said:
Arvidos MC said:
Eksem said:
Min åsikt om spelilluatrationer är: "mer sex, mindre sexism".
jaaaaaa!
Jag fattar faktiskt inte varför spelillustrationer ska ha sex i dem. Varför är det viktigt? Jag spelar inte rollspel för att det är sexigt eller för att bocka av nån sexfantasi. Jag tittar inte på bilderna i en fantasyrollspelsbok och tänker "Den här bilden skulle göra sig så mycket bättre med en penis."

Vad vore poängen med sexillustrationer? Är det inte bara taffligt och oseriöst a la kiosklitteratur?

Arvidos, Eksem, vad lockar?

/Recca som håller med om att biten om "mindre sexism" är positivt.
seeeeeeeeex!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,643
Location
Helsingborg
Arvidos MC said:
Recca said:
Arvidos MC said:
Eksem said:
Min åsikt om spelilluatrationer är: "mer sex, mindre sexism".
jaaaaaa!
Jag fattar faktiskt inte varför spelillustrationer ska ha sex i dem. Varför är det viktigt? Jag spelar inte rollspel för att det är sexigt eller för att bocka av nån sexfantasi. Jag tittar inte på bilderna i en fantasyrollspelsbok och tänker "Den här bilden skulle göra sig så mycket bättre med en penis."

Vad vore poängen med sexillustrationer? Är det inte bara taffligt och oseriöst a la kiosklitteratur?

Arvidos, Eksem, vad lockar?

/Recca som håller med om att biten om "mindre sexism" är positivt.
seeeeeeeeex!
You win teh internet. ♥


/Han som fick sig ett gott nattskratt
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Recca said:
Arvidos MC said:
Eksem said:
Min åsikt om spelilluatrationer är: "mer sex, mindre sexism".
jaaaaaa!
Jag fattar faktiskt inte varför spelillustrationer ska ha sex i dem. Varför är det viktigt? Jag spelar inte rollspel för att det är sexigt eller för att bocka av nån sexfantasi. Jag tittar inte på bilderna i en fantasyrollspelsbok och tänker "Den här bilden skulle göra sig så mycket bättre med en penis."

Vad vore poängen med sexillustrationer? Är det inte bara taffligt och oseriöst a la kiosklitteratur?

Arvidos, Eksem, vad lockar?

/Recca som håller med om att biten om "mindre sexism" är positivt.
seeeeeeeeex!
Okej, okej, okej

När jag var 17 tyckte jag att det var ballt att spela rollspel med folk som hade ihjäl varandra. Nu är jag 27 och tycker att det är ballt med folk som har ihjäl varandra eller ligger med varandra.

Sex är häftigt! Sex är relationer, begär, drifter, naket, ömt, kärlek, makt, komplex, sjukt, friskt, laddat, vardag.

Så egentligen är det väl sex i rollspel jag vill ha, inte sex i illustrationerna, men de hör väl ihop.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Här håller jag fullständigt med. Sex i rollspel är en väldigt bra krydda i spelet precis som action eller att bli förrådd exempelvis. Sedan finns det många som inte håller med där. Men sex är ett underbart verktyg i spel att få fram just de där sakerna du radade upp.




/Poseur
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,933
Location
Göteborg
Recca said:
Jag fattar faktiskt inte varför spelillustrationer ska ha sex i dem.
Jag fattar inte varför spelillustrationer inte ska ha sex i dem. Om det är sex i spelet kan det ju gärna vara sex i illustrationerna, då de illustrerar spelet. Om det är våld i spelet tycker ingen att det är konstigt att det är våld i illustrationerna. Nu handlar ju D&D inte särskilt mycket om sex och desto mer om våld, så våldsförhärligande bilder är ju passande, men kanske inte sexbilder. I ett spel med mer sex och mindre våld (och jag tycker att vi behöver fler rollspel som handlar om sex och färre som handlar om våld) så vore det naturligt mer fler sexbilder och färre våldsbilder.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det här är väldigt Off Topic, men jag skulle önska att bilder med våld i spel inte var våldsförhärligande så mycket som våldsamma och otäcka. Där tycker jag Lamentations of the Flame Princess gör ett bra jobb i många bilder. Duellen som slutar med att någon får ögat utstucket av en värja och dör är obehaglig och lämpligt illamåendeframkallande i sin saklighet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,933
Location
Göteborg
Eksem said:
Det här är väldigt Off Topic, men jag skulle önska att bilder med våld i spel inte var våldsförhärligande så mycket som våldsamma och otäcka.
Ja, det var lite med en blinkning jag använde det ordet. Det är ju en välkänd underlighet att våld är såpass allmänt accepterat som innehåll, men sex på något sätt är dåligt och fel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,800
Location
Stockholm
Jag skulle vilja se en högre grad av realism i hur folk klär sig över lag. Ska du ner i en grotta och slåss med orker lär du inte ta på dig sidenbikinin och nattlinnet även om du är magiker, det är ingen modevisning för underkläder. Rustningar för kvinnor med "kurvor" är bara larv (möjligen utsmyckning, men det blir extra tungt), även en storbystad kvinna tappar sina former i vaddering. I min åsikt går färggrant, urringat, tunna material och plagg som gör att man riskerar att fastna i buskar och grottväggar bort. Slitstarkt, diskreta färger, funktionellt vare sig det gäller kläder för magiker eller krigare. Ceremoniell rustning och balklänning är väl trevligt när det är fest, men jag har svårt att se det rationella i att klampa runt iklädd dem nere i katakomberna.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Sen kan jag tycka att med tanke på hur otroligt vältränade de flesta kvinnliga äventyrare ser ut att vara så bör de väl ändå ha tränat bort en del av det fett som ändå utgör brösten.
Så vitt jag vet finns det inte silikonbröst i dnd.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Det finns en massa enhance och enlarge magic.

Krigarna på roids har nog också använt den magin och trollkarlar kör det på skäggen.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Typ så. Alltså "det finns inte" är ett väldigt intressant argument i en värld där i princip allt är möjligt. Nu säger jag inte att "det måste" finnas kosmetisk magi, men jag finner det ganska troligt att kosmetika är en av de saker man skulle uppfinna innan man till exempel uppfann ytterligare ett alkemiskt sätt att döda folk då det skulle vara betydligt mer eftertraktat. Kanske bara är jag och min tro på mänsklighetens fåfänga.

Vill dock tillägga att det inte är ett argument för att avbilda enbart bystiga kvinnor i DND. Det var bara en reaktion på argumentet att det var otroligt att någon såg ut på ett visst sätt i en värld där det finns en meter långa knattar med rosa hår som tas på alvar av samhället.
 
Top