Poseur said:
Här håller jag fullständigt med. Sex i rollspel är en väldigt bra krydda i spelet precis som action eller att bli förrådd exempelvis. Sedan finns det många som inte håller med där. Men sex är ett underbart verktyg i spel att få fram just de där sakerna du radade upp.
/Poseur
Det här inlägget börjar som kritik! Men sen så slutar det mer som en genuin vilja att veta vad som lockar.
Hur är sex en bra krydda? Vad tillför sex? På sin höjd tänker jag mig att det kunde vara givande att använda sig av sex för att vinna över någon på sin sida... Eller för nån sexig magisk ritual eller nåt. Alla vet ju att sexuell energi kan göda magiska cirklar. Men jag förstår inte vilken poäng sex skulle ha i rollspelet? Alltså okay jag fattar att det är realistiskt om sex finns med som en möjlig konsekvens av ett visst handlande. Det är bra för att det är realistiskt, men jag förstår inte hur det skulle kännas givande att ligga i rollspel? Alltså, alla andra grejer i rollspel får ju min fantasi att arbeta, men just sex känns... Meh... Okay, det är kanske ett bra sätt att visa kärlek, eller demonstrera hur en viss karaktär funkar. Han/hon har sex för att döva sin smärta. Men då räcker det ju med ett konstaterande och att man skickar in rollpersonen på närmsta horhus under downtimen. Vad är poängen med att visualisera "in-ut"-andet liksom? Vad ger det? Är det inte mer fördelaktigt att bara säga: "Fade to black" i alla situationer där sex eventuellt kan förekomma?
Typ: Fade to black - min karaktär är en tragisk figur och behandlar sina kvinnor som det as han är. Bra för karaktärsrollspelet!
Eller: Fade to black - min RP träffar cardinal Montoya och de har som vanligt sex i bekännelsebåset (det här förklarar mer om den karaktärens weird bakgrund).
Okay, so far so good. Men det här är ju inte en krydda utan mer som ett plot-tool. En krydda hade ju varit en poänglös sexscen i en dålig actionfilm där det framgår att sexscenen finns där bara för att man ska få se den kvinnliga birollen näck.
Hjälp mig förstå vad sexuella illustrationer bidrar med i ett rollspel... Förutom att locka unga läsare...