Nekromanti Sexism i illustrationer i rollspel/D&D

Mundo

Myrmidon
Re: Stopp

Elmrig said:
My bad. Ledsen om jag var otrevlig Mundo!
Samma. Nu har jag ätit middag och fått upp mitt blodsocker och är mysig igen.

:heart:

Laowai

Hero
Genesis said:
Mundo said:
Sex finns i rollspelet, eftersom det finns i världen. Men är det något ni vill rollspela?

Strid rollspelas ju, både regelmekaniskt och med inlevelse etc.
Ja, varför då? Varför är det okej att beskriva flygande tarmar och avhuggna halsar utan att någon tycker att det är det minsta underligt, men däremot får man spatt om någon säger "kuk"?
Nu ber jag om ursäkt ifall någon redan har sagt det här men min teori är väl att det är för att sex i vårt samhälle är jävligt intimt för de flesta, medans våld i film osv ofta utförs i grupp och/eller i det öppna.

Jag själv skulle ha oerhört svårt att ha sex med publik, och jag skulle ju inte direkt sitta och ha telefonsex på tunnelbanan.
Om Jag hamnade i slagsmål däremot så skulle jag inte känna "Näe, gud så pinsamt, jag kan ju inte slåss här! De tittar ju!".

Edit: Glömde att ge Krank, Solve, DeBracy och Arvidos en hel hög med +1 för deras jättebra inlägg.

Edit 2: Såg nu att gizmo hade skrivit det först. My bad.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Stopp

Får jag be om ett förtydligande? Startinlägget handlade om något helt annat än om sex bör gestaltas i spel och illustreras i böcker som är frågan som diskussionen rört de senaste sidorna. Mitt sidospår var helt OT, det förstår jag, men diskussionen om sex, är även den otillåten här?
Diskussioner om sex med rollspelsanknytning får föras här. (Och med här menar jag i rollspelsforumet, inte nödvändigtvis i den här tråden.) Diskussioner om sex utan rollspelsanknytning förs lämpligen i OT-forumet eller på någon helt annan webbsida, som har en inriktning mot sådant.

Diskussioner om var man ska diskutera saker sker i rollspel.nu-forumet.

/tobias

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
Genesis said:
Mundo said:
Sex finns i rollspelet, eftersom det finns i världen. Men är det något ni vill rollspela?

Strid rollspelas ju, både regelmekaniskt och med inlevelse etc.
Ja, varför då? Varför är det okej att beskriva flygande tarmar och avhuggna halsar utan att någon tycker att det är det minsta underligt, men däremot får man spatt om någon säger "kuk"?
Nu ber jag om ursäkt ifall någon redan har sagt det här men min teori är väl att det är för att sex i vårt samhälle är jävligt intimt för de flesta, medans våld i film osv ofta utförs i grupp och/eller i det öppna.

Jag själv skulle ha oerhört svårt att ha sex med publik, och jag skulle ju inte direkt sitta och ha telefonsex på tunnelbanan.
Om Jag hamnade i slagsmål däremot så skulle jag inte känna "Näe, gud så pinsamt, jag kan ju inte slåss här! De tittar ju!".

Edit: Glömde att ge Krank, Solve, DeBracy och Arvidos en hel hög med +1 för deras jättebra inlägg.

Edit 2: Såg nu att gizmo hade skrivit det först. My bad.
Jag är inne på samma spår. Sex är intimt och när man har det så blottar man sig, visar sina innersta tankar och önskningar. Våld är tvärtemot det. Taggarna utåt, själva motsatsen till att göra sig sårbar. Därför går det inte att jämföra. Eller det är nog bra att göra jämförelsen ändå men det är naturligt att vi ser på det på olika sätt.

Att vara sårbar och visa sig sårbar är inte lika okay som att visa sig stark och hård och tuff. Sex, känslor och lust är sårbara oskyddade grejer, tänker jag.

solvebring

Superhero
Recca said:
Jag är inne på samma spår. Sex är intimt och när man har det så blottar man sig, visar sina innersta tankar och önskningar. Våld är tvärtemot det. Taggarna utåt, själva motsatsen till att göra sig sårbar. Därför går det inte att jämföra. Eller det är nog bra att göra jämförelsen ändå men det är naturligt att vi ser på det på olika sätt.

Att vara sårbar och visa sig sårbar är inte lika okay som att visa sig stark och hård och tuff. Sex, känslor och lust är sårbara oskyddade grejer, tänker jag.
Det här inlägget är rätt guld, tycker jag, för det säger lika mycket om varför man inte vill/bör/kan rollspela sex som varför man vill/bör/kan rollspela sex.

Det fyller t.ex. i mitt förra, längre inlägg och visar tydligt på varför jag säkerligen skulle ha mer nöje av rollspelssex än rollspelsvåld. Naturligtvis är det situationsberoende, men om man skulle tillåtas att generalisera lite, så...

ekofest

Veteran
I min spelgrupp är vi lite för få spelare och jag har gått och lurat lite på vilka kvinnliga nördvänner som jag skulle kunna bjuda in.

Jag tänker mig att om jag själv var ny i rolllspel, men kände till nördtrofer så skulle jag vilja ha några enkla schabloner att utgå från som ändå kan ge en lite "spotlight" tid, alltså få bidra till storyn och få uppskattning av polarna.

Jag tänker mig att det kan kännas utsättande att vara
1.ny i rollspelandet,
2. vara den enda representanten av sitt kön och
3. spela en "tuttlisa" som min sambo uttryckte saken.

Jag är själv manlig förskollärare och känner av hur det är att representera ett kön i en grupp av kvinnor. Man tvingas liksom förhålla sig till sitt kön.
Om man ser bilder på PCs som är varianter på Red Sonia så kanske det känns lite privat och utsättande att ens spotlight och bidragande till storyn består av svärdsmakt och tittyflash.
Nu tänker jag alltså på en person som aldrig spelat rollspel innan.
Om man senare vill utforska olika arketyper så är ju rollspel skitbra för det.

Min andra tanke är att jag SJÄLV ofta spelar kvinnor i dataspel och rollspel som är särskilt våldsamma. Det känns liksom mindre vidrigt att vara en badass brud som skjuter ihjäl skurkar än att vara en storkäkad amerikan/nazi som som med svällande muskler krossar skurkskallar.
MEN om dessa brudar skildras med nakna magar , svällande bröst och svängande höfter då känns det som att jag spelar en klippdocka i nån svettig testosteronssnubbes fanatasi.
P.S ursäkta mitt språk D.S

Recca

Femme Fatale
:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

+1

"Men Lisa, kan du inte spela den här tjuven, vi saknar tjuv i gruppen och hon är väl snygg?"

Krille

Super Moderator
ekofest said:
MEN om dessa brudar skildras med nakna magar , svällande bröst och svängande höfter då känns det som att jag spelar en klippdocka i nån svettig testosteronssnubbes fanatasi.
Men om jag tar en dusch först? :gremgrin:

ekofest

Veteran
Krille said:
ekofest said:
:gremgrin:
Det börjar märkligt nog ofta handla om personlig hygien när man snackar sexism :gremwink:

ekofest

Veteran
Krille said:
ekofest said:
Egentligen tänkte jag här på ett minne från när jag spelade World of Warcraft. Jag hade en skitcool nattalv och jag och några polare hade varit ute och sparkat stjärt. vi skulle koppla av med lite dans på krogen i glada vänners lag.
Till min förvåning ser jag nu hur min avatar utför en lapdance framför min vapenbroders ögon.

Kändes sådär :gremfrown: