chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Jag känner att efter fem spelmöten så kan vi nog konstatera att KARTELLJAMMER-kampanjen kanske förtjänar en egen tråd.
KARTELLJAMMER är såklart STHLM KARTELLS pågående kampanj som spelas i DCC, men stöd av framförallt fanzinet Crawljammer men också lite andra saker, som fanzinet Crawling under a Broken Moon. Kort sagt så är det alltså fantasy i rymden och det är lite gonzo.
En kort sammanfattning av vad som hänt, men absolut inte varför:
På planeten Örth/Oerth/Aerth ligger ett land som heter Frunkrike och i Frunkrike strax utanför den lyxiga fiskeorten Najs ligger det en rätt sunkig håla som heter Âzz. Det är härifrån våra huvudpersoner kommer. Âzz har nyligen plågats av en grupp Bestmän som tagit upp residens i det där gamla fortet på berget utanför staden. Flera bybor kidnappas till den där borgen och till slut får en grupp bybor nog. Det är en salig blandning folk, fä och några som är varken folk eller fä.
Det första spelmötet gick ut på att ta sig in i borgen, upptäcka några punkter man skulle kunna undersöka till exempel hålet i marken som leder till mystisk dörr märkt med pentagram, demonkapellet, det bottenlösa spökhålet och gargoyletornet. Väldigt mycket av spelmötet går åt till att inte bestämma sig för att göra något, för att man är feg.
Tredje spelmötet (jag hoppar för att inte spoila äventyret Sailors on the Starless Sea) och en hel hög döda level-0-rollpersoner senare så har man befriat en hel del bybor, hindrat en mäktig kaosfurste att ta form och befinner sig plötsligt på ett märkligt vikingaskepp som börjar åka ut i rymden, utan att kunna kontrollera det. Med sig har man alltså en del befriade bybor, eller "Extraliven" som våra huvudpersoner kallar skocken.
Fjärde spelmötet går ut på att skeppet kratrar på månen och i en nedskjuten raket hittar man en gång ner i månens underjord där det finns en märklig bas. Man tar flykt dit eftersom de som skjöt ner raketen verkar förbereda sig på att skjuta sönder det kratrade vikingaskeppet. Några döda/mördade level-0-rollpersoner senare når vi spelmöte 5.
Där vi var i måndags. Efter att ha hittat en del laser/plasma-vapen och misslyckats med att prata med märkliga robotor lyckas man ta sig till LunAcity, en stad på månen med en stor rymdhamn. Här träffar gruppen, vars huvudpersoner nu är Hobbiten Sir Tingtong, Ödlekvinnan Briarda, Dvärgen Sigurdur Al'Chiuhaha, Roboten Clean-Ex (med sitt demonbesatta tvåhandssvärd) och Roboten Shoggy Hotpants, en rekryterare för Riskligan! Ett slags fackförening/företag/maffia för Fria Agenter. Gruppen skriver på kontrakt om medlemskap, formar gruppen Team Âzz, blir hänvisade till gästhuset KratKantsKrubbet (där Sir Tingtong inte lyckas vinna någons förtroende), besöker Virriga Valles Vapen och Veneriska Institut (där Shoggy Hotpants konstateras helt sakna både könsjukdomar och kön) och Briarda går på interspecies-homo-dejt med Riskligans rekryterare men är så nervös att hon super sig packad innan. Dejten gick inte alls bra.
Innan vi avslutar hinner ett meddelande levereras till KratKantsKrubbet adresserat till "Ledaren för den nya gruppen": Sortak Prudu har beställt en rejäl knogmacka med så mycket gastpeppar att han ser rymdbläckisar. Oroa er inte, han förtjänar det! Betalningen har han i västens gömda innerficka vid vänster pectoralis. - Er vän A.C.
Nu hoppas jag att spelarna fortsätter skriva sammanfattningar när det händer något. Så att jag slipper.
KARTELLJAMMER är såklart STHLM KARTELLS pågående kampanj som spelas i DCC, men stöd av framförallt fanzinet Crawljammer men också lite andra saker, som fanzinet Crawling under a Broken Moon. Kort sagt så är det alltså fantasy i rymden och det är lite gonzo.
En kort sammanfattning av vad som hänt, men absolut inte varför:
På planeten Örth/Oerth/Aerth ligger ett land som heter Frunkrike och i Frunkrike strax utanför den lyxiga fiskeorten Najs ligger det en rätt sunkig håla som heter Âzz. Det är härifrån våra huvudpersoner kommer. Âzz har nyligen plågats av en grupp Bestmän som tagit upp residens i det där gamla fortet på berget utanför staden. Flera bybor kidnappas till den där borgen och till slut får en grupp bybor nog. Det är en salig blandning folk, fä och några som är varken folk eller fä.
Det första spelmötet gick ut på att ta sig in i borgen, upptäcka några punkter man skulle kunna undersöka till exempel hålet i marken som leder till mystisk dörr märkt med pentagram, demonkapellet, det bottenlösa spökhålet och gargoyletornet. Väldigt mycket av spelmötet går åt till att inte bestämma sig för att göra något, för att man är feg.
Tredje spelmötet (jag hoppar för att inte spoila äventyret Sailors on the Starless Sea) och en hel hög döda level-0-rollpersoner senare så har man befriat en hel del bybor, hindrat en mäktig kaosfurste att ta form och befinner sig plötsligt på ett märkligt vikingaskepp som börjar åka ut i rymden, utan att kunna kontrollera det. Med sig har man alltså en del befriade bybor, eller "Extraliven" som våra huvudpersoner kallar skocken.
Fjärde spelmötet går ut på att skeppet kratrar på månen och i en nedskjuten raket hittar man en gång ner i månens underjord där det finns en märklig bas. Man tar flykt dit eftersom de som skjöt ner raketen verkar förbereda sig på att skjuta sönder det kratrade vikingaskeppet. Några döda/mördade level-0-rollpersoner senare når vi spelmöte 5.
Där vi var i måndags. Efter att ha hittat en del laser/plasma-vapen och misslyckats med att prata med märkliga robotor lyckas man ta sig till LunAcity, en stad på månen med en stor rymdhamn. Här träffar gruppen, vars huvudpersoner nu är Hobbiten Sir Tingtong, Ödlekvinnan Briarda, Dvärgen Sigurdur Al'Chiuhaha, Roboten Clean-Ex (med sitt demonbesatta tvåhandssvärd) och Roboten Shoggy Hotpants, en rekryterare för Riskligan! Ett slags fackförening/företag/maffia för Fria Agenter. Gruppen skriver på kontrakt om medlemskap, formar gruppen Team Âzz, blir hänvisade till gästhuset KratKantsKrubbet (där Sir Tingtong inte lyckas vinna någons förtroende), besöker Virriga Valles Vapen och Veneriska Institut (där Shoggy Hotpants konstateras helt sakna både könsjukdomar och kön) och Briarda går på interspecies-homo-dejt med Riskligans rekryterare men är så nervös att hon super sig packad innan. Dejten gick inte alls bra.
Innan vi avslutar hinner ett meddelande levereras till KratKantsKrubbet adresserat till "Ledaren för den nya gruppen": Sortak Prudu har beställt en rejäl knogmacka med så mycket gastpeppar att han ser rymdbläckisar. Oroa er inte, han förtjänar det! Betalningen har han i västens gömda innerficka vid vänster pectoralis. - Er vän A.C.
Nu hoppas jag att spelarna fortsätter skriva sammanfattningar när det händer något. Så att jag slipper.