God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,664
Hej, det här är en rekryterings tråd till en rollspels kampanj här på forumet. Vi kommer spela här på forumet i Play-by-Post format. Jag väntar mig att alla spelare postar minst en dag per dag. Är du intresserad av att vara med? Skriv då bara här i tråden
Baruch dayan emet
“This should be agony. I should be a mass of aching muscle - broken, spent, unable to move. And,
were I an older man, I surely would ... ... but I'm a man of thirty - of twenty again. The rain on my
chest is a baptism - I'm born again ... ”
?Frank Miller, Batman: The Dark Knight Returns
Det här är en noir doftande superhjälte kampanj med inslag av urban fantasy och skräck. Det kommer vara gatunivå, fokus på de smutsiga bakgatorna, förfallande byggnader, hemliga ninja lyor och lyxiga penthouse kontor. Krafter kommer vara ovanliga, obehagliga och brutala. Konsekvenser kommer vara hårda, mer om att det ni försöker skydda blir skadat eller sociala än om skottskador.
Det kommer vara få superskurkar i den här kampanjen. Många superhjälte kampanjer urartar i en kavalkad av slagsmål med män i färgglada dräkter. Men vi kommer inte göra den saken här. I den här kampanjens första säsong kommer det finnas tre personer som skulle kunna beskrivas som superbrottslingar. Deras inflytande och påverkan på kampanjen kommer inte börja och sluta med
vem de personligen kan slå utan de kommer ligga och lura i bakgrunden av kampanjen eller vara element av kaos som kastar en skugga mycket längre än dem själva. Kampanjen kommer istället ha ett större fokus på organiserad brottslighet och andra normala brottslingar, individer och organisationer som i den här kampanjen kommer utgöra reala hot.
Kampanjen kommer börja året efter att världen blivit… Konstigare. Skuggorna har blivit djupare, brottslingar av mer extravaganta och groteska sorter har krupit fram, nya seriemördare dyker upp varje vecka samtidigt som konspirationer och det ockulta blir alltmer verkligt. I L.A. bränner en gängledare sina rivaler till döds med flammor från sina händer, en kvinna reser sig från de döda i New York och lämnar ett begravningshem som en rykande ruin fylld med kroppar och i er hemstad Oak Harbor så har fler incidenter inträffat än någon annanstans.
Ni spelar människor som funnit sig med märkliga förmågor och bestämt sig för att använda dem, hämnare som gett sig ut för att rensa upp gatorna, en ny klass av brottslingar som vill karva sig en nisch i den nya världsordningen eller privatdetektiver som försöker kommer till botten av vad det är som gått fel med världen.
Exempel karaktärer till Baruch dayan emet
“The noir hero is a knight in blood caked armor. He's dirty and he does his best to deny the fact that he's a hero the whole time.”
-Frank Miller
Post-mortem: Du vaknar upp på bårhuset efter att de mördade dig. Du är i hopsydd igen efter obduktionen, har Y-ärret och alltihop, och skottskadan är läkt. Men ditt hjärta slår inte. När du andas på en glasruta är där ingen imma. Du kan hitta dem nu, de vet inte att du inte stannade i graven. De kommer aldrig se dig komma. Och att dö är som vattenkoppor va? Inte som om man kan drabbas av det två gånger.
Chockerande gangster: Du brukade vara med i maffian och jobba som människosmugglare. Tills du var med och kidnappade fel person och blev torterad till döds med ett bilbatteri av en ”Man med särskilda färdigheter”. Men du dog inte där du blev lämnad, du förändrades. Du kan döda med elektriska stötar genom luften, skapa magnetiska fält som stoppar kulor och till och med kontrollera elektriska maskiner lite grann. Du har gått över till kapitalism istället för hämnd och tänker bli bossarnas boss med hjälp av dina nya krafter.
Gatusamuraj: Gatorna är inte säkra, du vet att de inte är det. De är ett hav, du är en haj och de flesta kan inte ens simma. Du har speciell träning, kanske från armen eller från ett ninjakloster eller kanske bara vad du lyckats betala för på ditt närmsta McDojo. Men du har satt på dig en mask och börjat rensa upp freaksen som förstör din stad. Du lämnar döda gängmedlemmar och brottslingar med brutna ben bakom dig.
Journalist of the weird: The truth is out there. Ibland ser du den i drömmar, ibland drömmer du när du är vaken. Men du kan göra en skillnad genom att berätta sanningen, genom att ta bilder och genom att ta reda på alla hemligheterna.
System
It didn't take a trauma to make you wear a mask. It didn't take your parents getting shot...or cosmic rays or a power ring...Just the perfect combination of loneliness and despair.”
-Mark Millar
Man hittar på en karaktär och gör en kort bakgrunds beskrivning (absolut inte mer än 300 ord). Och sedan hittar man på tre "klichéer" som beskriver karaktären och en svaghet. Låt oss använda till vår chockande brottsling från tidigare som ett exempel.
Första vill jag representera gangster aspekten. Jag tänker först använda något i stil med "Maffia torped" men det känns lite för fokuserat på att gatunivån och jag vill att den här killen ska vara en wannabe boss med en chans att faktiskt nå så högt. Så istället väljer jag "Legitimate businessman".
Sedan vill jag representera elektricitetskrafterna. Jag behöver inte skriva ut alla krafterna utan bara det övergripande konceptet. I det här fallet vill jag representera kontroll över elektricitet så här skriver jag "Mänsklig elektriska stolen". Jag tänkte först skriva "Modern Zeus" men en annan spelare fnissade och undrade om jag kunde bli en svan och förföra folk så jag ångrade mig.
Nu är mitt grundkoncept täckt och jag tänker mer på vad jag vill ha för sorts spel så jag plockar "Charmig som en orm" som min sista kliché för att lättare kunna snacka mig ur problem och ha en romantisk subplot.
Jag behöver en svaghet också och tänker ta något som ger mig intressant spel, "Kan aldrig motstå ett vackert ansikte" kommer ge mig anledningar att bli indragen i noir äventyr vilket passar mig perfekt.
Jag skriver sedan ut mina klichéer och prioriterar vilken av dem som är viktigast för mig. Efter den sätter jag en 5:a. Den näst viktigaste får en 4:a och den tredje viktigaste får en 3:a. Svagheten har alltid en 1:a efter sig. När jag är färdig ser det ut såhär.
Legitimate businessman: 5
Mänsklig elektriska stolen: 4
Charmig som en orm: 3
Kan aldrig motstå ett vackert ansikte: 1
När jag behöver rulla för något ser jag om jag har en passande kliché och rullar då så många tärningar som jag har i den. Måste jag rulla för något involverande min svaghet rullar jag 1 tärning och rullar jag för något som ingenting på mitt karaktärsblad matchar rullar jag 2 tärningar. Får jag sammanlagt 6 på tärningarna jag rullar lyckas jag för det mesta. Vissa saker kan vara svårare men då säger spelledaren till först.
Är man i en strid eller försöker göra något mot varandra vinner den som rullar högst. Blir man skadad förlorar man tillfälligt tärningar i en Kliché tills scenen är över.
Inspirationer
Men God45 säger du nu. Om jag vill ta del av media för att bli inspirerad, vart ska jag vända mig? Ah, jag har svar till dig!
-Daredevil och Jessica Jones är utmärkta inspirationer som tv-serier och de är dessutom båda fungerande spelarkaraktärer.
-Matt Wagners första Grendel serie handlar om två spelarkaraktärer som hamnar i ett dödligt schackspel med varandra över NPC.
-I Vampire, bisarr urban fantasy där monstren är hjältar och hjältarna är monster.
-Arrow, första säsongen där han bara mördar alla.
-Condemned tv-spel serien. Känslan av att alla de hemlösa blivit vansinniga och du måste mörda dem genom att krossa deras huvuden med släggor och yxor samtidigt som alla med en för hög iq har gått full Hannibal Lector.
-Hannibal tv-serien. Mer eller mindre Urban fantasy där,lusten för mänskligt blod ger dig övermänskliga förmågor.
Baruch dayan emet
“This should be agony. I should be a mass of aching muscle - broken, spent, unable to move. And,
were I an older man, I surely would ... ... but I'm a man of thirty - of twenty again. The rain on my
chest is a baptism - I'm born again ... ”
?Frank Miller, Batman: The Dark Knight Returns
Det här är en noir doftande superhjälte kampanj med inslag av urban fantasy och skräck. Det kommer vara gatunivå, fokus på de smutsiga bakgatorna, förfallande byggnader, hemliga ninja lyor och lyxiga penthouse kontor. Krafter kommer vara ovanliga, obehagliga och brutala. Konsekvenser kommer vara hårda, mer om att det ni försöker skydda blir skadat eller sociala än om skottskador.
Det kommer vara få superskurkar i den här kampanjen. Många superhjälte kampanjer urartar i en kavalkad av slagsmål med män i färgglada dräkter. Men vi kommer inte göra den saken här. I den här kampanjens första säsong kommer det finnas tre personer som skulle kunna beskrivas som superbrottslingar. Deras inflytande och påverkan på kampanjen kommer inte börja och sluta med
vem de personligen kan slå utan de kommer ligga och lura i bakgrunden av kampanjen eller vara element av kaos som kastar en skugga mycket längre än dem själva. Kampanjen kommer istället ha ett större fokus på organiserad brottslighet och andra normala brottslingar, individer och organisationer som i den här kampanjen kommer utgöra reala hot.
Kampanjen kommer börja året efter att världen blivit… Konstigare. Skuggorna har blivit djupare, brottslingar av mer extravaganta och groteska sorter har krupit fram, nya seriemördare dyker upp varje vecka samtidigt som konspirationer och det ockulta blir alltmer verkligt. I L.A. bränner en gängledare sina rivaler till döds med flammor från sina händer, en kvinna reser sig från de döda i New York och lämnar ett begravningshem som en rykande ruin fylld med kroppar och i er hemstad Oak Harbor så har fler incidenter inträffat än någon annanstans.
Ni spelar människor som funnit sig med märkliga förmågor och bestämt sig för att använda dem, hämnare som gett sig ut för att rensa upp gatorna, en ny klass av brottslingar som vill karva sig en nisch i den nya världsordningen eller privatdetektiver som försöker kommer till botten av vad det är som gått fel med världen.
Exempel karaktärer till Baruch dayan emet
“The noir hero is a knight in blood caked armor. He's dirty and he does his best to deny the fact that he's a hero the whole time.”
-Frank Miller
Post-mortem: Du vaknar upp på bårhuset efter att de mördade dig. Du är i hopsydd igen efter obduktionen, har Y-ärret och alltihop, och skottskadan är läkt. Men ditt hjärta slår inte. När du andas på en glasruta är där ingen imma. Du kan hitta dem nu, de vet inte att du inte stannade i graven. De kommer aldrig se dig komma. Och att dö är som vattenkoppor va? Inte som om man kan drabbas av det två gånger.
Chockerande gangster: Du brukade vara med i maffian och jobba som människosmugglare. Tills du var med och kidnappade fel person och blev torterad till döds med ett bilbatteri av en ”Man med särskilda färdigheter”. Men du dog inte där du blev lämnad, du förändrades. Du kan döda med elektriska stötar genom luften, skapa magnetiska fält som stoppar kulor och till och med kontrollera elektriska maskiner lite grann. Du har gått över till kapitalism istället för hämnd och tänker bli bossarnas boss med hjälp av dina nya krafter.
Gatusamuraj: Gatorna är inte säkra, du vet att de inte är det. De är ett hav, du är en haj och de flesta kan inte ens simma. Du har speciell träning, kanske från armen eller från ett ninjakloster eller kanske bara vad du lyckats betala för på ditt närmsta McDojo. Men du har satt på dig en mask och börjat rensa upp freaksen som förstör din stad. Du lämnar döda gängmedlemmar och brottslingar med brutna ben bakom dig.
Journalist of the weird: The truth is out there. Ibland ser du den i drömmar, ibland drömmer du när du är vaken. Men du kan göra en skillnad genom att berätta sanningen, genom att ta bilder och genom att ta reda på alla hemligheterna.
System
It didn't take a trauma to make you wear a mask. It didn't take your parents getting shot...or cosmic rays or a power ring...Just the perfect combination of loneliness and despair.”
-Mark Millar
Man hittar på en karaktär och gör en kort bakgrunds beskrivning (absolut inte mer än 300 ord). Och sedan hittar man på tre "klichéer" som beskriver karaktären och en svaghet. Låt oss använda till vår chockande brottsling från tidigare som ett exempel.
Första vill jag representera gangster aspekten. Jag tänker först använda något i stil med "Maffia torped" men det känns lite för fokuserat på att gatunivån och jag vill att den här killen ska vara en wannabe boss med en chans att faktiskt nå så högt. Så istället väljer jag "Legitimate businessman".
Sedan vill jag representera elektricitetskrafterna. Jag behöver inte skriva ut alla krafterna utan bara det övergripande konceptet. I det här fallet vill jag representera kontroll över elektricitet så här skriver jag "Mänsklig elektriska stolen". Jag tänkte först skriva "Modern Zeus" men en annan spelare fnissade och undrade om jag kunde bli en svan och förföra folk så jag ångrade mig.
Nu är mitt grundkoncept täckt och jag tänker mer på vad jag vill ha för sorts spel så jag plockar "Charmig som en orm" som min sista kliché för att lättare kunna snacka mig ur problem och ha en romantisk subplot.
Jag behöver en svaghet också och tänker ta något som ger mig intressant spel, "Kan aldrig motstå ett vackert ansikte" kommer ge mig anledningar att bli indragen i noir äventyr vilket passar mig perfekt.
Jag skriver sedan ut mina klichéer och prioriterar vilken av dem som är viktigast för mig. Efter den sätter jag en 5:a. Den näst viktigaste får en 4:a och den tredje viktigaste får en 3:a. Svagheten har alltid en 1:a efter sig. När jag är färdig ser det ut såhär.
Legitimate businessman: 5
Mänsklig elektriska stolen: 4
Charmig som en orm: 3
Kan aldrig motstå ett vackert ansikte: 1
När jag behöver rulla för något ser jag om jag har en passande kliché och rullar då så många tärningar som jag har i den. Måste jag rulla för något involverande min svaghet rullar jag 1 tärning och rullar jag för något som ingenting på mitt karaktärsblad matchar rullar jag 2 tärningar. Får jag sammanlagt 6 på tärningarna jag rullar lyckas jag för det mesta. Vissa saker kan vara svårare men då säger spelledaren till först.
Är man i en strid eller försöker göra något mot varandra vinner den som rullar högst. Blir man skadad förlorar man tillfälligt tärningar i en Kliché tills scenen är över.
Inspirationer
Men God45 säger du nu. Om jag vill ta del av media för att bli inspirerad, vart ska jag vända mig? Ah, jag har svar till dig!
-Daredevil och Jessica Jones är utmärkta inspirationer som tv-serier och de är dessutom båda fungerande spelarkaraktärer.
-Matt Wagners första Grendel serie handlar om två spelarkaraktärer som hamnar i ett dödligt schackspel med varandra över NPC.
-I Vampire, bisarr urban fantasy där monstren är hjältar och hjältarna är monster.
-Arrow, första säsongen där han bara mördar alla.
-Condemned tv-spel serien. Känslan av att alla de hemlösa blivit vansinniga och du måste mörda dem genom att krossa deras huvuden med släggor och yxor samtidigt som alla med en för hög iq har gått full Hannibal Lector.
-Hannibal tv-serien. Mer eller mindre Urban fantasy där,lusten för mänskligt blod ger dig övermänskliga förmågor.