RasmusL;n115601 said:
Cool! Finns det någon del av speltexten du kan rekommendera för att få lite grepp om hur det här ser ut i Rotsystem?
Jag får fundera lite; jag har ju försökt få det att liksom genomsyra hela skiten. Men jag ska se om jag kan hitta lite passager.
Överlag är det typ såhär:
- Det antinaturliga visar sig givetvis i att spelets huvudsakliga superantagonist, den förkroppsligade apokalypsen, är Grönskan - helt naturlig, ett "gaiamedvetande" som är helt amoraliskt och destruktivt.
- Antikapitalismen visar sig i historieskrivningen, där kapitalism och orättvisor tidigare i princip var utrotade tack vare fusionskraft och 3d-skrivare - med undergången blev det brist på saker igen, och därmed en återgång till kapitalism och megaföretag. Där kommer också vetenskapspositiva attityder in.
- Antinationalismen visar sig dels i ovan nämnda historieskrivning, där nationer sedan länge upplösts, och dels i hur jag väldigt medvetet jobbat med att blanda kulturer och influenser. Det var ju en av få saker Åsa slog ner på i sin recension - hon hittade för lite svenskt, tyckte hon. Så i expansionen "G som i Gängkrig" smög jag in en butik som drivs av paret Stolt & Svensk (både med icke traditionellt svenska förnamn) och som driver just med det här med nationer och nationella kulturer.
- Socialismen visar sig i att regelsystemet och spelvärlden håller sig med väldigt tydlig klassanalys och kritik mot den ordningen.
- Feminism och antirasism... Tja, det hänger ju ihop med ovan nämnda antinationalism. Sedan har jag försökt vara en god transallierad också, och inkluderat transsexuella, asexuella, genderqueers och andra och samtidigt försökt göra en "inte så stor deal" av det. Försökt undvika att det blir mer freakshow än det liksom automatiskt blir när det är 80-tals-cyberpunk.