Nekromanti Uttalat politiska och aktuella svenska rollspel?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,008
Location
Stockholm
Jag blir dödstrött på den extremt konservativa skygglapps-majoriteten här på forumet som har mage att bli illa berörda av att andra människor diskuterar politik på deras kära verklighetsflykts-forum och började fundera kring huruvida denna på den här plattformen förhärskande inställning är norm i rollspelssverige som helhet? Har vi några svenska rollspel som uttalat vågar angripa vår samtid, problematisera, sprida budskap och kritisera? Jag kommer inte på ett enda ett men det finns säkert massor av spel som tacklar den politiska utvecklingen i världen, den Arabiska våren, politisk polarisering, främlingsfientlighet, utanförskap och liknande och lockar till reflexion och självrannsakan! Hit me!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,568
Location
Göteborg
Jag skulle gärna göra sådana spel, typ om flyktingar eller om hedersmord, men jag vågar inte. För det känns som att om jag får någon detalj fel så skulle jag få massiv kritik. Och de som skulle kunna göra den här sortens spel, de i verkligt utanförskap, de spelar inte rollspel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,008
Location
Stockholm
Genesis;n115532 said:
Jag skulle gärna göra sådana spel, typ om flyktingar eller om hedersmord, men jag vågar inte. För det känns som att om jag får någon detalj fel så skulle jag få massiv kritik. Och de som skulle kunna göra den här sortens spel, de i verkligt utanförskap, de spelar inte rollspel.

En massa lajv har gjort det, internationellt så finns det rollspel som jag upplever har skött det snyggt och då rollspelssverige IMLTHO står sig jävligt bra när det kommer till att designa spel som berör så bör det finnas bra förutsättningar att jävligt bra spel om vår framtid, eller?

Jag förstår vad du menar och tänker precis likadant inför utmaningen men frågan är varför en ska vara så jäkla orolig? Med ett öppet sinne och en vilja att läsa på, lära sig och kanske framför allt fråga efter och ta till sig av kritik: vad kan gå fel?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,664
I Moloks tjänst och Socialt arbete är väll ungefär så politiskt man kan gå med ett rollspelsscenario utan att predika och trycka ner saker i halsen på folk. För bra politiska spel är subtila. Kolla här under Svenska Kulter för att hitta dem.

http://www.sagagames.com/ladda-ner

Socialt arbete är en diskussion om medias roll i granskningen av personer med arbeten där man på grund av sekretess inte kan ha publika segrar och hur detta formar allmänhetens syn på de yrkesgrupperna. Det är också en diskussion om samhällets syn på ungdomar med problem och i förlängningen individer som samhället ser som problem.

I Moloks tjänst är en diskussion om klass och de privilegium som kommer med utbildning. Men främst är det en syn på hur vi inte egentligen har ett barnperspektiv i det Svenska samhället fastän vi klappar oss på ryggen för att vi har det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svenska kulter är förmodligen det mest politiska spelet på svenska just nu i handeln (...utom kanske nåt av Kranks spel, iofs). Fagers böcker innehåller även de en hel del politisk satir. Och kommentarer om läget i det samtida Sverige. Utan att det blir för övertydligt.

Kolla gärna den nya kampanjen "Sju porträtt av Elvira Wallin" som är proppfull med dylikt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,254
Location
Rissne
Arfert;n115566 said:
...utom kanske nåt av Kranks spel, iofs
Rotsystem är hyfsat tydligt politiskt. Däremot kanske inte direkt så "aktuellt" på det sätt trådstarten menar. Rotsystem är ju mer allmänt vetenskapspositivt, socialistiskt, antinaturligt och till förmån för medborgarlön och mot kapitalism och så. Politiska frågor, men knappast brännande dagsaktuella jämfört med arabisk vår och flyktingkris.

Men OK; "angrepp på samtiden" är det ju faktiskt tänkt att vara. Och man kan se dess antirasistiska, feministiska och starkt antinationalistiska världsbild som hyfsat dagsrelevant iaf. Kanske.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,008
Location
Stockholm
God45;n115548 said:
För bra politiska spel är subtila.
Må så vara, men jag letar efter spel med en uttalad politisk frågeställning/ställningstagande/teori/diskussion/etc.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,008
Location
Stockholm
krank;n115567 said:
Rotsystem är hyfsat tydligt politiskt. Däremot kanske inte direkt så "aktuellt" på det sätt trådstarten menar. Rotsystem är ju mer allmänt vetenskapspositivt, socialistiskt, antinaturligt och till förmån för medborgarlön och mot kapitalism och så. Politiska frågor, men knappast brännande dagsaktuella jämfört med arabisk vår och flyktingkris.

Men OK; "angrepp på samtiden" är det ju faktiskt tänkt att vara. Och man kan se dess antirasistiska, feministiska och starkt antinationalistiska världsbild som hyfsat dagsrelevant iaf. Kanske.
Såhär upplever jag många spel (som gör det mer eller mindre bra) och det är ju, som vi så ofta framhärdar, omöjligt att skriva ett "opolitiskt" spel men jag ser sällan den direkta och explicita kopplingen. Det här "subtila" sättet att vara politisk kan förvisso vara mycket snyggt, tankeväckande och effektfullt men samtidigt medger det att spelaren helt kan missa budskapet eller läsa in ett eget via vad denne upplever vara "passande" problematiseringar för den aktuella genren/författaren/spelstilen/etc.

Cool! Finns det någon del av speltexten du kan rekommendera för att få lite grepp om hur det här ser ut i Rotsystem?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,437
Location
Göteborg
RasmusL;n115599 said:
Må så vara, men jag letar efter spel med en uttalad politisk frågeställning/ställningstagande/teori/diskussion/etc.
Jag kommer inte heller på något men jag tror att det går att göra icke-subtila bra politiska spel. Som nämnts så görs det hela tiden i lajvvärlden och jag tycker dessutom flera av dessa skulle göra sig bra som rollspel (kanske främst dirty hippie games genren). Ta ett lajv som Last Will, utspelar sig i framtiden i ett stall för extrem kampsport där kämparna ofta dör, vi är i ett Sverige där kapitalismen har tagit över det finns 'livskontrakt' som är folk som lever i slaveri och lajvet handlar om vad slaveri gör med människor. Ett Last Will spel med hjälp att skapa en egen värld genom att svara på centrala frågor, instruktioner för vilka scener som sätts, och en dramatisk pacingmekanism och kanske ett slut liknande Montsegeur där rollerna kan välja på att bli slavar, dö eller fly i natten (minst en måste dö, högst en kan fly) tror jag skulle kunna bli precis hur bra som helst.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,254
Location
Rissne
RasmusL;n115601 said:
Cool! Finns det någon del av speltexten du kan rekommendera för att få lite grepp om hur det här ser ut i Rotsystem?
Jag får fundera lite; jag har ju försökt få det att liksom genomsyra hela skiten. Men jag ska se om jag kan hitta lite passager.

Överlag är det typ såhär:
- Det antinaturliga visar sig givetvis i att spelets huvudsakliga superantagonist, den förkroppsligade apokalypsen, är Grönskan - helt naturlig, ett "gaiamedvetande" som är helt amoraliskt och destruktivt.
- Antikapitalismen visar sig i historieskrivningen, där kapitalism och orättvisor tidigare i princip var utrotade tack vare fusionskraft och 3d-skrivare - med undergången blev det brist på saker igen, och därmed en återgång till kapitalism och megaföretag. Där kommer också vetenskapspositiva attityder in.
- Antinationalismen visar sig dels i ovan nämnda historieskrivning, där nationer sedan länge upplösts, och dels i hur jag väldigt medvetet jobbat med att blanda kulturer och influenser. Det var ju en av få saker Åsa slog ner på i sin recension - hon hittade för lite svenskt, tyckte hon. Så i expansionen "G som i Gängkrig" smög jag in en butik som drivs av paret Stolt & Svensk (både med icke traditionellt svenska förnamn) och som driver just med det här med nationer och nationella kulturer.
- Socialismen visar sig i att regelsystemet och spelvärlden håller sig med väldigt tydlig klassanalys och kritik mot den ordningen.
- Feminism och antirasism... Tja, det hänger ju ihop med ovan nämnda antinationalism. Sedan har jag försökt vara en god transallierad också, och inkluderat transsexuella, asexuella, genderqueers och andra och samtidigt försökt göra en "inte så stor deal" av det. Försökt undvika att det blir mer freakshow än det liksom automatiskt blir när det är 80-tals-cyberpunk.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,154
Location
Tindalos
Redan på de gamla grekernas tid, i begynnelsen av svensk rollspelshistoria, lyftes nationalismen och rasismen fram. Den Grå Döden härjade och fyllde ungdomar med god insikt i problematiken. Förflyttar vi oss fram till dags datum kan man väl påstå att reinkarnationerna av dåtidens spel fortfarande lyfter fram ämnen som självhushållning, resursbesparing och recycling. Uttalat politiska är de säkert inte men politiska är de.

Tittar man ytterligare på naturnära spel så känns Symbaroum som ett krafttag i kampen mellan människans destruktiva kapitalism och andra väsens önskan om överlevnad.

När det gäller människans kamp som individ gentemot sitt eget sinnes oförnuft vad gäller de sju dödssynderna och tio enkla budord så är jag säker på att nya Kult kommer ge full propaganda i ämnena.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Arfert;n115566 said:
Svenska kulter är förmodligen det mest politiska spelet på svenska just nu i handeln (...utom kanske nåt av Kranks spel, iofs). Fagers böcker innehåller även de en hel del politisk satir. Och kommentarer om läget i det samtida Sverige. Utan att det blir för övertydligt.
Har du några exempel på "politisk satir" i Svenska kulter rollspelet?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,790
Location
Eslöv
Framsynt bakåtsträvare;n115624 said:
Har du några exempel på "politisk satir" i Svenska kulter rollspelet?
Janne Josefsson jagar ned en med jobbiga frågor tillsammans med sin kameraman i ett av deras äventyr. Han hatar karaktärerna för de jobbar på ett boende för problem-ungdomar och han misstänker att de missköter sin verksamhet. Hans agg grundar sig att han själv blev behandlad dåligt på ett hem som ung och därför är han ute efter att "sätta dit" karaktärerna.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Mundo;n115626 said:
Janne Josefsson jagar ned en med jobbiga frågor tillsammans med sin kameraman i ett av deras äventyr. Han hatar karaktärerna för de jobbar på ett boende för problem-ungdomar och han misstänker att de missköter sin verksamhet. Hans agg grundar sig att han själv blev behandlad dåligt på ett hem som ung och därför är han ute efter att "sätta dit" karaktärerna.
Hahaha. Det var roligt. :)
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,269
Skulle aldrig få för mig att köpa ett rollspel vars hela pitch är att vara politisk propaganda. Visst smyger spelmakare in grejer här och var, men det finns gränser för urspårat navelskådandet får bli. Själv har jag allt mer slutat köpa rollspel vars författare gärna gör en grej av att försöka flytta över sin självryggdunkande godhetsaktivism på rollspelshobbyn.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
872
Location
Lule
RasmusL;n115534 said:
I och för sig, DYD bör väl räknas som uttalat politiskt och samtidskritiskt?
För obekanta: DYD är kort för Den yttersta domen.

Jo, det bör det kanske. Det är inte uttalat politiskt i den bemärkelse att det handlar om specifika samtida frågor eller driver en tes, även om många av spelvärldens centrala motiv har en utgångspunkt i samtida frågor (ekonomisk kris, annalkande klimatkaos, politisk radikalisering och mittenpositionens kollaps, kurdisk kommunism, den radikalkonservativa strävan efter en alternativ modernitet, kvinno- och HBTQ-kamp, etc.). Däremot är det ju en massa annat där också: feodalstater i kris, väckelserörelser, rymdsocialism, förbjuden teknologi, telepatiska mögelväxter, etc. För mig är det viktigt att de sistnämnda motiven är där, för att spelet inte ska reduceras till en metafor för samtiden.

Personligen har jag svårt att uppskatta konst som ska kretsa kring en specifik samtida händelse eller torgföra ett budskap, varför Last Will för mig blev ganska platt som politiskt lajv, även om jag hade en trevlig upplevelse. Mina personliga ståndpunkter är väl ganska tydliga mellan raderna, men syftet är inte att övertyga läsaren*. Jag utgår från att mina spelare är smartare än vad jag är och finner sina egna budskap och teman i spelvärlden och sina berättelser. Vad jag gör är att styra så att spelet kretsar kring teman som är intressanta.

* och här vet jag att jag måste hålla i mig, för det är svårt att inte skriva för att övertyga.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Om jag har förstått saken rätt kommer nya Neotech att reflektera över rätt mycket av samtidstrenderna så som klimatkris, övervakningssamhälle, rövarkapitalism och HBTQ-frågor, och dessutom ägna sig en del åt politisk satir.
Sen måste jag säga att Symbaroum faktiskt har lyckats ganska bra med att vara något så ovanligt som samhällskritisk fantasy med sina frågor om rovdrift på naturen, klassklyftor och rasism. Dessutom tar Symbaroum upp teman om hur det är att fly från sitt hemland, att försöka bygga ett nytt liv på en ny plats och att handskas med de kulturkrockar som uppstår i mötet med nya samhällen, en allt igenom brännande aktuell fråga idag.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nya Neotech har mycket riktigt en stark dimension av reflektion och satir över vår egen tid och dess idéer, utmaningar och utvecklingar. Detta gör också att vi hela tiden behövt skriva om spelet, vilket är lite av en ond cirkel arguably, eftersom vi plötsligt känner att gamla texter om tex islamism, Ryssland eller mord i direktsändning inte längre tar pulsen på utvecklingen som skett sedan de skrevs. Lustigt nog nailade vi däremot östasien från början och har nästan aldrig känt ett behov att ändra koncepten där, antagligen för att båda huvudförfattarna varit bosatta där en längre tid.

Några exempel på samtidssatir, från texterna om Hjälporganisationer anno 2070:

Al-Qaida: Ett före detta terrornätverk som på 50-talet sålde sina resterande fysiska tillgångar till Eritrea, har sedan dess blivit en FN-ansluten konsultorganisation som hjälper sunnimuslimska stater bekämpa korruption och trafficking och organisera effektiva assymetriska försvarsstrategier. Al-Qaida driver även välgörenhets-träningsläger där behövande överviktiga barn görs smala, härdade och ideologiskt övertygade på rekordtid.

WorldMorale: En hjälporganisation/reality-show, där b-kändisar skaffar sig publicitet genom att åka till konfliktzoner i tredje världen och skedmata radiacskadade småflickor, krama gråtande änkor, och dylikt. Reklamintänkterna går sedan till hjälpinsatser som i sin tur genererar nya reklamintäkter (det är egentligen ett rätt briljant koncept). En tillfällig kontrovers orsakades då hologravure-stjärnan Apple Kawamura omkom i en uzbekisk granatattack, men WorldMorales tittarsiffror har sedan dess skjutit i taket, till hjälpmottagarnas fördel. Den enda haken är att det nu är svårare att få nya kändisar att ställa upp, men det är ett rätt marginellt problem eftersom det alltid finns någon som är desperat nog efter fame och E. WorldMorale är, namnet till trots, kända för att vara cyniska kakor, och deras pressreleaser tycks ofta förmedla budskapet ”det skulle ni tänkt på innan” och ”vad var det vi sa”.
 
Top