I traditionellt rollspel är rollpersonerna egentligen helt utlämnade åt spelledarens godtycke. Rollpersonerna har färdigheter och vapen och magi, men spelledaren kan alltid bestämma att rollpersonen får -500 på att dyrka upp låset, att monstret har 75 poäng pansar eller att det har specialförmågan att alla magiska attacker kastas tillbaka på motståndaren. Nu är det ingen spelledare som gör så, i alla fall inte två gånger med samma spelgrupp, men det finns ändå en inbyggd obalans i själva konceptet rollspel.
I somliga samberättarspel finns det istället inga svårighetsgrader eller olika farliga fiender. Det är mer rättvist, men inte speciellt spännande. I alla fall jag vill att det ska vara svårare att besegra en svår fiende, eller ett svårt lås och den känslan försvinner i sådana spel.
Så jag är intresserad av spel helt utan spelledargodtycke, men ändå med varierande svårighetsgrader. Det finns säkert redan, men jag kommer inte på något på rak arm.
Jag tänker mig alltså att svårigheterna skulle baseras på regelmekaniken och på rollpersonernas val och handlingar.
Låt oss säga att spelet handlar om typiska fantasyäventyrare som kämpar mot en ond häxmästare i ett typiskt svart torn. Rollpersonerna kan välja vad de vill göra för att stoppa häxmästaren. Attackera ett torp där det bor ett gäng goblins? Det är ett enkelt uppdrag, med enkelt motstånd, men innebär bara en pytteliten försämring av häxmästarens makt. Attackera en borg där häxmästarens demongeneral håller hov? Det är skitsvårt, men skulle innebära att häxmästarens inflytande försvagas avsevärt.
Ibland slår häxmästaren tillbaka. Hans trupper plundrar bondgårdarna. Hans demoner kidnappar människor för offerriter. Ju mäktigare häxmästaren blir, desto hårdare blir motståndet. Hela tiden bestäms det av reglerna (troligen ett antal tabeller och liknande), dels hur häxmästaren handlar, dels vad rollpersonerna möter när de angriper hans underhuggare, och exakt vilken typ av hinder rollpersonerna ställs inför.
Är det här något som är värt att fundera på?
Finns det redan ett sådant spel?
I somliga samberättarspel finns det istället inga svårighetsgrader eller olika farliga fiender. Det är mer rättvist, men inte speciellt spännande. I alla fall jag vill att det ska vara svårare att besegra en svår fiende, eller ett svårt lås och den känslan försvinner i sådana spel.
Så jag är intresserad av spel helt utan spelledargodtycke, men ändå med varierande svårighetsgrader. Det finns säkert redan, men jag kommer inte på något på rak arm.
Jag tänker mig alltså att svårigheterna skulle baseras på regelmekaniken och på rollpersonernas val och handlingar.
Låt oss säga att spelet handlar om typiska fantasyäventyrare som kämpar mot en ond häxmästare i ett typiskt svart torn. Rollpersonerna kan välja vad de vill göra för att stoppa häxmästaren. Attackera ett torp där det bor ett gäng goblins? Det är ett enkelt uppdrag, med enkelt motstånd, men innebär bara en pytteliten försämring av häxmästarens makt. Attackera en borg där häxmästarens demongeneral håller hov? Det är skitsvårt, men skulle innebära att häxmästarens inflytande försvagas avsevärt.
Ibland slår häxmästaren tillbaka. Hans trupper plundrar bondgårdarna. Hans demoner kidnappar människor för offerriter. Ju mäktigare häxmästaren blir, desto hårdare blir motståndet. Hela tiden bestäms det av reglerna (troligen ett antal tabeller och liknande), dels hur häxmästaren handlar, dels vad rollpersonerna möter när de angriper hans underhuggare, och exakt vilken typ av hinder rollpersonerna ställs inför.
Är det här något som är värt att fundera på?
Finns det redan ett sådant spel?