Jag tycker det är superintressant men har bara lösa tankar.
Vad är alternativen?
- SL har skapat äventyret/förutsättningarna i förväg
- Någon annan (än SL) har skapat äventyret/förutsättningarna
- Världsskaparregler + slumpen används för att skapa äventyret/förutsättningarna
- Spelledaren skapar äventyret löpande, men måste hantera konsekvenserna
Faktorer:
- Vem skapar förutsättningarna? (SL, spelarna, någon annan, slumpen)
- Spelledaren får/kan inte ändra förutsättningarna under spelet (de är så skadade att jag bara låter fyra orcher vakta borgen)
- Spelledaren förbinder sig till de långsiktiga konsekvenserna (om ett vanligt dvärglås en gång har bestämts ha svårighetsgrad 19, så kan de inte omotiverat ha svårighetsgrad 4 när gruppen råkade tappa dyrkarna)
Jag tänker att det viktiga för att undvika spelledarens godtycke framför allt är att spelledaren inte får
ändra förutsättningarna beroende på spelarnas val. En sådan ändring skulle både kunna vara medveten eller omedveten, och både negativ eller positiv för rollpersonerna.
Jag håller inte med om att DnD5 är ett bra alternativ. Inte för att det motverkar eller ger hinder för att spela på ett sådant sätt, utan för att det helt enkelt inte
beskriver det. Jag skulle nog säga att det hänger ihop med kulturen kring spelbordet. Om man har mer eller mindre oskrivna regler som säger att spelledaren ska göra på ett visst sätt och undvika att agera på ett annat så kan man absolut spela DnD5 på det viset, men jag var lite besviken över att det inte bättre
tvingade mig att spela på det sättet. (Reglerna säger t.ex. inte att man
måste följa officiella äventyr som de är skrivna, att man
måste slå öppna slag, att man
inte får anpassa motståndet när det går dåligt för spelarna.)
De som jag uppfattar promotar den stilen här på forumet har (gissningsvis) läst en massa annat, spelat massor av spel med massor av spelledare och testat och odlat en kultur av en sådan spelstil. De ser en självklarhet i att DnD5 fungerar så, men jag (som inte har stor vana att spela på det viset) har svårt att veta hur jag ska använda DnD5 reglerna för att undvika spelledarens godtycke. Det finns en massa tips och sånt här på forumet, men väldigt osorterat. Skulle du göra ett spel som bättre tog tillvara på de där oskrivna reglerna och helt enkelt tvingade spelledaren att spela på ett sådant vis (för att inte bryta mot uttryckliga regler), så skulle jag vara jätteintresserad. Jag upplever inte att jag har sett ett sådant spel än.