Fiktionslek
Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Alltså det är ju inte det att man inte förstår vad du menar, men det är lite svårt att förstå varför du menar det . Om jag jämför med en lek som ”skeppsbrott”, där ju poängen är att inte tas fast och inte nudda marken, framstår det för mig lite som att du frågar efter en variant av skeppsbrott där det inte går att tas fast och där man inte kan nudda marken. Jag hajar inte poängen.Gurgeh;n265503 said:Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förklara vad jag är ute efter.
I ett vanligt rollspel har spelarna (till exempel) 10 poäng att placera på sina rollpersoners färdigheter. Detta är en regel. När rollpersonerna sedan möter en orch kan spelledaren bara bestämma att den har 75 % på kroksabel.
Jag tänker mig ett spel där orchens färdighetsvärde bestäms av en regel, på samma sätt som rollpersonernas.
(Och det står inte nedskrivet i äventyret, för det kanske inte finns ett äventyr alls, och om det finns kanske rollpersonerna har gått till en plats som inte är beskriven i äventyret, så spelledaren är ändå tvungen att improvisera.)
För mig är en stor del av grejen med rollspel just ett lagom mått av det som du kallar godtycke, både för spelare och spelledare. Jag tänker dels att deltagarnas frihet och flexibilitet gör bordsrollspel överlägset t.ex. ett datorspel, dels att obalansen och möjligheten till missbruk är en del av det som gör spelet utmanande (jfr. skeppsbrott ovan). Utmaningen är för mig att gå i land med en spännande äventyrsberättelse för alla *trots* att det finns olika viljor inblandade, *trots* att ett olyckligt tärningsslag kan paja allt och *trots* att fördelningen av berättarmakt är skev. Ibland misslyckas man, men man kan bli bättre på det. Bland rollspelsrävar är det kanske inte så utmanande att låta bli att missbruka sin makt, men man märker omedelbart att detta är något svårt som man blivit bra på när man ber sin åttaåring spelleda .
Om du verkligen vill ha det du frågar efter föreslår jag en roguelike, t.ex. Nethack, ADOM eller varför inte Rogue. Lämnar man datorernas värld håller jag med dem som föreslagit versioner av DnD med CR-system (även om man då också måste husregla bort DMs möjligheter att välja för hög CR). En annan möjlighet är att välja gamla Universalis (hette det väl?) där man hade en valuta för alla inblandade att köpa inslag i berättelsen.
Sen undrar jag också var och varför du drar gränsen mellan regler och andra instruktioner. I DoD -85 finns t.ex. på sid 63 och 64 uttryckliga instruktioner att låta bli det du vill få bort i din inledande post. Vad är skillnaden mellan att säga ”Låt bli att göra så” och att säga ”Monster får ha max +2” — i båda fallen måste man bryta mot något som står i regelboken för att vara godtycklig på det sätt du menar.
Det ska hur som helst bli spännande att se vad som kommer ut av tråden!
Hälsar
Christian