Ond bråd död;n187024 said:
Poängen med en diskussion är inte att vinna. Ämnen är intressanta att reda ut och få nya infallsvinklar på.
Jag håller med om att man kan få ut nya tankar och mycket annat bra av att diskutera saker och ting, men det är långt ifrån alla som går in i en diskussion med tillräckligt öppet sinne för att eventuellt kunna acceptera att deras utgångspunkt inte stämde överens med verkligheten. Just när det kommer till politik och religion handlar det om åsikter som oftast är så djupt förankrade i ens ego att det är väldigt svårt att ändra på dem, och än mindre genom en någorlunda anonym diskussion över internet. Och jag vet för övrigt att inte alla går in i en diskussion med avsikten att ändra på andras åsikter.
Men...
När man hör något sägas som strider mot de egna åsikterna kan man välja att slåss för sina egna åsikter eller helt enkelt låta det vara.
Fight or Flight. Nackdelen är att det är så fruktansvärt lätt att reta upp någon via internet eftersom det är ett så pass anonymt medium. Det går att skriva väldigt mycket på internet utan att det någonsin kommer få konsekvenser på andra delar av ens liv, eller hur de personer man möter i den riktiga världen behandlar en. De flesta har inget att förlora på att ta upp kampen, och ännu värre - de ser flykten från kampen som ett tecken på att den förnuftsvidriga åsikten man precis hört "vinner", om än bara lite (
"Man kan ju inte låta folk tycka så dumma saker utan att bli tillrättavisade").
Däremot tycker jag inte moderatorerna är att beskylla för något. Det har säkert hänt - och kommer säkert hända igen - att de råkar bestraffa fel person eller missar en moderering där det egentligen skulle behövts, men de har sin uppgift och uträttar den efter bästa förmåga, på sin
fritid.
Och slutligen...
Ger man sig in i en diskussion om ett känsligt ämne (exempelvis Politik, Religion, Sport) på internet får man vara beredd att åsikterna kan skena iväg åt alla möjliga håll. Det finns många fördelar med åsiktsfriheten och yttrandefriheten, men en internetdiskussion kan också vara lite som att korsa ett minfält på en hoppstylta.