mo.;n86298 said:
Det låter absolut som en spännande idé, men kanske borde de inte lära känna henne så väl? Som jag har förstått det kommer det vara en del av spänningen att ta reda på vem Aneada är, men vem säger att de lärt känna hennes sanna jag bara för att de känner varandra lite grann? Incidenten på Symbaroums Salonger och andra händelser i hennes liv som beskrivs i VV kan ju framstå som rena bagateller när de händer, och sedan bli en central ledtråd när de läser om dom i en av stadsvakternas utredningar.
Jag tänker mig att istället för att spänningen ligger i att ta reda på vem Anadea var så ligger spänningen i att ta reda på vad hon höll på med egentligen. Jag inbillar mig att spänningen till och med kan bli större om rollpersonerna känner henne sedan tidigare och känner till lite om hennes situation. Men det kommer nog att kräva lite modifiering av äventyret.
Exempelvis är det sannolikt att de går direkt till soltemplet för att fråga om henne i och med att de då inte behöver hitta solsymbolen i hennes väska för att förstå att hon är kopplad till kyrkan (vilket i och för sig känns som en svag ledtråd). Men kanske kan man ändå styra RP i riktning mot Ordo Magica först då det sägs att de skall organisera en färd ned i slukhålet, och RP vill förstås se om de kan rädda sin vän (bara för att sedan finna henne död). Bråket på Symbaroums Salonger ser jag inte som något problem direkt, RP var helt enkelt inte där och känner inte till Arkel. Eller så var de där och fick ta del av bråket, men såg inte hur det startade utan såg bara hur Anadea och en för dem okänd själasörjare försvann ut ur inrättningen.
Med de ändringarna tror jag att det kan funka. RP känner Anadea innan, de vet att hon har varit kopplad till solkyrkan och de vet att hon har betett sig underligt den senaste tiden och avskärmat sig från tidigare vänner. Men de känner inte till varför och de känner inte till Arkel. Tror det kan funka.
Jag ska nog sätta upp en liten kampanjkrönika när vi sätter igång framöver, då kanske jag meddelar hur det gick.