deusexmatteo
Warrior
- Joined
- 13 Mar 2014
- Messages
- 341
Låter som en solid plan. Om spelet inte skulle vara ute redan hade det kunnat vara en ruta någonstans. Hoppas det går bra!
Många är inne på samma spår här kring incitamentet för RP (och i förlängningen spelarna) att på ett rimligt sätt bli involverade i ett äventyr. Att incitamentet skall vara att få pengar/prylar och dylikt tycker jag känns väldigt trist och enformigt. De känslomässiga incitamenten är oftast mer intressanta och naturliga.davalt;n86284 said:Allt detta prat om att RP är skeptiskt inställda mot Aneada och att hennes erbjudande inte riktigt lockar RP fick mig att tänka. Vi har ännu inte påbörjat vår Symbaroum kampanj, så det är en bit kvar innan vi kommer till Väktarens Vrede. Men jag funderar på att redan i början introducera Aneada som en SLP.
Henke;n86535 said:Många är inne på samma spår här kring incitamentet för RP (och i förlängningen spelarna) att på ett rimligt sätt bli involverade i ett äventyr. Att incitamentet skall vara att få pengar/prylar och dylikt tycker jag känns väldigt trist och enformigt. De känslomässiga incitamenten är oftast mer intressanta och naturliga.
Jag ser helst att RP stjäl sin delaktighet i handlingen från någon SLP för att själv bli insyltad i historien istället för att bara få finansiell kompensation. (I vår pågående UA-kampanj lät jag t.ex. en person spela "Översten" för att bli mer känslomässigt involverad i jakten kring robotskallen och den kärlekskranke Smilet i VRS blev en RP som skulle beskydda Tijuana).
Hur skall då detta implementeras på ett bra sätt i VV? Jag tycker att en tidig plantering av Aneada är ett bra sätt att väcka spelarnas intresse för äventyret. Ett annat sätt skulle vara att RP var släktingar till henne eller rent av att någon hade en relation med henne (samtliga utan att känna till exakt vad hon sysslade med). Den variant jag personligen är mest inne på är att låta Aneada bli en RP och överleva slukhålet med minnesförlust. Det enda hon vet är att Tistla Fäste är i fara och att äventyret därigenom ändå kommer handla om att ta reda på vem hon är och vem hon jobbar för. Övriga RP kan då fortfarande spela släktingar och vänner som hjälper henne längs vägen, och då finns det utrymme för alla möjliga arketyper och till och kanske rent av för någon RP att spela förrädare.
Det har i och för sig bara kickat igång än så länge, Törnetronen alltså, svårt att säga om den håller UA:kvalitet än så länge. Jag tycker dock att VV är ett riktigt bra äventyr i det stora hela. Inledningen med sjunkhålet och rovklanen är en underbar början. Avslutningen är jag inte lika förtjust i, det känns lite tråkigt att i slutstriden återvända till en plats där man (troligtvis) redan haft en fet strid innan. Jag tänker nog tvinga upp Midnatt ovan jord vad RP än gör, för att få en mer varierad avslutning.Henke;n86831 said:Håller med om att äventyret verkar genomarbetar, men tycker personligen det ligger en bit ifrån storheten i UA än så länge. Speciellt när man kan läsa vad olika spelgrupper gjort av sina UA-kampanjer. Har du (davalt) förresten någon dokumentation från er kampanj? (sorry för att gå off-topic).
Det där stjäl jag nog rakt av faktiskt!Henke;n87417 said:Har kommit lite längre i VV-boken nu och börjat fila lite på incitament och RP´s anknytning till spelvärlden. Det lutar åt att göra Anadea till ett storasyskon eller förälder till någon av RP samt att de inte haft kontakt under många år (lämnade det gemensamma hemmet när RP var liten?). Vid mötet mellan Anadea och RP kommer jag helt klippa bort erbjudande om pengar och föremål och istället ge RP en uppmaning att Tistla Fästes själva existens är hotad. Som bonus-incitament tänkte jag dels låta RP ha slagit sig ner i staden och kanske rent av köpt fast boplats (som de är rädda om), och dels dra upp relationer till en handfull av stadens invånare som RP känner förpliktelser emot och vill skydda undan hotet.
Kul! Sarvola är definitivt en bra idée, men isåfall som vän eftersom bakgrunden säger att Sarvola är ensam kvar från sin släkt (övriga gick under när de valde att bli kvar i Alberetor). Självklart skulle det gå att förändra, men jag tror att Sarvola som vän duger.davalt;n87434 said:Det där stjäl jag nog rakt av faktiskt!
Till din lista av personer som det är intressant för RP att vara vänner eller släkt med så måste jag lägga
* Fader Sarvola, Präst utkastad ur Prios kyrka för sina hädiska uttalanden om Prios som en i första handen förlåtande och kärleksfull gud. Sarvola kommer med stor sannolikhet att vara betydande i kampanjen.
Riktigt bra!!Henke;n87417 said:Har kommit lite längre i VV-boken nu och börjat fila lite på incitament och RP´s anknytning till spelvärlden. Det lutar åt att göra Anadea till ett storasyskon eller förälder till någon av RP samt att de inte haft kontakt under många år (lämnade det gemensamma hemmet när RP var liten?). Vid mötet mellan Anadea och RP kommer jag helt klippa bort erbjudande om pengar och föremål och istället ge RP en uppmaning att Tistla Fästes själva existens är hotad. Som bonus-incitament tänkte jag dels låta RP ha slagit sig ner i staden och kanske rent av köpt fast boplats (som de är rädda om), och dels dra upp relationer till en handfull av stadens invånare som RP känner förpliktelser emot och vill skydda undan hotet.
Jag har även på känn att spelarna kommer bli misstänksamma till varför jag låter Anadea stanna kvar när häxorna anländer till staden. Funderar på att avleda uppmärksamheten från mötet mellan RP och Anadea med något som verkar vara en mer central händelse. T.ex. så har RP en viktig roll i Tistla Nästes försvar och har innan spelöppningen för kampanjen haft flera incidenter i och med detta. Att de då kallas in omgående när häxorna anländer gör att det eventuellt inte ifrågasätts lika mycket varför Anadea inte följer med dem.
För övriga relationer i staden så har jag identifierat följande SLP som extra intressanta att vara vänner eller släkt med någon av RP:
* Agramai av Kalfas - Sanitetsmästaren och kusin till Revina som är befälhavare i drottningens jägarkår. Dessutom kultist i hemlighet)
* Perla - Fd. kommendant i Tistla Fäste som försvunnit under oklara omständigheter (mördad av Nattbäcka och hans bror).
* Sefira - Ägarinna till Skattkammaren (säljer förfalskade artefakter).
* Agdala & Alomar - Efterlysta av klanen Zarek (släktband förutsätter att RP är barbarättad)
* Voldara - Tjuvdrottningen som sitter inspärrad i tukthuset pga stöld hos Nattbäcka.
* Krämaren Kodomar i Svartheden - Säljer förutom sitt basutbud även oönskade spädbarn till svartkonstnärer (släktband förutsätter att RP är barbarättad)
* Piromei - Föreståndare av Sjunkande Solens Tempel på Karvosti (gissningsvis central gestalt i nästa kampanjmodul).
* Suria av Argona - Drottningens Legat i Tistla Fäste
* Goncai alt. Eufrynda - Ordo Magicas ordensmästare i Tistla Fäste (ger en bra ingång till Ordo Magica i VV akt 2).
* Lysindra Gyllengripe - Lycksökarelegendar som allierat sig med Järnpakten.
* Lothar av Grendel - Drottningens Legat på Karvosti (gissningsvis central gestalt i nästa kampanjmodul). Förmodligen även med släktband till Baron Manvar av Grendel och hans dotter, rövardrottningen Ishäxan.
Aragina - Ägarinna till Hovet & Harpan som har kärleksaffär med Klamandro av Barke (spion för Agramai) som nyttjar hennes verksamhet för spioneri.
Henke;n87649 said:Ytterligare en variant är att någon av nämnda SLP är en gammal ärkefiende till RP. Gärna samma SLP som någon annan RP är släkt med
Ja, det är lätt att det blir för mycket - och det är bra när de får känna att det är de som väljer stridenMoberg;n88764 said:Tycker det låter som en riktigt spännande idé mo.! något jag definitivt skulle kunna tänka mig att pröva med mina spelare i äventyret om jag känner att jag inte vill dra in mer strid för stunden.