Idag hade vi ett till spelmöte vilket i min mening blev det mest spännande sedan boss-fajten i döda drömmars grav (det blev strid i gravkammaren, en karaktär blev besatt och resten flydde).
Det började med att spelarna är ute i resterna av Eroks den mörkes tillhåll ute i Svartheden, spelarna har slagits mot Erok och hans anhang, svartkappan i spelargruppen eldar upp alla syndfulla böcker och slår sönder allt som kan tänkas vara korrumperat.
Spelargruppen diskuterar om de ska köpa en borg för 500 daler med alla pengar de har fått ihop, starta ett företag som handlar i Purpursav, vilka de är de enda som vet hur den ska bryggas och vart blommorna växer.
De avbryts av ett Ordo Magica-följe rider in och begär att OM-magikern i gruppen ska infinna sig hos kapitelmästaren i Tistla Fäste.
Väl där beordras magikern att gå ner i slukhålet för att ta reda på om rovklanskrigarna finns kvar, han får även lite backstory om Jezora-klanen då man hört rovklanskrigarna skrika om "Haloban".
Gruppen knotar, men säger väl att ok, men då vill de först köpa på sig lite nya saker ute i staden.
De beger sig till deras kompis som de mötte under villervallan i striden, Erlaber som har en antikhandel, och får tips om vart de kan söka sig för att hitta det de behöver ("Du borde gå till den där platsen och söka efter det...", "Du kanske skulle kolla upp om han där har det där...").
Gruppen delar upp sig och börjar gå runt i fästet för att köpa den utrustning de vill ha.
När de är en och en blir de dock attackerade av Nattmanteln som prickskjuter på dem med giftpilar, ingen av RP:na dör, men de blir mycket försiktigare.
Sen beger de sig ner i slukhålet, resen misslyckas med klättringen och ramlar skrikandes ner, i fallet drar han ner kamrat och båda spelade jättebra där och skriker. Sen slår vi att de faller en meter innan de landar, de tar ingen skada alls utan ställer sig bara upp och kollar sig omkring som om inget har hänt.....
Sen händer något väldigt typiskt för spelgruppen, de stövlar iväg direkt mot första bästa tunnel. Ingen av dem kollar sig omkring eller ens tänker på att söka efter Anadea, de tror inte att den karaktären har någon som helst roll i äventyret. Jag säger åt dem att slå mot listig så att de inser att de står rakt under värdshuset - ingen reaktion. Jag låter dem hitta värdshusskylten - ingen reaktion. Jag låter dem hitta kroppen - ingen reaktion. Jag låter dem se något som glimmar och först då säger det att de undersöker saken. Jag ger dem alla ledtrådarna i princip gratis, för de hade aldrig undersökt saken själv. Jag har svårt att tro att den här gruppen kommer försöka hitta några fler ledtrådar.
Nåväl, därefter söker de igenom grottorna - jag skippar vearonerna totalt, de kändes överflödiga. Gruppen hittar den underjordiska sjön och det blir strid med Bayela efter att de lärt sig allt de kunnat av denne. Här håller gruppen på att utplånas totalt.
Gruppen får dåliga vibbar av klippan så de vågar inte gå upp på den. Alltså attackerar Bayela från överläge om hon så vill.
Bayela dominerar RP:n längst fram med en fri handling, kör sen chainad örtranka och låser upp nästan hela RP-gruppen samtidigt som alla 30 rovklansvålnader ställer sig upp ur vattnet och attackerar. Vålnaderna flankar RP:na, får plus på slag och skada, därefter misslyckas alla med att ta sig loss eftersom att Bayela har så pass mycket i Viljestyrka. Dessutom blir det svårare och svårare att ta sig loss eftersom att RP:na får mindre och mindre styrka.
När det ser som mörkast ut, och den enda RP:n som inte satt fast har stuckit därifrån, lyckas magikern i gruppen få till en svavelkaskad som tar kål på Bayela och vålnaderna försvinner iväg. Hade det blivit en runda till hade tre av fyra RP:er strykit med.