Japp.Paal;n259378 said:Ta även Kranks prat om barbarer med en nypa salt. Enligt honom är allt utan wi-fi barbariskt.
Eftersom D&D bara är ett regelsystem, inte en värld, så skulle jag säga att spelet svarar på frågan rätt bra: för att det är en rätt ball spelvärld. Och för att man slipper D&Ds regelsystem, såklart. Alltid ett plus.God45;n259379 said:Alltså... jag vill inte vara nejsägaren här. Men det är generisk fantasy med ett halv-kass regelsystem. Det misslyckas katastrofalt med att svara på frågan "Varför ska jag inte bara spela D&D" som är minimum du måste kunna svara på för att existens berättiga ett fantasy rollspel.
Ehhh.... spelvärlden är typ ok. Och när reglerna inte är bra finns det noll anledning att byta spel. Ingen anledning att gå från standarden. Man kan göra sin egen läskiga skog med minimal ansträngning om det är vad man vill ha.krank;n259388 said:Eftersom D&D bara är ett regelsystem, inte en värld, så skulle jag säga att spelet svarar på frågan rätt bra: för att det är en rätt ball spelvärld. Och för att man slipper D&Ds regelsystem, såklart. Alltid ett plus.
Med det sagt lär det ju inte vara raketforskning att köra Symbaroums spelvärld med D&Ds regler, om man nu absolut måste. Spelvärlden är helt klart ballare än typ alla jag läst något om till D&D.
Det regelsystemet väntar man verkligen på!krank;n259353 said:Någon dag ska jag bygga ett regelsystem jag står ut med att använda till det. Och så hoppas jag på fler moduler specifikt om skogen, och som hjälper SL att konstruera utforskningsäventyr ut i skogen.
Jag har aldrig någonsin stött på ett regelsystem jag gillat, så om jag skulle strunta i alla spel som hade regler jag inte gillade så skulle jag inte spela rollspel alls. Det skulle sedan aldrig falla mig in att för egen del se D&D som "standarden". Att något är "standard" antyder att man orkar med det på daglig basis, så att säga. Jag tar gärna varje tillfälle att spela något annat än D&D (utom möjligen fyran, som tar de grejer jag ogillar med D&D och sätter det i en mer tydligt brädspelig kontext vilket funkar mycket bättre).God45;n259390 said:Ehhh.... spelvärlden är typ ok. Och när reglerna inte är bra finns det noll anledning att byta spel. Ingen anledning att gå från standarden. Man kan göra sin egen läskiga skog med minimal ansträngning om det är vad man vill ha.
Så typ helt fruktansvärt och man vill bara elda upp alla? =)Rangertheman;n259389 said:som att spela Game of Thrones, fast utan nakenhet och stora delar av våldet.
Det här kommer att vara min designprocess:Henke;n259392 said:Det regelsystemet väntar man verkligen på!
Hej, bara för att det inte är "din" standard betyder det inte att det är standarden. Det kom först, det är mest imiterat, det är mest välkänt och är störst så det är standarden. Sedan får du tycka vad du vill om det.krank;n259393 said:Jag har aldrig någonsin stött på ett regelsystem jag gillat, så om jag skulle strunta i alla spel som hade regler jag inte gillade så skulle jag inte spela rollspel alls. Det skulle sedan aldrig falla mig in att för egen del se D&D som "standarden". Att något är "standard" antyder att man orkar med det på daglig basis, så att säga. Jag tar gärna varje tillfälle att spela något annat än D&D (utom möjligen fyran, som tar de grejer jag ogillar med D&D och sätter det i en mer tydligt brädspelig kontext vilket funkar mycket bättre).
Och visst, man kan skapa sin egen läskiga skog. Jag skulle inte ha några problem att sno ihop ett regelsystem som åtminstone var tillräckligt enkelt för att jag skulle orka med det och en sån skog. Men jag skulle använda Symbaroums illustrationer som inspiration, sätta stats på varelserna man ser där, etc. Illustrationerna är det som gör Symbaroum skiljt från i princip alla annan trökfantasy jag sett. Mustig, mystisk, trevlig stämning. Regelsystem finns det hur många som helst av, och alla är kassa, så det skulle inte falla mig in att köpa ett spel för dess regler. Men få spel har så snygga illustrationer som Symbaroum, och det stödjer jag gärna. Även om det skulle sluta med att jag bygger en egen läskig skog utifrån bilderna.
Om man har den märkliga åsikten att spel "är" sina regler - visst, nä, då finns det ingen anledning att spela Symbaroum.
Eller D&D.
Rangertheman;n259389 said:När det gäller strid så har jag en grupp som mycket aktivt söker andra vägar närhelst det går, vilket är för det mesta. Därför gör det inget att de är rätt enformiga. En väg är att göra dem mer komplexa och strategiska. En annan är att få dem hyggligt snabb överstökade (vilket är lätt med Symbaroums dödliga strider) för att kunna återgå till utforskning och diplomati. Med alla de intriger och motstridiga viljor som är i rörelse, är det som att spela Game of Thrones, fast utan nakenhet och stora delar av våldet.
Eftersom jag har spelat både Symbaroum och D&D kan jag inte alls hålla med God45. Det är väldigt olika typer av spel. Även om Symbaroum delar en hel del element med generisk fantasy, är de helt annorlunda. Tolkiens alver hade t.ex inte alls passat i Davokar.
Eftersom ditt "argument" handlade om när det är rimligt att "frångå standarden" så är det i allra högsta grad relevant vad man som person anser vara standard. För många är D&D standard; där finns det kanske få anledningar att frångå den. För ganska många av oss är D&D inte "standard", och då finns det få anledningar att inte frångå det systemet.God45;n259397 said:Hej, bara för att det inte är "din" standard betyder det inte att det är standarden. Det kom först, det är mest imiterat, det är mest välkänt och är störst så det är standarden. Sedan får du tycka vad du vill om det.
Pest eller kolera...God45;n259397 said:Men jag hade hellre kört Pathfinder än Symbaroum för det är objektivt bättre balanserat och lika "lättviktigt". Och om det inte är en svidande kritik mot systemet är inget det.
Det jag argumenterar för är att det är en bra produkt. Inte att helheten är bra. Jag ångrar inte att jag köpte det, och det gör mig sugen på att spela fantasy (något, som sagt, i princip ingen annan rollspelsprodukt någonsin lyckats med).God45;n259397 said:Men att köpa en rollspelsbok där inte settingen är bra eller systemet är bra för att man gillar bilderna... Då kan man lika bra köpa en konstbok. Eller en tavla. Jag ser inte argumentet för att det gör det vettigt som ett rollspel.