God45;n259379 said:
Alltså... jag vill inte vara nejsägaren här. Men det är generisk fantasy med ett halv-kass regelsystem. Det misslyckas katastrofalt med att svara på frågan "Varför ska jag inte bara spela D&D" som är minimum du måste kunna svara på för att existens berättiga ett fantasy rollspel. Och balansen är wack på ett sätt som gör att jag jämför det negativt med Pathfinder... Så tyvärr ingen rekommendation.
För att D&D är rätt fantasilöst. Så överfullt med magi att magin i sig blir tråkig. Nästan var enda person kan någon form av magi. Även klasser som inte har någon magi har förmågor som endast kan förklaras med magi. du blir mer förvånad om du stöter på någon i världen som INTE kan någon form av magi. Typ som om man i verkligheten möter någon som inte har någon mobiltelefon "Va har du ingen magi/mobil alls? ....hur...varför...äre det ens möjligt"
Det är level baserat vilket helt ärligt är ett rätt löjligt system. Du dödade en goblin och det gör att du helt plötsligt utan någon förklaring nu kan en hel bunt ny saker varav det mesta magiskt. och du tål mera stryk utan att dö.
Du får så Mycket HP att efter några levlar kan inte en level 1 Döda dig med ett hugg av ett svärd även om då är naken och låter honom hugga eller sticka dig. du blir i stort set odödlig och en gud jämfört med "vanliga" människor.
Vilket inte egentligen ändrar någon ting eftersom du du nu möter svårare motståndare som också tål mer stryk och gör mer skada. Så egentligen är det ingen skillnad i svårigheten eller utmaningen från level 3 till level 15. Förutom att du kan fler flashiga saker och både du och dina motståndare tål så mycket att ni båda hinner utföra fler av dessa flashiga saker innan någon av er dör. Och att de ger mer värdefull "loot" mestadels magisk. och så mycket gult att i många fall man skulle behöva en skottkärra för att kunna ta det med sig men man stoppar det i sin väska och går till staden för att köpa ny magiska saker. För magiska saker finns att köpa i överflöd om man bara dödar nog monster så man har löjliga summor med guld.
Det har ett strids system som är baserat på att man SKA ta skada. För att upprätthålla den heliga treenigheten, Tank, skade görare och helare.
Värdarna är klart ok men på inget sätt fantastiska. de är genomsnittliga fantasy världar. nedsölade med magi i enorma mängder.
Det är orealistiskt in i absurdum även för en värld med magi och allt sådant
Vill man komma ifrån detta så klarar väldigt många system av att på ett väldigt klart och koncist sätt svara på varför man ska spela det i ställer för D&D.
Jag gillar D&D själv och spelar för tillfället 2 kampanjer och har helvetes roligt i dom. Men det gör inte det jag sagt mer osant. Det stämmer fortfarande och är den största anledningen till att jag älskar att spela andra spel förutom. Har dock aldrig spelat Symbaroum. Har inte så stor kunskap om det men från vad jag set värkar det på alla de sätt jag nämnt klara av att väldigt framgångsrikt kunna svara på frågan varför jag skulle spela det i stället för D&D.
Edit:
Ett annat ännu enklare svar är "omväxling" samma anledning att ingen normal människa vill äta pizza varenda måltid även om man råkar älska pizza" och vill man då ha något annat vill man säkert inte bara byta pizzan mot en pizza rulle man vill nog ha något som faktiskt skiljer sig rätt mycket från pizza. Ibland vill man kanske bara ha något så simpelt och enkelt som nudlar i stället