luddwig;n259420 said:
Några följdfrågor på diskussionen så här långt... (Hoppas att du inte misstycker Evokee.)
Är Symbaroum verkligen inte mer regellätt än Pathfinder?
Jo, det är mycket enklare. Symbaroums grundmekanik är extremt enkel. 8 grundegenskaper/färdigheter som modifieras av motståndarens motsvarande värde eller en annan modifikation (olika beroende på situation). Slå under med T20.
Detta gäller för alla situationer men i strid finns givetvis mer utbyggda (valfria) regler. Det som kan göra saker komplicerat är att det finns väldigt många förmågor (feats/specialförmågor/ritualer/besvärjelser) som modifierar och ändrar och ibland har egna extraregler.
Detta har aldrig inneburit något problem för spelarna hos oss då det räcker att man har koll på sin karaktärs handfull med förmågor, men det kan kräva desto mer av spelledaren som måste hålla koll på alla fienders värden och förmågor med.
Men reglerna är oftast snabba och enkla, ibland är de dock luddigt beskrivna eller lämnar vissa saker ganska öppet, vilket vissa gillar och andra inte. Det krävs lite snabbt SL-omdöme ibland (vilket det gör för nästan alla spel).
Det finns nu även en kortlek med förmågekort och även två välbyggda appar med alla förmågor som snabbar upp förmågornas regelkoll under spel. Men detta är inget stort problem hos oss, men det beror ju mycket på hur bra man är på att memorera regler.
En stor skillnad mot Pathfinder och DnD är ju att Sybaroum är fritt från klasser och levels (nästan, finns vissa begränsningar på några förmågor) vilket gör saker och ting smidigare enligt mig.
Sen är strider oftast snabba och dödliga och eftersom KP inte ökar med levels är alla hot farliga genom hela spelet vilket också är en stor skillnad mot Pathfinder.
Vad God45 verkar ogilla är att det är ett obalanserat spel. Du kan skapa vilken typ av karaktär som helst, en boklärd örtkunskapare helt utan stridsförmåga eller en mordmaskin som som utdelar ohygglig mängd skada. Det är med andra ord väldigt lätt att powergejma det. Och det finns vissa kombinationer som är lite väl brutna. Vi har husreglat bort några besvärjelser för spelarkaraktärer till exempel. Men spelet låter dig samtidigt spela nästan vad som helst och underlättar oftast för att man ska kunna ha specialkunskaper och ändå vara behjälplig i strid. Reglerna är ganska fokuserade på strid, allt annat är väldigt light regelmässigt, vilket vissa gillar och andra inte.