ceruleanfive
Bläckfisk
I senaste avsnittet av Fummelpodden pratade vi om tärningsslag för att avgöra sociala situationer. I korthet ville vi få till fler tärningsslag i vårt traddspelande – inte bara vid fysiska handlingar.
I Fummelpoddens tråd hade Sysp en intressant fråga som jag tyckte var intressant. Så "jag" tänkte att det kunde vara trevligt att lyfta ämnet även till er som inte har något intresse av podden.
Som jag ser det är det egentligen inte konstigare än strid. En spelare med bra koll på närkamp inte ska vinna alla strider, även fast vi gärna beskriver ganska målande stridshandlingar också. Att spela ut ett bra argument i en konversation är lite som att beskriva en klockren kontring i strid. Jag upplever att det förstärker min inlevelse och ger mig en tydligare och mer levande bild av händelseförloppet. Men jag vill fortfarande ha ovissheten och förankringen i rollpersonens förmågor.
Det som skiljer strid från flytande samtal är att det är lite enklare med fortune-at-the-end i strid. Man kan säga något i stil med "Jag försöker göra så här", som en modalitetsmarkör för att det är rollpersonens intention snarare än något som faktiskt har skett. Ett rent samtal blir lite mer låst. Det som är sagt är sagt. Såvida man inte deklarerar repliker distanserat ("Jag försöker överala personen om att X, genom argumentet Y") – eller retconnar – men det är inget vidare för min inlevelse). Men man kan fortfarande låta tärningsslaget avgöra effekten av det som har sagts.
Jag upplever att tärningsslagen tillför osäkerhet, spänning, simulation och förankring i rollpersonen. Att låta spelledaren avgöra kan lätt leda till att skickliga retoriker alltid får sin vilja igenom, medan de mindre talföra alltid misslyckas. Och visst bör man göra en ansats att som spelare emulera rollpersonens retoriska förmågor i sin argumentation. Men ändå.
Jag gillar tärningsslagen som verktyg, även om de riskerar att störa flytet i samtalet. Just nu jobbar vi därför på att få in det lite mer naturligt – exempelvis efter att någon har sagt något som tydligt är ett övertalningsförsök, en lögn, eller något dylikt.
Vad har ni andra för tankar och erfarenheter på området? Jag tänker framför allt på traddspelande i det här fallet.
I Fummelpoddens tråd hade Sysp en intressant fråga som jag tyckte var intressant. Så "jag" tänkte att det kunde vara trevligt att lyfta ämnet även till er som inte har något intresse av podden.
Precis som Sysp säger, i vår spelgrupp gillar vi att spela ut argumenten. Men vi gillar samtidigt att skilja en hel del på player skill och rollpersonernas förmåga. En spelare som är duktig på att prata ska inte lyckas med allt rollpersonen försöker snacka sig till. Så syftet med att få in lite tärningsrull i snackandet är att få lite slumpelement i hur argumenten mottas av SLPs och så. Rollpersonen kanske inte uttrycker sig riktigt lika väl eller illa som spelaren gör. SLPn kanske misstolkar argumentet trots att det kan låta klockrent – eller så slår även ett tafatt försök an precis rätt strängar.Sysp;n312107 said:Håller med, det var ett bra avsnitt.
Men jag funderar lite på vad ni är ute efter när ni efterfrågar mer tärningsrullande. Är det att rollpersonernas förmåga till att få sin vilja igenom vid social interaktion skiljer sig från eran egen (bättre eller sämre)? I så fall köper jag det, det känns traddigt och fint att det är så, och då vill man rulla för att bekräfta skillnaden.
Men när ni pratar om hur ni spelar (direkt repliker etc) så låter det snarare som att ni spelar ut argumenten (”om du hjälper oss så får du...”) och sen vill ni slå för att det ska vara en ovisshet om det biter. Här blir det lite märkligt, övertalning bygger väl mycket på argumentens styrka kontra vad personen som ni övertalas har för motivation, inte bara på leveransen och den personliga utstrålningen hos den som argumenterar? Är det vettigt att slå tärning för det då? Tillför det nåt? Borde inte spelledaren bara kunna avgöra om det är rimligt att personen låter sig övertalas rakt av, och om det inte är det kanske ni antingen kan lämna argumenten till efter tärningsslaget eller bli bättre på att hitta argument som realistiskt skulle bita, inte bara för ett tärningsslag sa att det var ett bra argument?
Det är inte första gången och knappast sista gången som tärningsslag i sociala interaktioner diskuteras, men ni illustrerade så fint hur det brukar låta så vi kanske kan dra igång den en vända till? ???? Möjligen i en egen tråd.
Som jag ser det är det egentligen inte konstigare än strid. En spelare med bra koll på närkamp inte ska vinna alla strider, även fast vi gärna beskriver ganska målande stridshandlingar också. Att spela ut ett bra argument i en konversation är lite som att beskriva en klockren kontring i strid. Jag upplever att det förstärker min inlevelse och ger mig en tydligare och mer levande bild av händelseförloppet. Men jag vill fortfarande ha ovissheten och förankringen i rollpersonens förmågor.
Det som skiljer strid från flytande samtal är att det är lite enklare med fortune-at-the-end i strid. Man kan säga något i stil med "Jag försöker göra så här", som en modalitetsmarkör för att det är rollpersonens intention snarare än något som faktiskt har skett. Ett rent samtal blir lite mer låst. Det som är sagt är sagt. Såvida man inte deklarerar repliker distanserat ("Jag försöker överala personen om att X, genom argumentet Y") – eller retconnar – men det är inget vidare för min inlevelse). Men man kan fortfarande låta tärningsslaget avgöra effekten av det som har sagts.
Jag upplever att tärningsslagen tillför osäkerhet, spänning, simulation och förankring i rollpersonen. Att låta spelledaren avgöra kan lätt leda till att skickliga retoriker alltid får sin vilja igenom, medan de mindre talföra alltid misslyckas. Och visst bör man göra en ansats att som spelare emulera rollpersonens retoriska förmågor i sin argumentation. Men ändå.
Jag gillar tärningsslagen som verktyg, även om de riskerar att störa flytet i samtalet. Just nu jobbar vi därför på att få in det lite mer naturligt – exempelvis efter att någon har sagt något som tydligt är ett övertalningsförsök, en lögn, eller något dylikt.
Vad har ni andra för tankar och erfarenheter på området? Jag tänker framför allt på traddspelande i det här fallet.