Nekromanti 80-tals äventyr...... usch och fy.

and

Veteran
När jag köpte nya Drakar slog en sak mig genast.... spelets miljö flörtar med de äldre medans reglerna är till för de yngre.... så anningen besviken men med hopp om framtiden la jag spelet på hyllan tills det skulle komma ut mer material... nu har Vildhjarta kommit utt och allt jag kan säga är: FY FAN VAD DÅLIGT. Vist delar av miljön är underbar, konceptet med skogar förhöjs... men man kan inte blunda för konstruktionen.... det var nog ett av de sämre uppbygda äventyr jag sätt. Slumptabbeler hade väll alla räknat med att de skulle dö ut men vissa ger sig visst inte... konstruktion med dess misch-masch och ologiska uppbygnad skulle tom få stora delar av ADD världen att känna sig pinsam. Den enda riktiga skillnaden mellan vildhjarta och en ADD dungeon är att vildhjarta är en skog. Nej man kan bara sucka. Riotminds har utan tvekan de bästa fantasy illustrationerna jag sett, enorm känlsa för sitt estetiska bildspråk, en vacker känsla för sin värld men ingen förmåga att skriva äventyr eller regler.... suck.... ja man får väll arbeta om allt...... för delar är så ljuvliga att de måste användas.... någon annan stans.... tyvärr.

And

Foggmock

Myrmidon
OBS VISS SPOLIERVARNING:Spelare som inte spelat Vildhjarta bör inte läsa inlägg under denna tråden överhuvudtaget.

visst. vildhjarta påminner en aning om s.k. dungeon crawl. men det gör vinterskogens hemlighet också, ifall du läst/spelat det. detta äventyr rekomenderar jag dig.och jag använder inte slumptabellerna,som jag tycker är en aning klantiga, för man har väldigt stor chans att få tal mellan 13-14 till 22-21 ganska ofta eftersom man har tre T10:or. hade det vart 1-20 på 1T20 hade risken varit mindre att samma nummer uppträder ofta. men, de funkar hyfsat, och får man samma kan man juh slå om, eller låta dem desperat upptäcka att de gått runt i cirkel.(äaven om det blir trist när man gått i cirklar tillbaka till en sjö tre gågner i rad.) välj ut själv i vilken ordning saker ska hända! låt de inte träffa exempelvis krigaren direkt för han skriver om att man behöver sju hemligheter. låt de desperat leta igenom skogen och det första mötet jag tog var smeden, som inte har en aning om att man inte hittar ut, för ahn bryr sig inte. fast, om man vill ha ett snabbspelat äventyr (som itne jag tänker, iaf..) kan man skippa de mest onödiga som itne vet något och skicka på dem till Kvaler direkt och lösa hemlighet 1 och sen stickar han. då fattar de att man måste ha hermligheter, sen kan du skciak dem på de som vet de olika hemligheterna och sen släppa ut dem ur skogen. använd itne slumptabellerna ifall du itne vill!
kom ihåg: SL:s främsta vapen mot usla regler och dåliga äventyr: anpassning!

Jag vet att jag har rätt!

Rosen

Myrmidon
<I>Slumptabbeler hade väll alla räknat med att de skulle dö ut men vissa ger sig visst inte...</I>

Såklart inte - slumptabeller är ju det roligaste som finns!

--
Åke, som blev sugen på att skaffa Vildhjarta nu.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ledsamt att höra

Det var inte alls kul att höra. Vad jag har sett här på forumet förut så har Vildhjarta varit underbart. Jag själv har inte skaffat det än. Men snart så ligger det även i min hand och då vill jag inte vara lika besviken som dig.

Förövrigt så tycker jag att DoD6 är riktigt härligt!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Daniel Andersson

Swordsman
Topplista 80-talsäventyr

Men topplistan måste ändå se ut så här:
1: Skelettbyn
2: Dimön
3: Döda skogen
4: Spindelkonungens pyramid
5: Sarkath Hans gravvalv /images/icons/smile.gif

/ Daniel

Skelander

Veteran
Jag gillar Vildhjartas "olinjärhet" vilket gör att det inte alls är ett typiskt "80-talsäventyr" vilka (iaf vad jag minns) var väldigt linjära...

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy

Archer

Swashbuckler
De var som sagt väldigt linjära och styrda (många av dem i alla fall).
Kunde vara text i stil med; "När äventyrarna har vandrat in i korridoren så aktiveras fällan. Om de vänder och vill gå ut ur korridoren så teleporteras en magiskt stenblock till platsen för korridorens mynning. Den enda chansen de har är om de kastar sig på golvet och kryper längs med korridoren, annars tar det XT6 i skada av fällan."

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Rickard

Urverk speldesign
Slump el. inte slump. Det är frågan

"<EM>Slumptabbeler hade väll alla räknat med att de skulle dö ut men vissa ger sig visst inte...

Såklart inte - slumptabeller är ju det roligaste som finns!</EM>"
Böjd att hålla med. Slumptabeller är en klassiker men det är bättre i SLperspektiv att bara ha en lista där SL kan välja ut det som denne tycker är roligast (som i Krilloanäventyret "I skuggan av en ros" när de är i bibblan). Tärningsslag medan man spelar ska man hålla nere.
Själv brukar jag slå FDT-slag och Upt.f-slag innan spelmötet. Likadant skulle jag göra med en slumptabell och då kan jag lika gärna välja ur tabellen.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker de tidiga DoDäventyren utspelade sig i en rätt primitiv miljö

and

Veteran
Falsk olinjärhet

Skitsnack att strö ut lite händelser i slumpmässig ordning utan spelar val hur man skall ta sig till dem är inte ett olinjärt äventyr i dess korekta benämning..... äventyret är helt befriat från realla val.... usch.

And

König

Hero
Re: Topplista 80-talsäventyr

Ohhh Sarkath Hans Gravvalv. Vändningen vid Trollbron var extraordinär!

"When the DM laughs it is already to late"

Daniel Andersson

Swordsman

Jupp, det är få äventyr av idag som når upp till samma episka kraft som äventyren på min lista. De duger att spelas om och om igen. Och kom ihåg, i Dimön får man en hel by beskriven, Utkante. Hur många äventyr har inte utgått därifrån?

/ Daniel

König

Hero

Minns hur jag spelledade den episoden. Spelarna blev tillbakatryckta av svartalfer och retirerade in i ett hus, innan de tog till motvärn. Vilken stämning, vilken strid.....det var episka proportioner på den tiden.

- Känns det igen?
Ni sitter på ett världshus, en mystisk gammal man går fram till er: "Jag ser att ni är äventyrare, vet ni att jag har en skattkarta. Ni kan få köpa den för 300 silvermynt".

Daniel Andersson

Swordsman

Det känns igen, med lyckorysningar längs ryggraden.
Dimön, som ligger i den legendomspunna sjön.
Dimslöjor rycks undan vid en duell med magiska demoner, med en liten grupp dvärgar som enda vittnen. Så upptäcktes den tidigare okända ön och legenden om Dimön börjar rullas upp. En hjältesaga som berättas runt lägereldarna i århundraden. Låt nu dina rollpersoner utforska Dimöns labyrinter.

Häftet innehåller förutom fullständiga beskrivningar om Dimön dessutom en färdig by, Utkante, med utförliga texter om dess invånare.

Färdiggjorda tabeller för slumpmässiga möten avrundar paketet som är ett måste för alla spelledare.

Tänk vad betydelsen för många av orden i texten ovan har ändrats mycket sedan 1984 ...

fullständiga beskrivningar, utförliga texter, ett måste ...

/ Daniel

König

Hero

Man skall heller inte förringa att i skelletbyn så beskrivdes guden och dennes religion, plus att man fick en väldigt tjusig symbol. Så att man skulle kunna ta med det i kommande äventyr och kampanjer.

Sådan framförhållning saknas det idag!

Daniel Andersson

Swordsman

Vad är det egentligen som gjort att man för femton år sedan kunde beskriva en sak med max tio meningar, medan man idag behöver minst ett extra supplement?
(I skelettbyn beskrivs guden Eledain och hans tillbedjare, med nio meningar!)

/ Daniel

König

Hero

Det har gått inflation i hela marknaden. Något upptäckte att det gick att tjäna pengar på en massa extra ord.

1984 skelletbyn ca 6-8 sidor (A5)och gratis
2001 Äventyr minst 60 sidor (A4), och inte gratis!

Vindhand

Myrmidon
spoilervarning

äventyret är helt befriat från realla val

Det är fel. Till en början, vandrar man slumpmässigt och i blindo men det är föga värre än det borde vara när man inte alls känner till området. När man lär sig mer och mer om skogen (och "stigarna") kan man visst välja vart man skall. Även när man vandrar kan man välja att vända och gå åt ett annat håll om man stöter på något man inte gillar.

Vilsenheten är bra för stämningen IMHO... litet blair witch över det hela.

Dessutom är det hela väl underbyggt i äventyrets premiss.