Brynhold;n194987 said:
Allt detta fick mig att tänka på ifall det skulle kunna fungera att göra såhär istället: Världen i fråga är istället en måne? Den kan ha normala dygn för enkelhetens skull (Jag kom på mig själv med att det blir väldigt jobbigt att prata tidsenheter när dygnen är annorlunda), men har ibland långa perioder då hela månen(planeten) saknar sol. Därav har många växter och djur utvecklat olika sätt att överleva. För man in det kraftiga tidvattnet på det med, eller blir det att fungera annorlunda?
Brynhold;n194991 said:
Tänkte att man snurrar runt en annan planet och har därmed mörkerperioder på kanske en eller två veckor.. Kändes som en intressant tanke, men är lite osäker hur effekterna av det skulle vara. Den spirituella kraften som finns kan ju hjälpa att få det å fungera. : ) Så behöver man en måne då fortfarande för tidvatten var en av de saker jag fundera på?
Ja, planeten är - med det upplägget - en ännu kraftigare "tidvattensorsak" än månen är för planeten, eftersom planeten är den mer massiva av de två kropparna. (Om de är någorlunda lika i massa, så är de snarare ett binärt system som
clarence redd skrev igår.)
Dessutom så kan du göra ganska mycket som du vill med månens "dagtid" - planetens inverkan kan ju just ge långa perioder utan solljus, särskilt om månens rotation är synkad med dess bana - som vår måne är, så att den alltid vänder samma sida mot jorden ("bunden rotation").
Praktiskt sett innebär det att månens ena sida alltid har planeten på himlavalvet - ungefär som solen vid midnattssol. Den går aldrig riktigt ned. (Men den är kanske osynlig när den står för nära solen, ett par ggr om året.) Den andra sidan, har ingen aning om planetens existens.
Planet-sidan har solljus långa perioder när den är "utanför" planetbanan - utom en kort förmörkelse varje gång planeten passerar mellan den och solen - medan baksidan har det när planeten är innanför banan.
Men då talar vi (sannolikt) om ännu längre dygn än 80h. (Månens dygn är ju ca 28 "jorddagar" - 14 dagar av sol, 14 dagar av mörker.)
Om du vill göra det lätt för dig, så använd en dygnslängd som är någorlunda enkel att relatera till för spelarna. 28 dagar är ju en sådan, det är rätt enkelt att förklara och föreställa sig en dag som är två "jordveckor" lång, eftersom det är en tidsperiod som vi själva ofta hanterar. Och måndygnet har då, så klart, 28 "timmar". (Mycket mer än så tror jag egentligen inte behövs spelmässigt - all annan tidsmätning kan ju hantera "meta", dvs. som tidsenheter för spelarna snarare än RP - sånt som "stridsrundor" osv. har ju ändå alltid varit det.)
Väl att notera, är att natten på planetsidan, förmodligen är ganska ljus för det mesta - ljusare än fullmånenätter på jorden - eftersom planeten (sannolikt) fungerar som en stor måne. Däremot är den betydligt mörkare på "rymd-sidan", eftersom den har natt när den är vänd bort från planeten, mer som nymåne-nätter.
clarence redd;n194989 said:
Lösningarna hos faunan för långa perioder av mörker tror jag blir flera: riktigt djup sömn som minskar energiåtgången hos kroppen rejält, flera korta vakenperioder för att äta, kissa & röra lite på sig, samt att mörkerseende är vanligare. Att lagra energi för natten blir också viktigt; antingen genom att äta riktigt mycket innan (som ormar), utveckla pucklar eller liknande (som du är inne på) eller att lägga upp rikliga förråd med lättillgänglig energi. Säkra och lättillgängliga förråd kräver ofta något slags enkelt byggande/grävande - ju längre nätter, desto tidigare i evolutionen kanske byggandet uppstår?
Med längre mörkerperioder än 80h - när vi talar dagar eller kanske veckor - så finns det definitivt en uppsjö av lösningar. Det kan vara vad som helst - en del arter har kanske fler ögonpar, varav vissa är särskilt natt-effektiva (saknar färgreceptorer, fler svart/vita receptorer) medan andra ögon är "dagögon" som ser i färg men är värdelösa på natten.
Det beteende du beskriver - korta vakenperioder på natten avlösta av sömnperioder - är redan det vanliga på jorden, iaf för mindre däggdjur. (Med två kaniner i hushållet kan jag säga att de är vakna och busar vid de mest förvånande tider på dygnet...
)
En sak som det nog skulle finnas mer av, är arter som bara är aktiva endera på natten eller dagen och sen kanske gräver ned sig eller liknande. De lär i så fall utveckla just olika "lagringssystem" för näring. (Eller, som du skriver, "svull-äter" och sen går i ide för natten/dagen.)
(Men sannolikt är det så, att de som utvecklat parallella syn-system för natt/dag, inte också har pucklar eller liknande, eftersom det representerar två olika strategier.)
I principer skulle det kunna finnas tre mer eller mindre parallella ekosystem - framför allt bland djur, men delvis också för växter, om vi tänker oss lite olika anpassningar - dagsystemet, nattsystemet och de som är allround-aktiva. (Och de tre överlappar i olika grad under gryning/skymning).