Nekromanti A HISTORY OF RAPEY DUNGEON MASTERS

Big Marco

Läskig
Intressant, och läskig, artikel: http://www.vice.com/read/notallrolep...ungeon-masters

Hur ofta kommer ni i kontakt med SL som ger sig efter specifika spelare genom fiktionen?

Jag reflekterar själv över våra spelstilar vi har i mina olika spelgrupper - de där vi (spelarna) känner varandra väl brukar kunna gå rätt långt i att beskriva (för rollpersonen) personliga avgrunder och mardrömsliknande situationer där allt från våldtäkt till tortyr och liknande avskyvärda handlingar - men vi spelar oftast med en grundöverenskommelse att dramat är nummer ett. Dessutom har jag kanske haft tur med att jag har aldrig känt mig IRL-personligt "straffad" via min rollperson, och att SL har haft fingertoppskänsla i de vidriga scenerna.

Annars har vi ett anmärkningsvärt citat här: "Girls don't have enough imagination," one woman quoted in the study explained. Känns som en väldigt underlig sak att hävda.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I min allra första spelgrupp upplevde jag att jag blev sådär allmänt utmobbad, men i jämförelse med mitt övriga liv var det ändå inkluderande -- jag fick vara med! Men mina rollpersoner blev definitivt i högre grad än andra utsatta för pinsamheter, och det gjordes ofta klart och tydligt för mig att min avsaknad av militär kunskap och att jag inte vurmade för vapenstats var något som gjorde mig lite sämre än övriga spelare.

Den spelgruppen föll isär nångång kring '98-'99 eller nåt sånt och sedan dess har jag inte varit med om något liknande. Våldtäktsscener och explicita sexuella grejer? Absolut. Även minst en gång där SL lät en explicit sexuell scen vara kravet för att äventyret skulle få fortsätta. Men inget jag betraktar som icke-konsensuellt, inget som förstörde spelet för mig.

I dunno, jag har kanske helt enkelt haft tur som i princip inte haft några riktiga rövhattar i mina spelgrupper. Folk som fuskat med tärningar och optare absolut, men inga mobbare eller så.

obak

Hero
Säga vad man vill om Diddi och Björn, men de hade en poäng i att SL sitter på en auktoritär maktpossition som kan utnyttjas för mindre nobla syften, speciellt om en person är hackkyckling och övriga spelare inte bryr sig om att protestera.

Appropå citatet så drar jag mig till minnes det första publicerade miniatyrkrigsspelet, H.G Wells Little Wars, i introduktionen står att läsa:
"Little wars is the game of king-for players in an inferior social possition. It can be played by boys from every age from twelve to one hundred and fift - and even later if the limbs remain sufficiently supple - by girls of the better sort, and by a few rare and gifted women"

RasmusL

Champion
Hur reflekterar de här studierna det svenska klimatet under den tiden? Kan man säga något om hur det ser ut här utifrån studierna eller är variansen mellan kulturerna för stor månntro?

RasmusL

Champion
RasmusL;n37863 said:
Hur reflekterar de här studierna det svenska klimatet under den tiden? Kan man säga något om hur det ser ut här utifrån studierna eller är variansen mellan kulturerna för stor månntro?

Alltså, vad jag menar är mer: Hur uppfattar ni som varit med i svängen (med "svängen" menar jag typ "ett bredare umgänge inom rollspelsverige där man har kontakt med många olika spelare från olika spelgrupper") lite längre tid att det har sett ut, ser ut och vad är er prognos just rörande vår lokala spelkultur?

w176

Förlorad dotter
RasmusL;n37863 said:
Det är alltför vanligt i Sverige med för den delen. Jag kan komma på ett antal gånger de hänt mig och andra tjejkompisar, både på konvent och reguljära spelgrupper.

Specuelt i tonåren. Då måste man balansera saker som att vilja spela, att få vara en i gruppen, att man blir sedd som mesig om man inte tycker mörka teman som våldtäckt är okej, att inte visa att man är besvärad och så vidare.

chrull

Stockholm Kartell
Med tanke på hur många sådana här historier jag har sett på amerikanska forum så verkar det ju vara läskigt vanligt. Jag misstänker att mörkertalet dessutom är stort och att det för varje post som säger "men vi var ju alla okej med det" finns någon som tänker "så tror nog min förra spelgrupp också".

Med tanke på hur visst snack gick inne på tex indierummet på gothcon så är jag övertygad om att det här inte är något beteende begränsat till finniga tonåringar. (Vilket många verkar tro/anta)

Jag har inte upplevt något sådan själv. vare sig gällande sexuellt eller annat. inget mer än vissa små irriterande saker.
Det har förekommit våldtäkt och annan sexuell aktivitet i spelandet vissa gånger. när det passat i storyn och temat.
Men eftersom de jag spelat med försökt att prata och spela teman och stories som all i gruppen känt sig bekväma med och gillat. har hänt att det varit någon som inte gillat vissa saker men då har vi kört denna typ av spelstil när personen i fråga ändå inte kunnat vara med och spela.

Gällande att tvinga en spelares karaktär att utföra sexuella handlingar gillar jag inte alls. däremot har jag varit med om att den möjligheten funnits. men aldrig framtvingad. Det har alltid funnits ett alternativ. den sexuella vägen har oftast varit en genväg. men har man inte velat ta den har det alltid funnits andra vägar att gå

Enda jag egentligen varit med om när det gäller en SL som jag upplevt som tvingande var när jag var i tonåren. Då hade vi en som var SL ibland och han hade en tendens att "straffa" spelare om de gjorde saker han inte tyckte om, eller tyckte var rätt. även om dessa saker stämde in med rollpersonens karaktär och fungerade i storyn. Tycktehan inte om det så blev man straffad

w176

Förlorad dotter
chrull;n37868 said:
Med tanke på hur många sådana här historier jag har sett på amerikanska forum så verkar det ju vara läskigt vanligt. Jag misstänker att mörkertalet dessutom är stort och att det för varje post som säger "men vi var ju alla okej med det" finns någon som tänker "så tror nog min förra spelgrupp också". Med tanke på hur visst snack gick inne på tex indierummet på gothcon så är jag övertygad om att det här inte är något beteende begränsat till finniga tonåringar.
Defintivt inte. Edit: Det är inte bara unga killar som är problemet. Det håller jag med om

Jag menade snarare att:
  • Unga tjejer utsätts oftare.
  • Tjejer som nya i hobbyn utsätts oftare.
Dels för att det svårare att sätta emot om du ny o hobbyn och eller ung. Du har mindre erfarenhet, du har lägre status, du vet inte riktigt vad som är okej eller vad som förväntas av dig, du vet inte vilka situatiiner det är okej att du säger från, du har mindre socialt nätverk och kan inte bara byta grupp om någon beteer sig creepy, man har inte strategier för hantera det när de händer. Och så vidare.

Det här sker på flera nivåer. Dels genom våldtäckter, men också att ens roller sexualiseras på sätt som inte är okej av manliga spelare. Både i lajv och i rollspelssammanhang.

Jag tror också unga killar oftar begår övertramp än äldre killar. Många (av alla kön) är djävla puckon beteer sig på sätt som inte är okej när de är 17 år, båda i sociala och sexuella sammahang. De flesta skärper sig dock.

Det finns dock en hel del killar oavsett ålder som medvetet eller omedvetet sätter det i system.
chrull said:
Jag läser det här inlägget som något slags försvar mot min post och om det stämmer så vill jag gärna veta vad i min post som fick dig att känna att det var en attack/något som inte höll med din förra post.
För jag menade bara att hålla med den, och lägga till lite tankar.
Björn Wärmedal said:
chrull: Jag läste den som ett medhåll och utvecklande av din post.

"Med tanke på hur visst snack gick inne på tex indierummet på gothcon så är jag övertygad om att det här inte är något beteende begränsat till finniga tonåringar."

"Definitivt inte."

= medhåll (?)
w176 said:
Åh. Jag höll med dig. Till 100%.

Jag var rädd att du misstolkat min post till att jag ville minimera problemet till tonåringar. Eftersom jag skrivit min första så den kunde den tolkas som bara unga snubbar var problemt.
chrull said:
Ja, men det som kommer efter, om det är menat som ett svar till mig, verkar utgå ifrån att jag inte håller med tidigare post. Men anledningen till att jag frågar är alltså för att jag vill veta om det är w176 som kan ha missuppfattat mig eller jag som missuppfattat w176 :)
w176 said:
Jag gjorde en edit för att förtydliga.
chrull said:
"Jag var rädd att du misstolkat min post till att jag ville minimera problemet till tonåringar." Ah, då förstår jag vad du missuppfattade.

Jag tog upp det där med tonåringar för att det är ett vanligt argument jag läser eller själv tänker när jag läser om sånt här. Det var alltså inte menat som ett direkt svar till dig.

w176;n37877 said:
Jag tror också unga killar oftar begår övertramp än äldre killar. Många (av alla kön) är djävla puckon beteer sig på sätt som inte är okej när de är 17 år, båda i sociala och sexuella sammahang. De flesta skärper sig dock.
Mycket sant skulle jag vilja säga. Gäller båda könen att man är mer omogen, har mindre erfarenhet och liknande när man är ung. det är j rätt självklart. finns ju till och med beteenden som är "ok" för en 16 åring men men skulle vara oaceptabelt för en vuxen. det visar ju på att det finns en skillnad. De flesta är även mer själviska i den åldern. men som sagt så "växer" ju till sig.

När det gäller killar kan jag ju bara se till mig själv för att se vilken skillnad det är på mig nu och då, så att säga. Som hormonstin tonåring så hade man ju oftast bara en sak i skallen. Man var lika enkelspårig som en motorsåg. Enda gångerna an inte tänkte på sex var om man blev distraherad av någonting viktigt. men det tog oftast inte lång tid innan man var tillbaka till att tänka på sex. Och i det läget är det ju betydligt lättare att sexuella saker smyger sig in i det mesta. så även rollspel.

Det finns dock en hel del killar oavsett ålder som medvetet eller omedvetet sätter det i system.
Tror nog det finns tjejer eller kvinnor som gör detta med även om jag tror att de är betydligt mer sällsynta

Rakhori

Veteran
Intressant artikel. Fast jag tycker inte att det känns så aktuellt att ta in "rollspelsklimat" från sent 70-tal och applicera på hur det är idag. Samhällsklimatet är rätt annorlunda. Sedan har jag egentligen tre saker jag vill ta upp.

1) Hur kan man störa sig på att det kan finnas "mörka" teman i rollspel, men tycka det är lattjolajbans att man, åtminstone i de flesta rollspel, dödar motståndare relativt ofta. Mord är fina fisken men sexuellt våld är hemskt? Väldigt märkliga värderingar där får jag säga. När det gäller sexuella handlingar, påtvingade såväl som frivilliga, kräver de lite fingertoppskänsla av spelledaren. Naturligtvis är det i sig inte fel om de förekommer i rollspel men granulariteten (älskar det engelska ordet men vet inte om det är korrekt på svenska) i händelserna får man vara noga med. I den gruppen jag har spelat med sedan en lång tid tillbaka brukar vi inte vara specifika när det gäller sex. Går man till en sköka så vet man liksom vad som förväntas hända, det finns ingen viktig anledning till att rollspela ut sänghalmsbravaderna. Såtillvida inte skökan är en agent och har en dolk, ämnad för ens karaktärs lekamen, gömd under kudden ;)

2) Jag tycker att många kvinnor är snabba med att ta på sig offerkoftan. Gillar man inte hur en grupp spelar sina spel så får man kolla med dem om de kan tänka sig att justera stilen lite. Man kan dock inte tycka att en befintlig grupp spelare ska anpassa sig helt efter hur man själv vill det ska vara. Alla grupper har sina spelstilar som de trivs med. Tycker man att den nyfunna gruppens stil är skit så får man antingen själv vara SL och köra sin stil eller hitta en grupp som passar bättre. Jag är en man och har själv stött på grupper jag inte tyckt att jag passat in i då de fokuserat på teman/spelstilar som jag inte gillat. Det betyder dock ingalunda att jag ser mig som ett offer för någon annan och skyller på patriarkatet/matriarkatet/någotannatlarvigt. SL som rutinmässigt gör saker de vet att någon spelare avskyr har nog bredare problem än hur de är som SL och jag har väldigt svårt att tro att det är utbrett med SL som under verbalt väldigt grafiska former våldtar/sexar sina spelare. Eller så är det en amerikansk grej. Jag tror också att en del kvinnor instinktivt viftar med könsnorm-kortet så fort något de inte gillar dyker upp trots att det inte ens är där problemet ligger. Jag tvivlar nämligen på att män heller är speciellt förtjusta i att få sina karaktärer våldtagna.

3) Har Gygax fel? Finns det något rollspel som siktat in sig på kvinnor/flickor specifikt och är väldigt framgångsrikt? Har för mig att många kvinnor gillar WoD?

RasmusL

Champion
Rakhori;n37894 said:
Intressant artikel. Fast jag tycker inte att det känns så aktuellt att ta in "rollspelsklimat" från sent 70-tal och applicera på hur det är idag. Samhällsklimatet är rätt annorlunda. Sedan har jag egentligen tre saker jag vill ta upp.

1) Hur kan man störa sig på att det kan finnas "mörka" teman i rollspel, men tycka det är lattjolajbans att man, åtminstone i de flesta rollspel, dödar motståndare relativt ofta. Mord är fina fisken men sexuellt våld är hemskt? Väldigt märkliga värderingar där får jag säga. När det gäller sexuella handlingar, påtvingade såväl som frivilliga, kräver de lite fingertoppskänsla av spelledaren. Naturligtvis är det i sig inte fel om de förekommer i rollspel men granulariteten (älskar det engelska ordet men vet inte om det är korrekt på svenska) i händelserna får man vara noga med. I den gruppen jag har spelat med sedan en lång tid tillbaka brukar vi inte vara specifika när det gäller sex. Går man till en sköka så vet man liksom vad som förväntas hända, det finns ingen viktig anledning till att rollspela ut sänghalmsbravaderna. Såtillvida inte skökan är en agent och har en dolk, ämnad för ens karaktärs lekamen, gömd under kudden ;)
Det är inte temat i sig, det är hur det gestaltas. Jag upplever att artikeln tar upp hur kvinnor bemöts när de spelar rollspel, inte vilka teman man absolut inte får ha med i sina spel. Alla teman kan porträtteras på bra och dåliga sätt.

Rakhori;n37894 said:
2) Jag tycker att många kvinnor är snabba med att ta på sig offerkoftan. Gillar man inte hur en grupp spelar sina spel så får man kolla med dem om de kan tänka sig att justera stilen lite. Man kan dock inte tycka att en befintlig grupp spelare ska anpassa sig helt efter hur man själv vill det ska vara. Alla grupper har sina spelstilar som de trivs med. Tycker man att den nyfunna gruppens stil är skit så får man antingen själv vara SL och köra sin stil eller hitta en grupp som passar bättre. Jag är en man och har själv stött på grupper jag inte tyckt att jag passat in i då de fokuserat på teman/spelstilar som jag inte gillat. Det betyder dock ingalunda att jag ser mig som ett offer för någon annan och skyller på patriarkatet/matriarkatet/någotannatlarvigt. SL som rutinmässigt gör saker de vet att någon spelare avskyr har nog bredare problem än hur de är som SL och jag har väldigt svårt att tro att det är utbrett med SL som under verbalt väldigt grafiska former våldtar/sexar sina spelare. Eller så är det en amerikansk grej. Jag tror också att en del kvinnor instinktivt viftar med könsnorm-kortet så fort något de inte gillar dyker upp trots att det inte ens är där problemet ligger. Jag tvivlar nämligen på att män heller är speciellt förtjusta i att få sina karaktärer våldtagna.
Ja, jävla feminazis som ska gnälla bara för att de är missnöjda. Man kan nästan säga att de där könsnormsviftande pajasarna förtjänar den typ av behandling som artikeln vänder sig mot!

Rakhori;n37894 said:
3) Har Gygax fel? Finns det något rollspel som siktat in sig på kvinnor/flickor specifikt och är väldigt framgångsrikt? Har för mig att många kvinnor gillar WoD?
Gygax har fel.
Björn Wärmedal said:
Asså, jag vet att du är sarkastisk i ditt svar till påstående två, men det kanske inte alla som läser posten förstår. Värt att tänka på :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rakhori;n37894 said:
Jag tror också att en del kvinnor instinktivt viftar med könsnorm-kortet så fort något de inte gillar dyker upp trots att det inte ens är där problemet ligger.
Jag tror å andra sidan att det finns en del män som instinktivt viftar bort andra personers negativa upplevelser helt enkelt för att man själv aldrig upplevt problemet, och därför inte tror att någon annan heller upplevt det.

Jag har själv aldrig haft detta problemet på ett sätt som gjort att jag känt mig kränkt, men å andra sidan har jag en privilegierad position vid spelbordet som ger mig stort inflytande på hur spelet utvecklas, och hur det framställs. En spelare med mindre inflytande och mer osäkerhet kanske inte kan ta den fajten, och kanske tror att det är så det ska vara.

Att några har dåliga erfarenheter betyder inte att alla har det. Men jag tycker att det betyder att man ska ta de dåliga erfarenheterna på allvar, och fundera på varför de riskerar att uppstå, och vara medveten om detta när man spelleder eller spelar t.ex. på konvent eller med nya spelare. Därför är sådana här berättelser viktiga för oss som hobby.

/Magnus

Rakhori

Veteran
RasmusL;n37897 said:
Det är inte temat i sig, det är hur det gestaltas. Jag upplever att artikeln tar upp hur kvinnor bemöts när de spelar rollspel, inte vilka teman man absolut inte får ha med i sina spel. Alla teman kan porträtteras på bra och dåliga sätt.
Jag håller med om att det är sättet snarare än själva temat i sig som är det viktigaste för hur något upplevs. Ens karaktärer genomgår ju en hel del horribla saker under sina äventyr men spelarna lyckas ju ändå ha rätt kul under tiden (får man hoppas).

RasmusL;n37897 said:
Ja, jävla feminazis som ska gnälla bara för att de är missnöjda. Man kan nästan säga att de där könsnormsviftande pajasarna förtjänar den typ av behandling som artikeln vänder sig mot!
Jag tänkte nog att en kommentar likt din skulle komma ;)
Det är inte så att jag inte anser att spelare får lov att känna att de har problem med hur en grupp spelar utan sättet som en del kvinnliga spelare tar det på. Som jag nämnde i mitt inlägg så finns det ett flertal sätt att handskas med en grupp som man inte känner är helt kompatibel med hur man själv vill spela. Att direkt skylla på att det måste vara ett resultat av de onda männen (eller pojkarna) mentalt vill patriarkalisera de stackars kvinnorna/flickorna känns överdrivet. Om en manlig SL utsätter en manlig spelare för något han inte gillar så kallas det inte något speciellt. Om en manlig SL utsätter en kvinnlig spelare för något hon inte gillar så är det ett speciellt problem som är väldigt specifikt för hur kvinnor kränks. Det känns som väldigt olika standard. Finns det saker i rollspelsgrupper man inte gillar så är det kanske helt enkelt ett problem (som man lätt löser) och inte ett köns-krigs-scenario.

RasmusL;n37897 said:
Gygax har fel.
Kan du utveckla det?

RasmusL

Champion
Rakhori;n37915 said:
Jag håller med om att det är sättet snarare än själva temat i sig som är det viktigaste för hur något upplevs. Ens karaktärer genomgår ju en hel del horribla saker under sina äventyr men spelarna lyckas ju ändå ha rätt kul under tiden (får man hoppas).

Jag tänkte nog att en kommentar likt din skulle komma ;)
Det är inte så att jag inte anser att spelare får lov att känna att de har problem med hur en grupp spelar utan sättet som en del kvinnliga spelare tar det på. Som jag nämnde i mitt inlägg så finns det ett flertal sätt att handskas med en grupp som man inte känner är helt kompatibel med hur man själv vill spela. Att direkt skylla på att det måste vara ett resultat av de onda männen (eller pojkarna) mentalt vill patriarkalisera de stackars kvinnorna/flickorna känns överdrivet. Om en manlig SL utsätter en manlig spelare för något han inte gillar så kallas det inte något speciellt. Om en manlig SL utsätter en kvinnlig spelare för något hon inte gillar så är det ett speciellt problem som är väldigt specifikt för hur kvinnor kränks. Det känns som väldigt olika standard. Finns det saker i rollspelsgrupper man inte gillar så är det kanske helt enkelt ett problem (som man lätt löser) och inte ett köns-krigs-scenario.

Kan du utveckla det?

Jag håller fortfarande inte med dig men jag ber om ursäkt för mitt utspel, det var onödigt! Jag ska ta en liten andningspaus så återkommer jag med ett bättre svar imorgon!

Rakhori

Veteran
Magnus Seter;n37900 said:
Jag tror å andra sidan att det finns en del män som instinktivt viftar bort andra personers negativa upplevelser helt enkelt för att man själv aldrig upplevt problemet, och därför inte tror att någon annan heller upplevt det.
Helt klart, men nu har ju jag heller inte sagt att det inte finns ett problem. Det jag är tveksam mot är att problemet, när det gäller en del kvinnors/flickors erfarenhet av rollspel automatiskt ska förklaras som ett led i mäns våld mot kvinnor snarare än ett helt vanligt problem som kan lösas med helt vanliga medel. Det är nog inte bara kvinnor som har problem med spelledare som är socialt bakom flötet.

Jag har själv aldrig haft detta problemet på ett sätt som gjort att jag känt mig kränkt, men å andra sidan har jag en privilegierad position vid spelbordet som ger mig stort inflytande på hur spelet utvecklas, och hur det framställs. En spelare med mindre inflytande och mer osäkerhet kanske inte kan ta den fajten, och kanske tror att det är så det ska vara.
Att det finns spelare som känner osäkerhet, underlägsenhet [valfri negativ känsla] inför att ta plats i en ny spelgrupp, eller inför att palla med en befintlig grupp som man vantrivs i, är inte ett specifikt kvinnligt problem. Det är ett problem som potentiellt sett alla spelare, oavsett kön, kan hamna i. Det blir inte konstruktivt att särbehandla kvinnor för dessa problemen när de trots allt kan förekomma oavsett vilket kön man har.

Att några har dåliga erfarenheter betyder inte att alla har det. Men jag tycker att det betyder att man ska ta de dåliga erfarenheterna på allvar, och fundera på varför de riskerar att uppstå, och vara medveten om detta när man spelleder eller spelar t.ex. på konvent eller med nya spelare. Därför är sådana här berättelser viktiga för oss som hobby.

/Magnus
Jag håller med. Det är svårt att få en, måste man realistiskt sett erkänna, nischad hobby som rollspel att bli större om vissa struntar i att vara med på grund av dåliga erfarenheter.

Rakhori

Veteran
RasmusL;n37917 said:
Jag håller fortfarande inte med dig men jag ber om ursäkt för mitt utspel, det var onödigt! Jag ska ta en liten andningspaus så återkommer jag med ett bättre svar imorgon!
Jag har kliat mig i mitt nyutvuxna skägg tre gånger och läst det du skrev två gånger till. Där finns inget som kan räknas som ett utspel och där finns heller inget som ens kan övervägas behöva en ursäkt. Det var ett bra inlägg tycker jag. Det borde du också tycka ;)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rakhori;n37920 said:
Att det finns spelare som känner osäkerhet, underlägsenhet [valfri negativ känsla] inför att ta plats i en ny spelgrupp, eller inför att palla med en befintlig grupp som man vantrivs i, är inte ett specifikt kvinnligt problem. Det är ett problem som potentiellt sett alla spelare, oavsett kön, kan hamna i. Det blir inte konstruktivt att särbehandla kvinnor för dessa problemen när de trots allt kan förekomma oavsett vilket kön man har.
Men genom att diskutera dessa problem, som nu utrycks av kvinnor, kan även männen som har samma problem få en röst. Alternativet är ju typ att man inte pratar om det alls.

Nu råkar det vara kvinnors upplevda situtation som är avstampet, men du kan säkert själv inkludera män i problembeskrivningen, och sedan applicera olika förslag på lösningar även på dem. Det är ju så kvinnor har haft det sjukt länge nu, så det skadar nog inte för männen att hänga med på ett hörn när de problem kvinnor upplever tas upp.

Om man känner igen sig i situationen spelar det inte så stor roll om det står "kvinnor" eller "kvinnor och en del män". Vi kan väl tänka lite längre själva?

EDIT: Eller så här ... istället för att ifrågasätta varför detta tas upp på ett visst sätt, kan du själv bidra genom att identifiera problemen, ställa upp dem tydligt, och föreslå lösningar. Annars känns det som att du mest klagar på formalia.

/Magnus

w176

Förlorad dotter
Rakhori;n37894 said:
Intressant artikel. Fast jag tycker inte att det känns så aktuellt att ta in "rollspelsklimat" från sent 70-tal och applicera på hur det är idag. Samhällsklimatet är rätt annorlunda.
Den här artiklen skrev jag för 2 år sen. Inför artikelskrivandet ställde jag frågor i olika forum och då fick jag in ett par hundra svar från olika kvinnor som jag sammanställde:

http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-gaming-group/

(Anledning att jag skrev artikeln var en spelgrupp i min närhet lyckades mer eller mindre använda den där listan som checklista för att hinna med att göra ungefär alla fel någonsin. Mot den enda tjejen i gruppen. Som dessutom var ny och betydligt yngre än resten av gruppen. De slutade att vi rädda henne från den gruppen)

I dagarna har det i diskussioner i kvinnliga lajvgrupper på facebook med hundratals exempel på hur killar under det alibit rollspel innebär utsatt kvinnor för övergrepp och sexuella trakasserier. Samma typ av diskussioner har jag hört bland kvinnliga rollspelare många gånger. Allt från folk som beter sig lite slemmigt till våldtäkter under event. Klimatet är annorlunda idag. Det är bättre. Men kvinnor är minst lika utsatta inom rollspel och lajvhobbyn för sexuella trakasserier och sexuella övergrepp som i resten av samhället och inom andra fritidsverksamheter. Problemet är att inom rollspelhobbyn kan man ofta gömma sig bakom rollen som alibi.

"Det var inte jag som tafsa. Det var min roll."

För att den ovanstående meningen ska vara sann måste den som blivit tafsad på gett samtycke till att man fick tafsas innanför spelets ramar.

Rakhori;n37894 said:
) Hur kan man störa sig på att det kan finnas "mörka" teman i rollspel, men tycka det är lattjolajbans att man, åtminstone i de flesta rollspel, dödar motståndare relativt ofta. Mord är fina fisken men sexuellt våld är hemskt? Väldigt märkliga värderingar där får jag säga.
Såhär är det. I Sverige blir mindre 1/1000 människor mördade under sin livstid. Ser vi till våldtäkter så våldtas ungefär 1/6 kvinna och 1/60 män under sin livstid. Ser vi till mildare former av sexuellt våld, som sexuellt tvång, sexuella trakasserier och så vidare är det än mer vanligt. De flesta kvinnor har i verkligheten befunnit sig i hotfulla situationer där någon velat utöva sexuellt våld mot oss. De flesta kvinnor har varit med sexuellt hotfulla situationer upprepade gånger. Väldigt få personer har återupprepade gånger befunnit sig i situationer där folk velat och försökt mörda dom.

Det är alltså mer än 183 gånger mer troligt att någon som har erfarenhet att någon närstående till dem blivit våldtagen än att någon närstående till dem blivit mördad sitter vid ditt spelbord. Dessutom finns det med våldtäkt (olikt mord) en risk att någon själv blivit utsatt för det sitter vid spelbordet.

Ingen argumenterar att våldtäkt är mer allvarligt än mord. Men 183 gånger fler personer har personlig erfarenhet av våldtäkt vilket gör det känsligare.

Utöver det tycker jag man helt klart att man kan spela spel kring mörka teman, och även spela kring sexualitet och sexuellt våld. Det viktiga ordet här är dock samtycke.

Problemet med hur många män spela kring sexuellt våld och sexualitet är att det görs utan samtycke. Spelet kring sexualitet och sexuellt våld riktas i mycket hög grad bara mot kvinnliga spelare och ofta på sätt som har riktiga sexuella undertoner. Folk använder rollspel för att utan samtycke till exempel beskriva hur monstret slickar den kvinnliga spelarens roll i underlivet samtidigt man får sexuella vibbar från snubben utanför spelet. (True story. Hänt mig på konvent för ca 5 år sen)

Not okay.

Man har samtyckt till att spela ett skräckspel. Låt oss säga Call of Chutulu. Man har samtyckt till att spela en akademiker som drivs till vansinne av de fruktansvärda saker mänskligheten inte klarar att bevittna. Man kan samtyckt att vara en spelare bland andra.

Man har inte samtyckt till att olikt de andra spelarna vara en del av spelledarens sexuella fantasier. Man har inte samtyckt till att spelledaren ska få särbehandla en för att man är kvinna och använda rollspelet som alibi för sextrakassera dig.

"Det var inte jag som sa en massa om att slicka din fitta. Det var mitt monster som gjorde det."

?(Behöver jag nämna att det ingen manlig spelare fick en ingående beskrivning av hur monster slickade deras genitalier?)

Rakhori;n37894 said:
Jag skulle reflektera över mitt eget beteende om jag noterade att en grupp gång på gång tog illa upp över hur jag betedde mig.

Och för det första. Ja. Det är utbrett i Sverige också. Trust me on that one.

Men grejen är att tjejer inte tar illa upp när de behandlas som alla andra. Utan kvinnor tar illa upp när vi särbehandlas genom att våra roller sexualiseras och utsätts för sexuellt våld i extremt mycket högre grad än mäns roller gör. Ofta i kombinationer med sexuella offvibbar, vilket inte män i regel utsätts för. (Bögar tender att vara bra mycket artigar med hur de visar sexuellt intresse än hetrokillar) Ingen skulle vara gladare än oss kvinnor om vi behandlades lika.

Haken är att vi inte gör det. Våra roller utsätts i mycket högre grad av sexualisering och sexuellt våld än mäns roller.

Rakhori;n37894 said:
Gygax har fel. Alla spel som ser till att inkludera kvinnor, eller i alla fall inte exkludera dom har större kvinnlig fanbas. Vampire som såg till att ha lika många illustrationer på kvinnor som män fick nästan lika många kvinnliga spelare som manliga.

Pathfinder som också ansträngt sig på att få en bra bildrepresetation har mycket större kvinnlig fanbas än D&D trots att spelsystem är väldigt lika. Eftersom D&D i tifigare utgåvor har haft få och stereotypa illustrationer av kvinnor.
w176 said:
And just in case att någon försöker antyda att jag är sexnegativ, pryd och inte förstår mörka rollspel så: Skriver jag regelbundet artiklar om sex och rollspel. Föreläser på pridefestivaler om hur rollspels och lajv kan användas för att utforska sexualitet och genus. Håller lajvworkshops om hur man kan spela kring sex, sexualitet och attraktion. Recenserar lajv med sexuella teman. Frilansskriver för Vampire vilket är spel som behandlar sexuellt våld. Designar mörka skräckspel och lajv. Och skrev just ett inlägg om Svart av Lust, Vit av Kval pass som var awesome.